måndag 6 december 2010

måla trägolv

Jag tycker det är väldigt snyggt med trägolv, i gamla hus finns det oftast det under de befintliga golven.
När vi flyttade in i vårt hus för sisådär 20 år låg det plastmatta här uppe.
Under dolde sig de fina trägolven, vi valde att måla dom för några år sedan och jag ångrar mig inte.
Det var på den tiden man kunde köpa oljebaserad färg och det får ju helt klart ett mycket mer hållbarare resultat än de vattenbaserade som bara får säljas nu. 
Sen första juli i år (rätta mig om jag har fel) så är det förbjudet med oljebaserad färg inomhus förutom viss industrifärg. 
Jag tycker faktiskt att den vita färgen blir finare med åren då träets ådror träder fram lite.
det ger ett mer levande utrryck.

I köket däremot var vi tvungna att måla med vattenbaserad färg och ungefär vartannat /vart tredje år får man nog måla på en till gång, speciellt i kök då det slits lite mer.
jag gjorde det nu när köket var helt klart och det går ju på ett kick och färgen torkar på någon timme bara.
Vi använde oss av Alcros Entré Golvfärg och den är lätt att rolla ut.
Jag hade fått några kommentarer och även två mejl som just undrat över vad vi hade för färg så jag hoppas ni fått lite tips.
Lycka till ni som är i målartagen!! 
Kramar till Er
Ann-Catrin

10 kommentarer:

Nygammalt sa...

Vilket snyggt kök ni har och golven är ju superfina. Trärena golv är jättefina men jag gillar nog de målade lite mer för de är lättare att sköta. Jag bor i en gammal lägenhet (i andra hand...) och de obehandlade trägolven är inte att leka med...

Kram.

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Ååå, vilka fina golv!

Önskar det fanns såna vackra trägolv under våra vinylmattor, men tyvärr där finns det bara betong...

Kram från Australien♥

Ainosofia sa...

<3

Mina drömmars hus sa...

Jamen visst är det fint med gamla golv.
Vi har fått riva ut alla i hela huset för att få golvvärmen att funka. Tråkigt men ibland måste man välja!
Ha det bra!
AC

Zinkhjärtat ♥ sa...

Ja det är verkligen vackert med vitmålade trägolv! Undrar om det går att måla parkettgolv?
Stor Kram Annelie ♥

Lisas torp sa...

Ja, det är verkligen såååå snyggt och så hemtrevligt med gamla trägolv! Snyggt också med målade, som ni har gjort! Så ljust och fint och köket är bara som en dröm!!!
Själv har jag fiskbensparkett i mitt 20-talslägenhet - inte illa det heller, men inte i köket förstås, där har jag en vit plastmatta - trist, men ljus blir det ju.
Ha en fortsatt fin vecka!
Kram
Lisa

min vita dröm sa...

Hejsan,

Ja det är vackert med vitmålade trägolv. Vi målade vårt nya sovrum och nu har vi hallen kvar.

Kram

Anonym sa...

This is stunning. It belongs in a magazine so well done. You have a great eye for detail. Just beautiful.
Rosemary... P.S. I want a white kitchen.:)

Gunillasljusglimtar sa...

Ojsan vad fint det var hos dej! Hälsningar Gunilla

Zinkhjärtat ♥ sa...

Hej igen!
Tack för dina fina ord! Jodå, vi hittade en peruk som passade:)
Stor Kram Annelie ♥