onsdag 21 juli 2010

d e k o r e r a

Det är så vackert att dekorera kakan med bär från trädgården eller om man inte har köpa från affären, somrigt och fint.
När tjejerna var hos oss här om dagen gjorde jag en enkel mazarinkaka i min fina rosform,
såg att den fanns kvar till samma superpris här fortfarande.
Eftersom det var just mazarin blev den inte så hög.
Jag dekorerade med en krans med röda vinbär runt och  hallon i mitten.
Till det serverades vanilgrädde..kan tillägas att inte en smula fanns kvar sen.. precis som det ska vara.


Mitt enkla recept på mazarinkaka

200 g smält smör
3 dl socker
2 ägg
1 msk vaniljsocker
30  malda sötmandlar
3-4 st  malda bittermandlar
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 dl kall mjölk

Blanda ihop alla torra ingredienser och därefter smör, ägg och mjölk
grädda i ugn på 175 gr i ca 40-50 min 

Kramar Ann-Catrin

11 kommentarer:

alegni sa...

vilken vacker kaka! jag höll faktiskt i en sådan kakform i jakobstad i måndags. nu ångrar jag att jag inte köpte den! tack och lov att jag har en kurir som kan fixa en sådan till mig ;)
ha det gott, vännen!
kram
ingela

StrandviksVillan sa...

Jag skulle också vilja ha en sån kakform!
Vi har inga färdiga vinbär ännu, men snart så.
Ha det bra!

Marie Louise sa...

Himmelens gott, det där såg ut! Just det där att man garnerar lite extra med bär ger ett somrigt smak och intryck. Kram Marie

n o r d i n g å r d e n sa...

Å vilken god mazarinkaka!! Och som dessutom var såå vackert dekorerad!!! Mari.

LantlivsAnette sa...

Åhhh vilken fin o god kaka !! Jag blir extra sugen på att baka nu då jag inte kan..hela vårt kök är ju utrivet nu..Så jag längtar verkligen tills jag kan baka nåt !!
Ha det gott
Kraaam Anette

Anonym sa...

Å vilken undebart fin kaka! Blir ju sugen.

Kram Linda (Jolin)

Vita Falkens Lantliv sa...

Mmm ser underbart gott ut! Kakformen är så fin, ska nog ta en funderare på en sån;)
Kram Susanne

Drömmen om ett torp sa...

Å vad gott det såg ut! Men du...måste få fråga? Har samma form som du...brukar du smörja och bröa den el? hade lite problem då jag gjorde den...smorde och bröade, men det fastnade ändå?

Anci sa...

Det där ser både gott och fint ut !

Kram
Anci

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Vad fint:) SJälv hoppas jag kunna dekorera tårtan med bär från trädgården nästa helg då sonen fyller år:)

Kram annica

Rosengårdens Inredning sa...

Just nu sitter jag med en kopp kaffe och jag skulle gärna haft en stor bit av din kaka i handen, jag får låtsas att jag har det....
Kram Malin