lördag 8 december 2007

Knäck i mikron


ca 15 min för 40 st.
dessa knäck blir helt perfekta och fastnar INTE i pappret.


Ingredienser:


1 dl vispgrädde

1 dl strösocker

1 dl sirap

3 msk skållad, hackad mandel


Gör så här:

Blanda grädde, socker och sirap i ett kärl som har höga kanter och tål micro. (perfekt är tex kaffekannan i glas) Sätt micron på full effekt i 8 minuter och gör kulprovet.Rör ner mandeln och fyll formarna


Tänk jag tror jag är fast i bloggandet, nybörjare som jag är har beroendet kommit snabbt!! det här var ju mycket roligare än jag någonsin kunnat tänka mig..och alla vackra fina påhittiga, underbara bloggar jag besöker varje dag. I like!!!


Idag har det blivit några julklappar..massor av folk men ännu ingen hysteri på stan, thank god!Nu ska jag njuta med en STOOOR godispåse, och popcorn..känner att jag behöver just det ikväll.

Har inte kollat tvtablån ännu..men jag hoppas det är en bra film..sådär lättsam, romantisk och med ett härligt slut önskar jag mig..hmmm ja undrar jag om det är något sånt ikväll!!??


Mina äldsta barn ska ut och partaja som vanligt så det är bara jag, sambon och 13 åringen som är hemma..ja vovvarna förstås också.


Kan inte hålla mig måste bara komma med ett litet recept ikväll.

Knäck i mikron.. helt perfekt tycker jag, går fort och lätt. och faktiskt svårt att misslyckas med.

Viktigt bara...gör bara en sats åt gången...annars får ni skrapa kladdig knäck ur mikron till vanvett.Och lova mig en sak nul...ta det riktigt lugnt ikväll och njut av lördagskvällen..knäcken gör ni INTE ikväll..utan spara det till en annan dag!


Kram på er!

48 kommentarer:

Anna - På landet Mot skogen sa...

Tack för besöket inne hos mig! Och tack för receptet på knäck, det måste provas! Men jag lovar, jag ska inte göra knäck idag :)
Vilket vackert hem du har, ditt uterum är fullkommligt underbart! Jag stoppar in dig på min länklista alldeles på en gång :)

faster atta sa...

Jag har provat receptet! Helt underbart god. I vår micro tog det exakt 8½ minut för perfekt knäck...

kram

MOONLOVER´S sa...

ute rummet så himla mysigt ut! knäcke i micron ha jag aldrig gjort,man kanske ska testa de! lät ju smidigt. ha en bra 2:a advent

NICOLINAS BONING sa...

Vilket mysigt uterum!!!
Ditt recept på knäck ska provas i detta hem en annan dag;-)
Hoppas att det finns någon bra film på din TV, för i våran fanns ingen bra så vi har hyrt Die Hard 4 med Bruce Willis...ingen romantisk film men förhonningsvis ska jag bli nöjd ändå;-)
Kramar/Birgitta

NICOLINAS BONING sa...

förhoPPningsvis ska det stå naturligtvis...fniss...

Solsjö - Under en vind sa...

LÅter gott och smidigt! Hoppas att du haft en bra tvkväll...här har vi snurrat mellan tvkanalerna och kollat på lite av varje....nu sover barnen i soffan, sambon fixar i källaren och jag hamnade här en stund...
Fortsatt skön helg! Kram!

Solsjö - Under en vind sa...

...jag länkar till dig...hoppas att det är ok! Kram!

n o r d i n g å r d e n sa...

Tack så mycket för knäckrecept!! Jag hade tappat bort mitt hur man gjorde knäck i micron så detta var perfekt! Tack för gristipset också, de är ju bara helt bedårande!! Mari.

Vårt lilla hem sa...

Oj, kan man göra knäck i micron?! Det visst inte jag, va smidigt, det måste jag prova!! Fast jag väntar en dag eller två då :)

Romantiska, härliga, roliga komedier med fint slut är ju det bästa som finns i filmväg! Det borde göras fler sådana!! Har du sett "Holiday"? Om inte så rekommenderar jag starkt den nästa gång du vill mysa framför en bra film, den är såå bra! :)

Hoppas du har en fin kväll!

Kram, Jenny

Beas sa...

Gud vad gott...och i mikron och inte behöva Black&Decker slipa kastrullbottnar efteråt.

Är den seg eller lite hård?
Funderar om det går att ge två småkottar det utan bekymmer. (2,5 och 3,5 år)

Grindelunda sa...

God kväll! Ja visst är det läskigt hur man fastnar framför datorn, men roligt och inspirerande. Värre saker kan man ju göra.
Knäck i micron är en hit...funkar utmärkt. Ha en skön 2:a Advent. Mvh/Gilla

junhe sa...

jag fullkomligt älskar knäck=) tack för receptet...ska pröva så dort jag hinner. godnatt=) /kram junhe

Skatan sa...

Knäck i micron!? Det låter som ljuv musik i mina öron!! Tack för det tipset : )

Önskar dig en trevlig andra advent!

Änglahem sa...

Tackar.
Jag brukar aldrig göra knäck, tänderna du vet. Men detta får jag nog lov att prova, verkar ju superenkelt.

Är det ok om jag länkar till dig?

Ha en skön söndag, Kram Ulrika

Karin i Villa Grå sa...

God morgon!

Först ett härligt recept på müsli (avskrivet och sparat) och nu knäck, tack ska du ha!

Visst är margarinlådor fina! Det fanns en del godbitar kvarlämnade i huset när vi flyttade in, men det fanns också en väldig massa skrot från det fula 70-talet. Gissa vad som fått hamna på soptippen... *ler*

Ha det så bra idag när det är andra advent!

Kram, Karin

Mys liv och hem sa...

Det receptet ska provas.Jag gillar när saker är enkla =).Vilket härligt uterum ni har.Ha en fin söndag

Lily of the valley sa...

Härligt med ett knäckrecept i micron. Det har jag aldrig testat.
Visst blir man beroende av att blogga, men det är ett härligt beroende. Mycket inspiration och positiv feedback.
Ha en mysig andra advent
kram Lily

Flickan på landet sa...

Mums säger jag bara :-) Och fint uterum!!

Lisas torp sa...

Tackar för fin kommentar och uppmuntran!
..och för fyndigt knäckrecept som du har på din sida! Kanske provar jag det! Det låter ju jättesmaskigt!

Ha en bra vecka nu och ta´t lugnt!

Kram

Lisa

Marie sa...

Att göra knäck i micron låter som något t.o.m jag skulle kunna klara av. Tack för receptet!

Ha en trevlig kväll!
Kram Marie

Tack för din jättegulliga kommentar hos mig.

Katarina sa...

Hej på dig :)
Mmm recept på knäck, det skall provas i veckan. Hoppas ni har haft en skön helg. Här har vi donat lite som vanligt, men minsta snorpan har varit magsjuk så det blev en lugn helg utan främmande. Det hinner vi en annan helg:)

Ha nu en fortsatt underbar 2:a Advents Söndag.

Kramar Katarina

Granne med Selma sa...

Vilket vackert uterum du har! Det får du gärna visa mer av, riktigt nära närbilder :-) Och receptet med knäckken i micron hade ju varit kul att prova...får bli nästa år...eller om knäcken tar slut innan denna jul :-)
Kram

Anita sa...

Wow! Er det mulig da?? Her kokte jeg i 2,5 timer og de var ennå ikke ferdig *arghhh*! Denne må jo prøves!

Klem Anita

Anonym sa...

Var ju tvungen att kika in hos dig när du kikade in hos mig! Jättefin blogg- jag kommer tillbaka!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Tack för kommentaren inne hos mig !
Vad mycket fint du visar då , blev sååå kär i ditt underbara dockskåp , oj oj oj !
Tackar för knäckreceptet , i micron , perfekt !
Ha det gott /Lotta

whobyfire sa...

jaa! äntligen recept på microknäck :) jag hade ett tidigare men "råkade" radera det eftersom det var alldeles för enkelt att göra och allllldeles för gott att äta ;) nu ska det återigen micras knäck.
tack!

Elaine sa...

Hejsan!
Trevligt att du tittade in till mig. Här i huset har det varit mycket att göra sista tiden, men i dag måste jag bara stjäla lite tid vid pc.n. Nu ska jag bara jobba veckan som kommer så har jag ledigt ända till 7 januari. Det ska bli så skönt att bara mysa, pyssla, läsa och blogga.....och göra julgodis förstår. Knäcken låter alldeles jättegod, den ska provas.
Ha det så fint!
Klem!

Goa sa...

Hej...hoppas helgen varit dig god!!
Jag vet... det är farligt att blogga...alltså man blir fast...abstinensen är svår..:)
Det är ju, sååå kul och alla mys människor man delar intresse med...underbart!!Microknäck...absolut något för mig...det ska jag testa!!
Tack!
Ha nu en mys måndag med massa kramar från mig!!

Tingeltangel sa...

Åh så bra, det receptet måste jag också prova. Det brukar vara ett evighetsgöra med kulprovet hundra gånger innan knäcken är klar annars.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

oj,oj,oj så gott! Visste inte att man kunde göra knäck i micron! Så praktiskt och snabbt! FÖr den stressade julmänniskan!
Kram
Marie

Mitt Lantliv sa...

Kul att du kikade förbi, nu hittade jag ju till dig oxå :-)
Så fint ni verkar ha det...
Ha de gott!

Änglahem sa...

Man kan inte lämna kommentarer till dagens - 10/12 - inlägg!, eller är det jag som ser dåligt eller datorn kanske spökar, den mår inte så bra alla gånger. Mysko det här!!..

Underbart sovrum I ALLA FALL!!

Kram Ulrika

Dubbelörn sa...

Ja men det här var ju kanon!!! T o m jag borde väl klara av detta *skrattar*.

KRam

Lina Gardelid sa...

Hej!
Tack för besöket hos mig!!

Du hade ju en ritkigt mysig blogg du också!
Vilken fin tvättkorg du hittat! Vill också ha!! ;)

Hoppas du får en fin vecka!!
Med vänlig hälsning

/Lina på gården

Anonym sa...

Tack för "tumhållandet" - det gick bra!
Tack för receptet- nu slipper jag rota runt i min receptsamling! Jag ska testa att blanda i pepparkakskryddor istället för mandel. Jag har ett recept på kola med de kryddorna i, så det borde bli bra. Kram!

Anonym sa...

Stunning story there. What happened after? Thanks!

my webpage :: Michael Kors Outlet

Anonym sa...

Hi my loved one! I want to say that this post is amazing, nice written
and come with almost all important infos. I would
like to peer more posts like this .

Look at my web blog :: Montre Guess

Anonym sa...

I enjoy, result in I discovered exactly what I was looking
for. You've ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

Here is my blog post :: Cheap Louis Vuitton Bags

Anonym sa...

I'm extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep up the excellent quality writing, it's rare to see a great blog like this
one today.

my page :: Learn More

Anonym sa...

Hello, I read your blogs daily. Your story-telling style
is witty, keep up the good work!

Visit my webpage More Help

Anonym sa...

Hi to every one, because I am truly keen
of reading this web site's post to be updated regularly. It consists of good data.

my blog: Michael Kors Outlet

Anonym sa...

After I originally left a comment I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I recieve 4 emails with the
same comment. There has to be a way you can remove me
from that service? Kudos!

Check out my site - Sac Guess Pas Cher

Anonym sa...

This article is genuinely a pleasant one it assists new
internet users, who are wishing in favor of blogging.


Also visit my weblog: Cheap Oakley Sunglasses

Anonym sa...

Thanks in support of sharing such a pleasant idea,
paragraph is good, thats why i have read it entirely

Feel free to visit my webpage; Air Max Pas Cher

Anonym sa...

Hi! Do you know if they make any plugins to protect against hackers?
I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on.
Any suggestions?

My website Sac A Main Louis Vuitton

Anonym sa...

Hmm is anyone else experiencing problems with the images on this blog loading?
I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog.
Any feedback would be greatly appreciated.

Here is my webpage: Chaussures Foot

Anonym sa...

I've learn some good stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting. I wonder how much effort you place to create this sort of magnificent informative site.

Also visit my website nike Free

Anonym sa...

You're so cool! I do not suppose I've truly read anything like that before.

So great to find another person with a few original thoughts on this topic.
Really.. thank you for starting this up. This web site is something that is required on
the web, someone with some originality!

Here is my site Air Max Pas Cher