söndag 18 december 2011

Hallonkola.. to die for

Gör ni massa godis till jul?
Knäck brukar jag alltid göra, sen är det fritt om jag hinner 
Mina knäck 
gör jag i micron och det är det bästa receptet för de
blir perfekta i konsistens och fastnar inte i pappret
Hallon är mitt favoritbär och jag var så sugen att prova
göra hallonkola
Den här kolan är nog den godaste jag gjort och ätit,
 lagom mjuk och smak av sommarens hallon!
Jag lovar, den är inte svår alls
Ni bara måste prova!
Våra är redan slut men jag ska göra nya 
innan julafton

Recept Hallonkola
2 dl frysta hallon
1,5 dl vispgrädde
2,5 dl socker
1 msk ljus sirap

Klä en form ca 15 x15 cm med bakplåtspapper
pensla gärna kanterna med matolja
Tina hallonen och mixa
sila det sen en finmaskig sil så du får 
en fin pure´
Koka upp alla ingredienser
och låt sen sjuda på låg värme
till 122gr
jag använder termometer men gör annars kulprov.
Häll upp kolan och låt stelna
Skär i bitar


Och kanske får vi en vit ju här i Stockholm trots allt
det har kommit lite och marken är vit
Skönt att det blir lite ljusare !

Idag ska jag ut på lite trevligheter med Anders
vi är inte gifta
men firar idag vår förlovningsdag...
ni får själva
räkna ut hur många år
Jag var 18 när vi bytte ringar och nu är jag 48!!!
Måånga år är det och det är ju smått
fantastiskt
Idag är det Vår dag!

kramar
Ann-Catrin

8 kommentarer:

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Wow, stort grattis!!
... Hallonkolan ser mumsig ut :)

Julkram från Australien♥

Zinkhjärtat ♥ sa...

Det låter riktigt gott!
Grattis till förlovningsdagen
Stor Kram Annelie ♥

lisashus sa...

GRATTIS på er dag!
Underbara kolor - tack för receptet! De ser verkligen jättegoda ut!
Ja, lite pudervitt har vi här också och det blir ju betydligt ljusare!
Ha en härlig kväll!
Kram
Lisa

alegni sa...

åhhh, stor grattiskram på er bemärkelsedag!
hallonkolan ser mumsig ut! själv är jag sugen på att pröva på lakritskola (med turkisk peppar alltså).
h. ingela

Jenny sa...

Mmmm, hallonkolan ser verkligen god ut! Här har godisfabriken stängt för i år. Det blev turkisk pepparfudge (skulle bli kola men nånting blev fel), tre olika chokladtryfflar, pepparkakskola, rocky road fudge, knäck och Leilas mandlar från Barcelona. Tyget på din soffa i förra inlägget är sååå fint, jag har sytt kuddar av det :)

Kram,
Jenny

Therese Sagstedt sa...

En jätte stor grattis kram till förlovningen :D

Kolan låter utsökt god värt att prova.

God jul önskar lilla jag

Anonym sa...

grattis!Jag har gjort efter detta recept men med lingon,det vart supergott,ska även prova med hallon.Vi har snö här i smedjebacken.Så åker du till din stuga så får du snö.mvh annelie i smedjeacken.god jul

Iben sa...

Vill bara säga att jag testat hallonkolan: SÅÅÅ god! Tack!