måndag 18 februari 2013

cream tea

 Jag älskar Afternoon tea. När vi var i Lonond drack  vi det en gång.
De andra dagarna tog vi bara cream tea.
Traditionell afternoon tea dricker man ofta på lyxiga hotell i London.
Då kan det kosta upp emot 3-400 kr för en person.. superdyrt men jag måste ändå rekommendera att göra det någon gång i livet om man befinner sig i England för det är en upplevelse i sig.
Ofta spelas det flygel i bakrunden, man blir väl uppassad av omtänksam serveringspersonal.
Lyxar man lite extra ingår det champagne också.
Kakfatet i våning dignar av små sandvichar, scones clotted cream marmelad, små delikata bakelser och kanske även småkakor.
Ska man ta allt det här så är det bäst att skippa lunchen den dagen för man blir extremt mätt.
Afternoonj tea brukar serveras mellan 15-17, man ska ta god tid på sig och bara njuta.
Sen finns det cream tea och då är det bara te, scones och sylt med clotted cream som gäller.
det dricker jag så gott som dagligen när jag är där
Det serveras lite var som helst och jag kan faktiskt rekommendera varuhusen där tex.
House of Fraser på Oxford street har en supermysig teservering till bra priser.



Blev så sugen i helgen och gjorde lite egen cream tea här hemma..
så gott det var...


kram kram
Ann-Catrin

8 kommentarer:

lisashus sa...

Du är nog lite engelsk! :)
Cream tea har jag druckit i England och tycker det räcker gott med alla tillbehör! Det första där låter ju otroligt lyxigt förstås och gott med champagne till och allt!

Så fint du har gjort, och en fin vana med te överhuvudtaget! Jag har börjat dricka mer och mer te - det finns så många goda sorter,och då menar jag inte de parfymerade, utan riktiga teer!
Du kanske rentav känner dej lite som i "Downton Abbey"? :) Hoppas innerligt att den serien kommer tillbaks! Såg du inget avsnitt när ni var i London?
Ha en fortsatt fin start på veckan med sköna testunder.
Kram
Lisa

Vardag och flärd sa...

Afternoon tea låter som man behöver mer än två timmar för att äta sig igenom! Cream tea verkar inte heller dumt, nästan så man längtar till London nu!
Du har dukat och gjort så fint!
Ha en fin vecka!
Kram Eva

Hanna sa...

Låter otroligt trevligt och det ser så gott ut som du har gjort.
Ha en fin kväll!
Kram
Hanna

Gabriella sa...

Har hört mycket positivt om afternoon tea, så sugen man är på att prova nu=)
Fint att duka upp hemma också!

Anci sa...

Men så sugen jag blir på te och scones nu :)

Kram
Anci

Chokladvillan 1910 sa...

Åh, vad mysigt ! Det är ett måste känner jag när det bär av till London. Jag var i Rom & tänkte ta en Afternoon Tea på en engelskt ställe som funnits sen 1800-talet...men det var under renovering. :(( Så det bidde inget när jag skulle slå till det lite lyxigt.
Ser så härligt ut på dina kort !
Må så gott !
Kram Anki

alegni sa...

Åh, min vän, ibland känns det som om vi var tvillingar, åtminstone tvillingsjälar!
Vilken tur att man kan fixa afternoon tea hemma då man inte alltid har lyckan att får vara i England.
Kram och ha det gott, bokstavligen. :)
Ingela

emblas-kanel sa...

Så flott og informativt innlegg. Nå fikk jeg enda mer lyst til å dra til London og drikke afternoon tea :-). Ha en fin dag. Klem, Eva