torsdag 1 maj 2008

Nästan synd på en sån söt lekstuga

Historien om den sötaste lilla lekstugan i ren eco-anda... spillvirke från Globens uppbyggnad fick sambon ta med hem, kånkandes ner för backen till vår gata och vips hade en liten ny byggnad tagit sin form på vår tomt... inget slöseri här inte...
och nu när vi tänker tillbaka är det en underbar liten anekdot och fint minne från barnen var små. Den står där som ett litet smycke i trädgården ca 15 år efter sin guldålder. Den är intakt och nu nästan en installation. På bordet står den sötaste buketten scilla,
som ni ser är färgen lite avskavd..men det bidrar till charmen..
en liten förstukvist är alltid sött

jag har satt en gammal låda på en av sittplateserna och där blommar nu pelargonerna
När man öpnnar dörren ser det ut så här, ett litet hem i ljusblått och vitt
Stolarna komer från sambons mormor och den lilla strykbrädan i trä är hemsnickrad med en söt brodyr som överdrag. ett litet ministykjärn hade de också att stryka med den lilla micki-spisen åkte ut. En liten ministekpanna i äkta gjutjärn och kastrullen är nog antagligen auktionsfynd
Här en liten korg med ett gammalt lapptäcke med tyg från Laura Ashley.. hittade det i lådorna i stugan..tillsammans med ett hopprep i samma färg blev det sött.. ja jag vet är en estet ut i fingerspetsarna.. .can´t help it!
Ni kommer att få se många fler bilder, det var så roligt att fota där inne när allt är petit..
jag ägnade en hel eftermiddag att ställa allt i ordning där inne... allt fanns på plats men var lite dammiga..
Varje vår hade vi storstädning i stugan.. tjejerna (sonen var aldrig riktigt så sugen på det kan jag säga) plockade ut allt och jag tog fram hinkar med vatten och diskmedel.. det fejades och piskades mattor... och när jag nu tänkte visa bilder på det hittade jag INTE dom.. alla andra men inte just det.. mycket märkligt.
Jag hoppas med mina bilder kunna ge lite inpiration för er som går i "byggtankar"..jag bara ÄLSKAR sånt här...blir som barn på nytt... men nästan synd på en sån söt liten stuga när inga barn är där och leker längre...
får väl bjuda in områdets..fast jag tittar in där titt som tätt och tänker tillbaka på de ljuvliga åren när våra egna små prinsar och prinsessor lagade mat på knäckebröd, sand,vatten och gräs....

Jag tog så mycket bilder... mer kommer.fniss.. tänk sambon gjorde t om så de hade rinnande vatten där... ska visa sen!!!

Ha en fin första maj.. själv ska jag fika med en kompis... i stan...på långholmen
Ann-Catrin

54 kommentarer:

Karin sa...

Åhh så söt lekstuga! :) Helt ljuvlig och kul med historien bakom. Det är alltid lika kul när man kan berätta något sådant. Kan tänka mig att det var riktigt roligt att fota...själv älskar jag ju att fota alla dessa detaljer. :)

Jag hoppas du hade en trevlig Valborg och att första maj och resten av helgen blir fin! Själv har jag övergett huvudstaden för några dagar och är i Göteborg. Kram Karin

Anonym sa...

Jisses vilken underbar lekstuga!!!

Alexandra sa...

Men gud... så himla fint! kan tänka mig att det är underbart att ha ett sånt fint minne sen dina barn var små. Gör er aldrig av med den!

Ha en trevlig helt!!!

Glitter och Marsipan sa...

Men vad fint i lekstugan,och vad kul att den är upbyggd av spillvirke från globen.
Blir lite inspirerad att fixa i ordning i vår lekstuga.Ingen har ju lekt där på ca 10 år.men nu är ju lilla A ett år,så nu är det ju dags igen.
Å,vad fint,som ett litet miniatyrboende.Ha en jätteskön helg.
kram Anette

C De-sign sa...

Tack för en fin visning av lekstugan....så fantastiskt fint!!! TÄNK när barnbarnen kan ta vid och fortsätta lekarna....... Jag håller med i ditt förra inlägg...man blir KÄR i våren...det är precis som du säger att man får tårar i ögonen så vackert är det!!!! Hyllan utanför växthuset blev ju jättefin! En skön första maj önskar jag dig!
Kram fr C

Gårdsromantik sa...

Färgen är underbar och inredningen så rar!

Erkänn som det är - du brukar vara där själv och "leka" med alla vackra saker! hihi

Kram Maud

Staket & Designkonsulterna sa...

Man blir ju sugen på att bli barn på nytt när man ser alla de fina detaljerna, strykbrädan, allt på spisen, bordet, farstukvisten med de fina pelargonerna.
Jag förstår att barnen hade kul där och även du.

Idag är det regn i luften, så synd när det är så mycket aktiviter på stan.

Kramissar från mig...Annelie.

Mamma C sa...

Vilken underbar, söt och hemtrevlig liten lekstuga.
Kram mamma c

Zizzi sa...

Det där var nog den sötaste lekstugan jag sett! Vad fint!!!
Kram cissi

Unknown sa...

Jättefin lekstuga, man blir själv som barna på nytt när man kliver över tröskeln...

Ha en härlig dag, kram Pia

Sara sa...

Vilken urgullig lekstuga. Många fina detaljer. Önskar en fortsatt fin helg.
Kram Sara

Nettan sa...

Det var en bedårande söt lekstuga du har, synd som du säger att den inte används =0(..
Ha det trevligt i Götet.
Kram Nettan

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket bedårande litet hus i vitt och blåt, fint bord, förstår du vill ha det kvar intakt, det ärju fint att ha som bara "titta in godis"! Så vackert med små scillabuketter, scillan gör vår gräsmatta blå i visa hörn nu med... Ha en fortsatt bra helg! Mari.

Stämningsfullt sa...

Men åh vilken underbart söt lekstuga!! Den skulle barnen älska!
Ha en bra dag.
Kram!

Bodil sa...

Jag kunde tro det.... Att det var lika pyntat och romantiskt i stugan som inne hos dig. Vi har ju redan fått se ditt växthus. Underbart helt enkelt.
Jättekul att du visar lekstugan. Och vänta bara när det kommer barnbarn så småningom - då blir det liv i stugan igen. Även om det kommer ta några år till.
Kram

NICOLINAS BONING sa...

Visst blir man alldeles nostalgisk av längtan efter dom små barnen...men bara ibland, för i nutid är ungarna oxå lika underbara.
Lekstugan är alldeles ljuvliga och om du fortsätter att hålla den i trim så kommer det väl små barnbarn om några år som kommer att älska att vara därinne och leka:-)
Kramar/Birgitta

Dubbelörn sa...

Helt bedårande sött... En flickdröm i trädgården. Nu är det bara vänta o låta åren gå så kommer barnbarnen att älska detta ställe! *skrattar*

Kramar

Vardagslycka sa...

Åh, vilken söt lekstuga! Här hemma på gården står också en övergiven liten lekstuga, det är många år sen tjejerna lekte i den. Alla grejer finns kvar inuti den, solblekta rödrutiga gardiner. Tyvärr har vi varit tvungna att stuva lite annat bråte i den (platsbrist!). Men nån dag (kanske sen när veckan får 9 dagar...) ska jag röja ur och göra i ordning där igen. Blir inspirerad nu när jag kikar in hos dig.
Ha det gott!
Kram, Carina

Dicksonska våningen sa...

I lekstugan hade man mycket kul när man var liten. Minns också att jag städade ordentligt därinne. Pappa hade dragit in el där och den var isolerad t.o.m så med hjälp av ett litet element fick man upp värmen där. Jag hade en liten soffa, taklampa och bordslampa. En spis som pappa gjort - med ugnslucka! Ett skåp och lite hyllor på väggarna. Bord till soffan. Mamma satte upp ett draperi därinne så man kunde få två rum. Och jag hade ett fönster jag kunde öppna. En veranda på framsidan med plats att sitta ute i solen.
Vilka minnen! Men nu är den såld som sagt. Fastän den är borta har jag ju alltid mina fina minnen kvar :)
Ha det så bra!
Kram Annika

ängeln i vitt sa...

Alltså!!! så gulligt. Vet du, jag säger så här...Göta Petter... om du förstår vad jag menar :) Superfint minne.

Kram Carina

Mjuka sa...

Det är ju en helt fantastisk lekstuga. Där skulle man gärna flytta in.
kramar Malin

Kol och Rosors sa...

Oj! en så söt lekstuga, vilken återvinning...

Ha det så gott !
Kram L-Lott

idémakeriet sa...

Vad otroligt mysigt den ser ut.
Kan förstår att barnen älskade att leka i sitt sagohus.
Kan förstår att olika minnen kommer fram, härligt.
Gerda

Radhusdrömmar sa...

Verkligen en jättesöt lekstuga. Kom ihåg min lekstuga på landet, det var jättekul att leka "hus" i den. Skulle gärna vilja ha en liten lekstuga till pojkarna här på tomten, men det får nog inte plats. Ni har iallafall gjort i ordning den jättefint!

Ha en fortsatt bra helg!

Kram Johanna

Anita sa...

Åh! Så nydelig!! Som en drøm både for store og små jenter!!! ha en flotters helg! KleM!

lottens vita och gröna sa...

hallå, får jag komma och leka hos dig, hihi! tack du goe för ditt mejl, jag ler forfarande!!! får man äran att träffa dig på rosendalträffen, gu vad kul att få träffa dig! varmkram lotten

Anonym sa...

Vilken mysig liten lekstuga.Man skulle få vara liten igen och få leka i en.
Ha det så gott blan blommor o blader.
Kram ewa

Kalkstenssommar sa...

Men A-C!
jag önskar verkligen att jag hade fått växa upp hos dig! Blir så sugen på att komma dit o leka!!!

Hur fin som helst.

Kram L

ps tack för komplimangen om mina "lampskärmar"

Tinnar och torn sa...

Hejsan! Tackar för berömmet. Vilken söt lekstuga, det är nästan så man blir sugen på att bygga en själv;o) Måste ju bara till London nu, har letat efter en ursäkt o nu har jag en. Måste köpa cup´s, hihi. Kram P.

Zizzi sa...

Tack för din kommentar om min bröllopsdag! Jag kände mig verkligen som en prinsessa den dagen! Kram cissi

LantlivsAnette sa...

Åhh vilken ljuvligt söt lekstuga..vet du...jag känner igen mig i allt det där..mina flickor har ju också en lekstuga, som bara står där nu som ett litet smycke..jag måste nog härma dig och visa det sen...
Vi gjorde precis som ni..skurade och dammade där inne varje vår..
Dom övernattde där ibland, bjöd oss på fika där, vi åt vårens första mjukglass där...fina minnen..man blir lite nostalgisk nu...
Ha en bra dag o helg nu..jag är ledig idag, sen jobbar jag hela helgen, jag ska måla nu, det stora skåpet i matsalen ska få sig en omgång...kika in hos mig sen, jag firar lite..
Kram Anette

LantlivsAnette sa...

hallo igen, ser att du precis varit inne hos mig :)
du..dottern kom hem..jag hämtade henne klockan ett på natten, hon knorrade o sa att alla andra skulle få vara längre , till tre !!
Aldrig sa jag, det räcker nu ska du hem....
Puuhhh..skönt att Valborgs är över för denna gången...jag var jättetrött igår,kändes som om jag hade varit på fest, man kan ju inte slappna av när döttrarna inte är hemma...
kramis...

Änglahem sa...

Rinnande vatten i lekstugan??!! Nu blir ju JAG riktig avundsjuk här!!
Det har då inte våra flickor i sin inte!
Men denna lilla stuga är ju bara så snuttepluttig!!! Vill riktigt komma in och leka fika!!*tihi*

Nu får jag nog ut och vårstäda flickornas lekstuga...så långt har vi inte kommit än. Blev riktigt städsugen när jag sett dina bilder!

Du får väl barnbarn någon gång som säkert kommer uppskatta den! Ta för allt i världen inte bort den!!!
Som du säger; ett litet smycke i trädgården!!

Ha en skön fredag vännen!
Kramar/Ulrika

Anonym sa...

Tänk vad många vi är som har så fina minnen av lekstugor - de är ju nästan som kulturminnen, fast levande än idag...
Er pärla är så jättefin och precis som du skriver så har du tänkt igenom varenda detalj vilket gör det så roligt att få titta in. Det blir spännande eftersom man ser mer ju mer man tittar. En härlig karamell att suga på helt enkelt!
Min mamma får alltid något nostalgiskt i blicken när hon berättar om mig och min första lekstuga. Jag fyllde ett år och min farfar hade byggt en lekstuga till mig. De höll för mina ögon och när jag stod utanför dörren fick jag se. Jag hade tydligen skrattat och ropat; "Mitt hus, mitt hus". Mamma berättade att farfar blev så lycklig...
Självklart fick därför också mina barn en lekstuga, som jag inredde i vitt med spetsgardiner, slagbord, stolar och en liten rokokobyrå i vitt. För ett par år sedan när jag kom hem efter arbetet gick folk iväg med dessa ljuvliga små barnmöbler... Dottern hade loppis och sålde för glatta livet...
Sedan målade hon väggarna neopgröna och köpte två stora neongröna fåtöljer på IKEA... Nu är hon sexton år och öppnade inte ens dörren in till lekstugan förra året...
Hoppas att du haft lite ledigt och njutit!
Många kramar,
Bella

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Åh, vilken söt liten lekstuga! Jag kan riktigt känna doften av sommar å sol å saft å bullar av dina bilder!! :)
Jag kommer å leker! *ler*

Ha en grejt fredag!

Kram
Flisan.

"M" sa...

Gulligt och jättefint...

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Men du milde vilken underbar lekstuga!!!

Så mycke fina detaljer.

Jag fick aldrig någon lekstuga, fick använda mina kusiners flitigare...hihihihi...jösses så vi fejjade där.

Ha det bäst!
Kram Pernilla

Tvert-om-tanten sa...

Åååååååhhhh, kan jeg få flytte inn i din lekstuga??????

Poppins sa...

Vilken söt liten stuga! Och så fylld av minnen! Men du, det går bra att leka där även om man är vuxen, så jag tror den kan ha kvar sin funktion i många, många år. :)
Det blir nästan som att leka med ett dockskåp, inreda med förminskade saker.
Du får gääärna visa fler bilder, det väcker en längtan inom mig. Lilla flickan som vill leka, tror jag.
kramar

Designe sa...

Vilken underbart söt lekstuga! Så fint bord där inne och vilka söta ljusblå stolar! Den ser lite lagom shabby ut, mysigt! ..och vilken söt scillabukett! Ha en fin helg! Kram Signe :)

drömmen om vitt sa...

Men så underbart sött!.....Nästan så att man vill skaffa sig en liten till.......eller vänta till barnbarnen( även om det dröjer:)
Jätte gulligt!
Ha en trevlig helg!
Lotta:)

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!
Tack! :) Jo kul med lite nytt till sommaren och jag gillar också sångerna, praktiskt att kunna gå till och ha på i bakgrunden :)

Så oerhört söt liten lekstuga :) Den måste ni spara så att barnbarnen kan leka i den också ju!

Ha en skön helg!
Kram, Susanne

Villa Humlebo sa...

Men guud! Vilken underbar lekstuga!! Hur fint som helst!
Som ett smycke i trädgården!

husnummer30 sa...

Nämen så så sött! Gillar verkligen dörren - så charmig.

Ha det fint i helgen! //Jill.

Södralycke sa...

Vilken underbart fin lekstuga! Man blir ju som barn på nytt när man ser den :)
Såg det härliga planteringsbordet av ett symaskinsbord i förra inlägget, funderar faktiskt på att göra något liknande med mitt symaskinsbord som står här hemma och samlar damm...
Trevlig helg!
Johanna

Marie sa...

Lekstugan är helt ljuvlig, som ett gulligt litet dockskåp! Det är nästan så man blir lite leksugen, hihi. Jag hade ingen lekstuga som liten, men när jag var hos min mormor och morfar lekte jag alltid i lekstugan på deras gård, det var så supermysigt!
Förra året byggde vi ju en lekstuga till våra flickor. Tror nästan att jag var den som tyckte att det var roligast, hihi. Jättekul att få inreda ett sånt litet hus. Strykbräda och ett litet strykjärn finns i våran stuga också.

Ha en trevlig helg!
Kram Marie

Ps. Ser fram emot flera bilder!

Jes/Vita villa vila sa...

ÅÅÅÅÅ jag baxnar så sött!!! Jättemysigt verkligen & urfina bilder!
Jag har ju lite craving på lekstugor nu :) så jag suger åt mig ALLT fint jag kan komma över & här fanns det MASSOR!

Största kramen! /Jes ♥

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Hejhej!
Stora krokodiltårar rullar nu ut med min kind, minnerna väcks om när jag var mindre å lekte i lekstugan vid vår sommarstuga.
De va himla kul!
Eran lilla stuga är verkligen fin å så söt inredning den har!

Får jag länka till din sida?

Ha en mysig helg!
Kram Benita

Philura sa...

Så fin lekstuga! Vi har preceis släpat hem en gammal lekstuga som vi räddade från att brinna upp på majbrasan. Fixar vi till verandan och sen lite färg och inredning så håller den nog ett tag till! Blir inspirerad av att titta in i er lilla stuga!

Cathrine

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

God morgen. Sitter her med min kaffe og nyter din lekestue, finnes ikke noe koseligere å ha i hagen enn det. Oj så herlig innredet!Forstår at man ser på det med et vemodig blikk når barnene er vokst fra det.Gleder meg til å se flere foto. Takk for skryt av mine foto, gjør ikke noe spesielt når jeg fotograferer, knipser i vei og håper noen av fotoene kan brukes;o)Synes det er så utrolig mange flotte foto her i Blogglandia tatt med profesjonelt fotoutstyr, så jeg blir rent ydmyk når noen skryter av mine. Har et vanlig lite kamera jeg, ingen linser eller stativ. Ikke ønsker jeg meg det heller, mitt lille Casio kamera holder i massevis, jeg er ikke glad i en masse innstillinger på saker for at de skal fungere, det har jeg slett ikke tålmodighet til ;o)
Ønsker deg en flott helg.
Klem

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Åh så gulligt! kram Maria

Anonym sa...

Himmel vilken söt liten stuga och så rart möblerad!

Evelina sa...

Nämen ahwwww vilken liten söööt lekstuga! Vår är mest full med pinnar och grus - pojkfamilj som vi är, men nu fick jag RIKTIGT god lust att försöka "pimpa" till den lite så den blir "beboelig" :-)

Kram

Anonym sa...

здесь на вышеприведенном портале собран большой набор [url=http://www.filmkpktut.ru/]видео телефон[/url].