tisdag 20 maj 2008

Vad man gör med en gammal "spik och skruvlåda"

I vår bod hade vi en massa lådor..ni vet lådor där man lägger spik och sånt. När jag tittade närmare på dom fick jag för mig att förändra några av dom i allfall.
Det är gamla trälådor med fack som stått i en gammal snickarbod och nu stod i vår bod
Sagt och gjort... ut med en och torkade av lite lätt, sen slarvmålade jag med vit grundfärg.. på med ett beslag från Koffert och voila... det blev en låda där jag förvarar lite silverbestick. Nu kan de få ligga framme och både vara en prydnad och att använda vid middagar när man vill duka lite extra!

jag tycker det är lite fint att sätta ett band kring några gafflar så där..
att putsa silver är verkligen inte svårt... och man kan göra det miljövänligt också!
Recept för silverputs:
Kokande vatten
Vanligt koksalt
Bakpulver
En bit foliepapper
jag har inga mått utan jag häller bara i på måfå!!
Allt blandas och så lägger du ner sílverbesticken en stund... sen torkas de av och du har nyputsat och klart!!
Min dotters rum skulle jag visa lite fler bilder ifrån... de kommer, men ni får en lite paus ifrån dom... och TACK alla ni som öst beröm över hennes rum och hjälper till att hålla tummarna för henne nu när hon går in på upploppet av sin inlämning till Beckmans...nu ska jag väcka henne... hon kom hem 06.00...vilket arbete de lägger ner..och såååå svårt det är att komma in!!
Endast 15 stycken tror jag.. ingen lätt uppgift..
Själv ska jag i skrivande stund blanda ihop en primörsallad,baka ett gott grovt bröd och planera för en pubafton samt en 40 årsfest...på jobbets vägnar naturligtvis... mycket att stå i!!
Idag skiner solen... och vet ni..igår så möblerade jag om i mitt växthus.... nu är det växterna som ska tala... lite mer avskalat..ni ska få se.. det blev sååå fint!!
KRAM//Ann-Catrin

52 kommentarer:

Karin sa...

God morgon! :) Men med tanke på hur både du och dottern sliter är det kanske inte morgon för er. Så snyggt det blev med den en omgjorda lådan...du är verkligen duktig på att se vad som kan bli något! Härligt med silverbestick. Jag är alltid lika sugen på att köpa när jag ser på loppis. Ha en härlig vecka och ta hand om er!

Kram Karin

Annika sa...

Vilken bra ide med den gamla lådan, den vart mycket vacker så där lite shabby, och alla bestick så sött med band runt...Hoppas det går bra för din dotter....Ha en härlig dag
Kram Annika

Änglahem sa...

Joodå...det går sååå bra att läsa vad du skrivit, men hjälp vad blogger kan krångla ibland (läs:ofta), kan ju bli galen imellanåt när det inte alls blir som Jag vill och inte som blogger vill!*grrr*

Älskar ALLA dina VACKRA bilder!!!! Kan sitta och njuta av allt det vackra lääängeeee!!!

Vilken fin idé du fick där med lådan, den blev ju sååå fin så!!!

Ahhh...vilken myshörna i soffan du har, där skulle jag också kunna slänga mig ner bland kuddarna och bara sooova....Ulle trött!*snark*

Dotterns rum!! Jag har sagt det förr, men det tål att upprepas; Vilket vackert rum!!! men så är det ju hemma hos dig med och där är ju allt så vackert!!! lilla Esteten Ann-Katrin!!!

Jag håller tummen för dottern att hon kommer in på Beckmans!!!

Ha en skön tisdag vännen!
Kramis, Ulrika

Tidsmästarinnan sa...

tack för silverputsreceptet! jättebra!

Lådan blev hur fin som helst...

Här hålls det också tummar för din dotter!!!

Kathys Home sa...

Hejsvejs!!! Vad kul, ja det gäller att ha fantasi eller hur å vips så fint det blir...Hoppas verkligen det går bra för din dotter jag förstår att det inte är det lättaste men vi håller tummarna//Kram kat.

Galleri MochB sa...

Så fräsch och fin den blev. Trevlig idé! Vi har också en hel del gamla spiklådor i uthuset, större och mindre, som man borde göra något med. Någon gång har jag haft mitt trädgårdsland i dem. Litet javisst, men i brist på utrymme funkade det bra...:O)

Anonym sa...

Nämen oj va fiiin den blev, så mkt finare, fräschare och charmigare än innan =). Tänk att det inte behövs större medel än lite vit färg egentligen för att få något att bli så vackert!!

Ha en trevlig dag!

Radhusdrömmar sa...

Oj, det låter som du har mycket att göra.....
Jag håller tummarna för din dotter!
Hoppas att hon kommer in.

Vad fin lådan blev, och jättfina gamla silverbestick! De är ju fina att bara ha framme så med fint band runt.

Ha det så bra!

Kramar Johanna

Jag har tävling hos mig just nu.

Anonym sa...

Nu sitter jag här och dagdrömmer igen...dina silverbestick i den nymålade vackra besticklådan förde mina tankar till en hemlig dröm...jag skulle så gärna vilja öppna ett värdshus och ha det så där vackert som du skapar omkring dig. Var nära att köpa ett hotell för två år sedan men det var dyrt 20 miljoner och krävde fullständig renovering...annars var det ett drömställe med ett enormt vackert läge med utsikt över hav och öar.
Låter gott med sallad och grovt bröd...ser att klockan tickar mot lunch...fortsätter att hålla tummarna för din dotter - måtte hon få en plats efter allt sitt slit!
Längtar efter att få kika in i ditt växthus...
Kramar,
Bella

Marie sa...

Lådan blev helt underbar, vilken förvandling! Hihi, det lustiga är att jag också visar en låda idag med just bestick i! Jättevackert att knyta ett litet band runt besticken som du har gjort.

Nu blev man ju väldans nyfiken på växthusets förvandling, ser fram emot bilder!

Ha en fortsatt bra dag!
Kram Marie

LantlivsAnette sa...

Nämen ojj,vilken vacker besticklåda du har målat o fixat !!
Nu är det jag som ska söka efter en låda till mina bestick jag också..sååå himla fint alltså !

Hoppas att det gick bra med matlagning o bakning och planering...vad du kan alltså...
Hoppas att dottern din kommer in,jag tror hon gör det faktiskt,känner det på mig,hoppas att jag har rätt !
Ha det så bra vännen Kram Anette

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hejsan!!!

Så fin lådan blev...hihihi..var ute i gubbens hörna å hittade en spiklåda...fast din är mycke finare...!!!
jag brukar göra blomster arrangemang i min.

Kram Nilla

Glitter och Marsipan sa...

Ja,vad säger man...du kan förvandla vad som helst till nåt jättesnyggt.
Fantastiskt vackert....
Håller alla tummar för din flicka.
Ha det gott
kram Anette

Jenny Oak Fae sa...

SÅ vackert det blev..! Vad duktig & kretiv du är !!!

: )

Kram, Jenny

<3

Jenny Oak Fae sa...

KREATIV ska det ju vara..!

; )

me and alice sa...

Hej lilla vän!
Vad du är påhittig!
Lådan blev hur snygg som helst. Tänk vad man kan hitta hemma bara man letar... Vilket underbart rum hon har dotran er... Hoppas det går bra för henne och att hon kommer in. Jag och Alice håller alla våra tummar!
Alice är förälskad... i Britta. Gud så go hon ser ut när hon ligger där och myser...
Alice sa precis att det är precis som du mamma om det du skrivit om att vara estet...Hi,hi...det kan nog stämma samtidigt som jag också kan vara väldigt bohemisk ibland. Hursomhelst blir jag alltid på så gott humör när jag varit härinne hos dig!
Stora kramen från Hostfia Susanne

Stämningsfullt sa...

hej!
nä men åh så fint det blev!! Vilken bra idé!!
Kram.

Malin - I min trädgård sa...

Men vad fint! Jättevackert med spetsband runt de gamla besticken...

Mamma C sa...

Vad fin den blev när du fixade om den. Bra tips för silverputs. Jag har bara hört den med tandkräm eller ketchup.
Kram Mamma C

Kristina sa...

God kväll! :)

Åh tack så jättemycket! Det finns ganska många liknande, så det är lätt att hitta på loppis! :)

Ha en mysig kväll!
Kramar Kristina

Änglahem sa...

Åhhh Ann-Catrin!!! Du är väl för rar du!!! Så glad och rörd jag blev över dina fina ord!!

Tänk om vi hade kunnat träffas nån gång...varför ska det vara så långt imellan Sthlm och Varberg*suck*....det är du som är en sann inspiratör!!! En av mina bästa vänner här i bloggvärlden!! det är du!

Ha en skön tisdagkväll!!
Snart dags för soffan (jaaa faktiskt*tihi*) House på 4:an missas aldrig!
Kramaaaar, Ulrika

n o r d i n g å r d e n sa...

Du fixar ju allt, gud va fint det blev med lådan och tar såna inbjudande bilder att man bara sitter och dreglar! Mari.

n o r d i n g å r d e n sa...

Oj, jag hade ju missat ett fint inlägg med ser jag, vilken go Britta som ligger där i soffan bland alla kuddar, vilken tur att hon har en matte som puffar till allt sen så det är lika inbjudande och fint nästa gång hon ska lägga sig där; ) Jättegulligt rum din dotter har! Mari.

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Och hos dig flödar kreativiteten ser jag:) Bestickslådan blev ju kanonfin!!!

Kan meddela att det inte bara var skorna som blev blöta när dottern drullade i vattnet...hon stod i vatten upp till midjan. När hon kom hem lät hon meddela att det var riktigt riktigt kallt:)

Kram Annica

Annas skattkammare sa...

Men så underbart vacker besticklådan blev! Vilken idé! Och silverbestick som är så vackert.. Ha det gott! Kram /Anna

junhe sa...

härlig idé!!! jag har hittat en gammal snickarlåda som jag fixat till =) ha en bra kväll/ kram junhe

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Två tips på en gång , vilken högvinst !!
Lådan är ju så frän och ett eget hemkört silverputs är just vad jag är på jakt efter , tack !!
Ja du ligger inte på latsidan du inte ;-)
Kram/Lotta

lottens vita och gröna sa...

oh gilar gillar, så himlans fin lådn blv, vilken ljuvlig bild, slurp! visst har du bytt förstabilden, ljuvlig!
skickar paketet i morrn, har ju haglat här idag så vi kom inte ut lillman och jag..varmastkamen lotten
pst vad glad jag är att få träffa dig!

Millas hem sa...

Jag säger bara...SUCK..så fin lådan blev!
Kram Camilla

My Lovely Things sa...

hej!!

åh så fin lådan blev..tänk att du hade den i boden...det gäller attse vad man kan göra avc saker...Super bra silver puts..jag brukar oxåanvända det dät receptet men hade tyvär glömt bort indigrenserna..så nu kan jag putsa på nytt...

Ha en bra vecka..

krama anna

alegni sa...

men hjälp, vad fin lådan blev! den är ju som gjord för dina silverbestick! tänk att ingen fattat det förut ;)
kram,
ingela

Elzie sa...

Vad kul att använda en gammal sak till nåt nyttigt och bra. Och det där som står jämte lådan är ju bara så fint. Tänk om jag kunde hitta en sån själv någonstans.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

NICOLINAS BONING sa...

Länge sen jag var in här ser jag!
Vilken vacker korg du fick till,man tror inte att det är samma på bilderna...och din besticklåda...suck...ljuvlig alltså:-)
Dina växtbilder är fullkomliga och detaljrika...tror att dottern din har påbrå från mor sin;-)
Kramar/Birgitta

Anita sa...

Såååå utrolig flott!! Du er så kreativ!! Sånn pusser jeg sølv også, men ikke det som er oksydert da!! For da forsvinner all oksiderigen! Ha en flott uke videre!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så fint du har gjort med en vanlig liten trälåda! Det blev ju superbra!
Hoppas att det går bra för din dotter. Jag ska hålla tummarna för det.
Kram
Marie

Anonym sa...

Så mycket man kan göra med lite fantasi,
lådan blev jättefin :o)

Ha en bra dag, kram Annika

Smultronstället sa...

Oj det var en bra idé!
Fint blev det åxå..

Må så gott
Kram M

Karin i Villa Grå sa...

Hej Annki!

Jag har nog skrivit det förut, men allt som du rör vid blir vackert..! Den där lådan blev sååå fin! Du har verkligen ett öga för vad som går att förtrolla och försköna med lite färg, vet du det?

Nu tror vi att vi vet hur helgen ser ut och det blir ingen bloggträff för oss :-( Det är så tråkigt för jag vill så gärna träffa framför allt dig, men det kommer ju fler godingar till träffen också. Vi kommer att vara i Hufvudstaden på lördag, men på söndag får vi besök hit, så då blir vi kvar i den lilla håla som vi bosatte oss i för snart åtta år sedan.

Kan vi inte försöka att ses ändå, vid något annat tillfälle? Prata strunt på ett fik eller nåt?

Jag tror att jag ska printa ut alla dina bilder och göra en bok, det skulle bli en bestseller :-) Fast det vet du redan att jag tycker, hi hi!

Ha det så bra, raring!

Kram!

Karin

Designe sa...

Men snälla nån så mycket jag missat här!...superfin ommålad korg, sött rum din dotter har och vilken myspysig vovve som gottar sig bland kuddarna, han såg nästan overklig ut..som en mjukisshund som låg slängd där bland kuddarna!:)
Nu..till detta inlägg..
Så himla snyggt det blev med lådan!Wow! Kram :)

ängeln i vitt sa...

Lådan är superfin. Sen älskar jag din inledningsbild ( eller vad den nu heter ) så himla mycket. Hoppas att din dotter kommer in, jag håller tummar och tår iaf.

Kram Carina

Sara sa...

Gud vad snygg lådan blev! Håller tummarna för dottern!
Kram Sara

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Vilken förvandling med lådan!! Från järnspik till silver bestick!
Härligt! //Linda

Bodil sa...

Vilka bilder du tar alltså!!! Du är helt makalös att få till det lilla extra. Det är ju klart esteten i dig. Urläckert blir resultatet!
Skall bli så kul att få se ditt växthus. Jag skall ta lite bilder i mitt också som jag skall visa sedan. Nu växer det som attsingen där inne.
Jag skrattade gott åt ditt förra inlägg. Vet du, om jag vore hund så skulle jag också pixat den platsen. Ser helskön ut.
Kram kram

Färjtorp sa...

Näe vad fin låda!!! Så himla fiffigt av dig!
Och silverbesticken är så fina, roligt att använda dem men även som en detalj.

Kram på dig
/Johanna

Villa Humlebo sa...

Snyggt! Och tack för tipset! Har en hel del silver som jag ärvde från min mormor, att putsa.
Må så gott!
Kram Mia

linnea-maria sa...

Jag instämmer verkligen i VOILA! Vad snyggt det blev. Tack för det übersmarta putsmedlet, bra tips! Såg det på antikrundan en gång för längesedan men det försvann ur minnet lika snabbt. Nu vet jag var jag ska titta när jag behöver det :) /linnea-maria

Kol och Rosors sa...

Det gör man en bestiklåda av ,så fiffigt,kreativt...

Jag är mycket nöjd med mässan,både interiör - fransk kolonial i svensk tappning & modevisning med vita linnekläder ... så att harmonera med interiören ...

Du är välkommen in när du har vägarna förbi...

Hälsa dottern lycka till med intagningen till Beckmans,nu skapas det & ritas det en hel kollektion...

Ha det så gott & en härlig torsdag!
Kram/L-Lott

faster atta sa...

Men så fint! Blir "vill haig".....

Poppins sa...

Vad du är kreativ! Det blev supersnyggt och jättecharmigt.
kram

Liten Bod sa...

Så fin den blev! Att du hinner med din stora familj och jobb och pynt! Ibland känns det som att jag inte hinner med något av det ordentligt utan fuskar i allt... Nåja, jag blir lite ordentligare för varje år faktiskt :) Kanske man har ordning när man dör? Kram, Tina

Syster vit sa...

Mycket vackert med den omgjorda lådan, och fina gamla bestick, det är nåt specielt med såna tycker jag. Växthuset väcker ha-begär, var kan det vara köpt tro hihi? Kram Liselott

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Helt underbart litet växthus och lådan e jättesöt..
/ Linda