torsdag 21 augusti 2008

Foccacia.. det är gott det!

Igår när jag var helt ensam så gott som hela dagen och kvällen lyxade jag till mig och bakade ett foccaciabröd!
Det är väldigt väldigt gott!
jag försöker i möjligaste mån att använda mig av närproducerat och ekologiskt!
Kan verkligen rekommendera vårt svar på olivioljan... nämligen den svenska rapsoljan!
En fin kallpressad rapsolja från Österlen har färg som guld och smaken är fantastisk!



med gott pålägg

på min promenad hittade jag nyponrosor.
Och plommonen är så mååånga!


Härliga sensommardagar... bara att njuta!
kram på er
Ann-catrin
tack för alla alla fina kommentarer om vårt sovrum..vad ska man säga.. ni är så gulliga!
Det var precis vad jag behövde för jag är inte på topp just nu!!


33 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Foccoacia som är så gott! Det här receptet sparar jag tills baklusten kommer över en igen. Det brukar den göra här på höstkanten :). Låter ändå som en riktig myskväll ;)

Kramar

Kathys Home sa...

Men lilla vän, det låter inte bra. Tänk om jag kunde ge dig lite av min energi som jag har ljust nu....det skulle väl vara bra för det känns som jag har lite överskott och gärna kunde dela med mig...tänk mina plommon är inte riktigt färdiga än men trädets grenar verkligen hänger, nästan ner i backen...Som vanligt visar du härliga bilder...Hoppas du snart känner dig bättre...Bamsekram kat..

spetsar och änglar sa...

Sååå härligt med en myskväll för sig själv.
Och vilket vackert ombonat sovrum.Där sover man säkert gott.

Kram

My White Cottage sa...

Hallå där vännen! Det gör mig ledsen att läsa att du inte riktigt är på topp just nu... Har precis läst Amelia och sett det fina inredningsreportaget om ert badrum och jag säger bara: Du är grym!!! Sååååå fint!

Gunnarshögs Gård (som tillverkar rapsoljan du har) ligger bara några kilometer från oss, så här hemma finns det alltid en sån flaska! :) Det är också väldigt gott på klyftpotatis (istället för olivolja).

Ha det gott vännen! Ta hand om dig!
Styrkekram från Jenny

Anonym sa...

Foccacia är ju sååå gott ! Och jag brukar baka det speciellt till mitt ena barn som älskar det brödet.

Kanske jag skulle baka det idag... blev ju lite sugen nu när du skriver om Foccacia måste jag erkänna.

Massor med energi och styrkekramar till dig idag när du inte känner dig i topp-form. Jag lovar - det går över !

Kram Kram

Radhusdrömmar sa...

Åhhhh vad glad jag blev och så fick jag en liten tår i ögat när jag läste dina ord hos mig! Du är gullig du!
Känner likadant som du, att vi känner varann lite mer nu när vi träffats.

Vill hemskt gärna ta en fika och kanske ett titt i ett par inredningsaffärer? någon dag.
Jag ska kolla med Susanne om när det kan passa.

Ha det gott så länge!

Kramar Johanna

Ps Foccacian ser underbart god ut!

Nettan sa...

Åh, vad gott det ser ut...är en riktig " brödoman " !
Ska definitivt bakas =0).

Hoppas du " piggnar " till snart.

Här verkligen öser regnet ner...*suck* =0(
Kram, Nettan

Unknown sa...

åh va gott brödet ser ut. Jag ska vidarebefodra till min mamma som är en riktig hejare på att baka bröd!

Lyckost som har ett plommonträd!!!
Du ska se at det bara är en tillfällig svacka, man kan inte ligga på topp jämt.

Xtra kraaaamar Pia

Emma sa...

Brödet ser fantastiskt ut. Blir ju hungrig när jag läser din blogg:) Kan man få receptet??
Kram Emma

Stämningsfullt sa...

Hej!
Åh så gott det ser ut! Härligt med lite vardagslyx!
Jag tänkte på dig idag... Hur du bakade en hel hög med bullar och annat gott för inte så längesen :) En annan slänger ihop en sockerkaka eller en paj och tycker att man har bakat, haha. Men nu tänkte jag faktiskt att jag ska baka bullar med barnen i helgen om det är dåligt väder.
Så fina bilder.... Det är alltid lika inspirerande att kika in här :)
Hoppas att du mår lite bättre snart.
Kram!

Willewira sa...

Mums vad jag blev sugen... tyvärr han jag inte baka någon till lunchen för det hade varit gott till...
Men du har väckt tanken!!

Du har så rätt, man får njuta av sensommaren så länge det går. Snart är hösten här...

Önskar dig allt gott!
KRam Willewira

Lisas torp sa...

Åh, så härligt du hade det! Foccacian ser helt förförisk ut!

Det ser vackert och rofyllt ut. Just nu både regnar och åskar det i Vasastan, ja, riktigt mörkt är det ute redan och klockan är bara sex!

Vi kan bara hoppas att det blir fler sköna sensommardagar.
Kram
Lisa

Hannis sa...

Vilket makalöst sovrum!
Sängen är ju otroligt fin vit!

Vad du står i hela tiden!
Önskar att jag kom till skott med att baka men lyckas sällan få till det bra.
Njuter av dina bilder i stället!

Hoppas du snart käner dig lite piggare//Kram Hannis

lottens vita och gröna sa...

hallå min goagoa vän, vad du gör mig glad ann-catrin, alltid sååååå go!

jag blev inspirerad av nåt annat inlägg du gjort och började baka, det var så länge sedna jag storbakade, det är härligt på nåt sätt, att fylla upp frysen, jag känner mig duktig och vuxen, hihi! oh foccacia det är så smaskigt med ett glas rött mmmmm, har slutat ammat precis, så smaklökarna med det som tillbehör är inte bara en dröm nu, så mysigt!
hoppas att du känner dig lite bättre, känner mig med lite down...kan det vara vädret, att sommaren är slut, man hann inte man hade tänkt...etc hmmmm nu kommer iaf en mer kravläs tid med en tjocktröja och en kopp te! ha det gott, skickar dig en lååååååååång och varm cyber kram lotten

Anonym sa...

Mmm de låter gott me nybakat bröd.
Tänker ofta att jag borde baka mera speciellt då matbröd men tiden räcker inte riktigt till ibland.
Hoppas du återfår din energi snart och det är kanske så att ibland måste man låta ambitionerna vila lite. Vi kvinnor har en förmåga att bränna ljuset i bägge ändarna.
Sköt om dig och var rädd om dig
Kram ewa

Anonym sa...

Så gott det såg ut, ska abslout testa med rapsolja från Skåne-land i. Ha en fortsatt skön kväll!

Viola sa...

Hejsan, vilket bröd du bakade, ljuvligt. Jag föredrar rapsoljan i min mat, tyckler ofta att olivoljan tar överhand i smak. Så får man tacka för alla ljuvliga bilder du visar idag. Du har en så vacker blog, kram Viola

Solsjö - Under en vind sa...

Vad härligt det ser ut, önskar att man fick smaka en bit....

Ditt sovrum nedanför är helt underbart vackert!!!

Här är det mesta bra, men det är mycket som händer just nu...både på jobbet och hemma....vad ser du på sagans solsjö....

Ha det bäst! Kramar!

Åsa sa...

Mmmm...vad gott. Det var längesen man åt sånt bröd..tror jag bakat det en gång.
Kram Åsa

Mamma C sa...

Det där brödet kan man äta så man får ont i magen. Har bakat det mycket i sommar när vi grillat.
Kram Mamma C

casa nostra sa...

that foccacia looks really delicious! and i like the flowers on the table outside.

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Håper du føler deg bedre etter hvert. Til tross for at du ikke er helt i slag, viser du så nydelige bilder som inspirere oss alle.
Ta vare på deg selv nå.
Varme klemmer

Skatan sa...

Åh gud så gott det ser ut!

Sov gott och kram till dig.

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Åh, vad gott med nybakat bröd! *snålvattnet rinner i mungipan* :)

Just matbröd är en av mina favoriter när det gäller bakning, men nu har jag inte bakat sen i början av sommaren... Ska göra det nån dag, tack för inspirationen!

Ha en underbar helg!!

Kramar
Flisan

Mitt hvite hus sa...

ja Fuccacia brød er nydelig godt! Skal ha venninne besøk i kveld. Så jeg skal bake Fuccacia i dag.

For noen nydelige bilder du viser. Hagen din er jo en drøm!
MMm plommene ser herlig godt ut.
Håper du får tilbake energi snart=)

Ønsker deg en superfin helg vennenO=)
Klem Kerstin

Anita sa...

Så flink du er som bare sånn der baker foccacia! Det er knallgodt da! Baker sjokolade kake jeg nå da, skal pynte med rips fra hagen! Soverommet er blitt sååå fint selv om det var såå fint før også! Du får hvile deg og sanke litt mere energi! Gooooood helg og varme klemmer fra Anita

Karin i Villa Grå sa...

Hej goa, rara!

Idag när vi tog in posten och jag öppnade det gula kuvertet/paketet från dig hoppade jag jämfota! Vad GLAD jag blev!! Tusen tack! Den är så söt - och lakritsen så oemotståndligt lockande... *ler stort*

Nu är det din tur att hålla koll på vad som kan tänkas hamna i brevlådan framöver :-)

Är du inte på topp? Det borde du vara för DU är toppen!

KRAAAAAAAAAAAAAAAAAM!

Karin

Karin i Villa Grå sa...

PS. Jag har så himla svårt att komma igång med bloggandet igen. Jag vill inte sluta blogga för jag vet ju hur kul det är när man har snurr på det, men just nu är det trööögt. DU inspirerar! Det är så härligt att titta in till dig!

Kram igen!

Liten Bod sa...

Så duktig du är som bakar och står i även till dig själv! Jag kan inte minnas när jag bakade sist. Mackan såg så smaskens ut! Sovrummet är så fint, jag ska nog komma till vårt så småningom... Är inte heller på topp, när en unge mår dåligt mår jag dåligt. Som tur är går allt upp och ner, så i värsta fall är det bara att vänta på bättre tider! Kram, Tina

Emma sa...

Hahaha jag hittade receptet sedan, tänkte inte på att den var länkad:) Skyller på att jag var trött;)
Kram Emma

Ulrica sa...

Åhh det foccacia brödet är toppen gott.
Tror minsan att jag ska göra en omgång i kväll, jag blev så sugen.

Anonym sa...

[B]NZBsRus.com[/B]
No More Slow Downloads With NZB Downloads You Can Quickly Find Movies, Console Games, MP3s, Applications and Download Them @ Rapid Speeds

[URL=http://www.nzbsrus.com][B]Usenet Search[/B][/URL]

Anonym sa...

It isn't hard at all to start making money online in the hush-hush world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat link building[/URL], You are far from alone if you have no clue about blackhat marketing. Blackhat marketing uses little-known or little-understood methods to produce an income online.