söndag 24 augusti 2008

Än är det inte riktigt dags

..men snart så!
Snart boar vi in oss i täcken och filtar, vi tänder ljus och myser i soffan.
Men inte än.. just nu känns hösten härligt avlägsen, underbara senommardagar med över 20 gr i luften och ljumma kvällar!.
Vi vet att det kan ändras i ett kick, så just nu njuter jag i fulla drag av att fortfarande gå i kjol och kortärmat och ha fötterna bara i sandalerna.
Men så fort butikerna skyltar om så kastar jag lystna blickar på allt stickat, dras till det quiltade i inredningbutikerna... för jag är en KOFT OCH FILTMÄNNISKA!!.

Här är några av alla täcken och filtar jag har för tillfället.


Den här vita quilten kommer från IB laurssen

Täcket kommer från Danmark och det köpte jag på rea för 100 kr, det är vändbart och har både en rosa och en vit sida

Den vita sidan med blommor

Denna enkla quilt köpte jag på Jysk för en femtilapp. kan ju förstås inte konkurera med den vita men är rätt fin ändå!.



Igår var jag på Mamma Mia... jag vet att många har sett den och vi gick dit med högt ställda förväntningar!
Oj det var som sockerdricka hela filmen.. härligt fartig och glad! jag gick därifrån med ett fånigt flin på läpparna och smånynnade på "thank you for the music".



Sen promenarade jag med mina kära vänner till Classic Tearoom i Birkastan i Stockholm.
Och på äkta engelskt maner avslutade vi söndagsftermiddagen med Afternoon tea där det åts både snittar, scones småkakor, clotted cream och lemoncurd, allt det sköljde vi ner med flera kannor Earl grey!.



Ha en skön start på veckan alla fina bloggvänner!

Ann-Catrin

41 kommentarer:

Anita sa...

Først:o) Så fine tepper!! Ikke sant MAMMAMIa var helt skjønn!! Heia Sverige!! Nå skal det syes, tror jeg! Ha en strålende uke!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej vännen!

men du så mycke som hänt här sen sist jag var här.Bakning, målning, inköp osv.

allt ser ljuvligt fint ut.Flaskkorgen ser ju bara såååå fin ut.
Brödet du bakat ser smaskens ut.

ljuvliga filtar å plädar.

Mamma mia...jaaa den var så härlig tycker jag.inget märkvärdig mn härlig musik, ljuv romantik, glada skratt...kan det bli bättre.Många minnen som väcktes till liv.

Ljuvligt sovrum ni har...njuter av allt vackert.

Ha en bra start på veckan själv.
Kram Nilla

Malin - I min trädgård sa...

Oj vad härligt allt det lät! Och avsluta det med en riktig ordentlig afternoon tea - det kan väl knappast bli bättre!

Kram M

lottens vita och gröna sa...

härliga ann-catrin, vad sugen jag blev nu då på hella kittet, afternoon tea, måste prova det på ett riktigt tehk, var låg det där stället, är ju en gammal birkabo så jag kan vartenda gathörn!!! dina pläda är sååå fina, har med fyndat den på jysk, den är fin! älskar att plocka fram koftor, tjockare strumpor och lufsa omkring, nu är det ju helt ok för mig att lufsa runt eftersom jag forfarande är mammaledig, fy längtar inte när man måste knö i sig i kavaj, huvva! ha en underbar dag, alldeles som gjort för en mullig kofta och ut och gå ju! varmkram lotten

Färjtorp sa...

Ja mysigt med plädar och så många fina du hade då =)

Vet du, du har en utmärkelse att hämta hos mig!!

Kram Johanna

Tidsmästarinnan sa...

ooo, vilka fina plädar... och vad härligt med tjejfilm och sen Earl Grey, det är en riktig favvis!

Nä hösten är inte alls dum, åtminstone inte de här klara kalla dagarna när solen finns kvar...
Kram!
Susanne

Snusilus o Sannibus sa...

Så fina alla plädar var :) Mysigt att ha nu när det blir kallare väder igen! Kul att se Mamma Mia också, många verkar hylla den som riktigt bra :)

Ha en fin start på veckan!

Kram!

Jenny Oak Fae sa...

Det låter som en PERFEKT dag tycker jag!!!

: )

Underbara quiltar du har..!

KRAM, Jenny

<3

Unknown sa...

Vilka underbara plädar du visar!
Jag har ett gammalt härligt täcke som pläd i soffan, gammalt och sådär härligt mjukt av ålder o användning...

Jag och min man har pratat om att se mamma mia, den verkar så pigg o glad på nå´t sätt.
Kram Pia

Galleri MochB sa...

Denna strålande helg har man inte haft några höstliga tankar men de kommer nog, och då är det ju perfekt att ha en massa vackra filtar att vira in sej i...:O) Och vilket härligt slut på helgen med Bio och en massa gott. Trevlig vecka!

LantlivsAnette sa...

Åhhh vilka underbart fina quiltar du har..den vita har jag också,just nu ligger den på järnsängen..
Åhh vad härligt att få sitta ner o dricka te på engelskt vis..
Ha det så bra kram Anette

Glitter och Marsipan sa...

Ja,dagen i dag får man verkligen njuta av,en riktig sensommardag.
Annars har vi haft lite kallt ett jag,har nästan börjat fundera på mina filtar och tofflor,men det får vänta lite till.Älskar också att lurva omkring i mysisar.
Dina quiltar är ju underbara.
Mamma Mia och afternoon tea,låter ju verkligen som en energikick.
Ha det gott i veckan.
kram Anette

Bodil sa...

Visst är det härligt med plädar. Dina är verkligen läckra. Riktiga karameller. Jag hade anmält mig till en kurs lappteknik och quiltning nu i höst, men tyvärr så startade den just när jag var i Spanien och jag ville inte missa starten. Så jag sår på tur till vårens kurs. Det skall bli så kul.
Kram på dig!

Viola sa...

Hallå Ann-Chatrine, vilken kavalkad på rara plädar. Vilken mysig söndag ni hade, Mamma Mia och afternoon tea, kan välan inte vara bättre med att avsluta en helg. Här har helgen varit intensiv och så underbar och lämnat efter sig minnen för all framtid. Nu är vardagen här igen men minnen har vi fått för livet, kramar Viola

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
ja men visst äre så..man längtar efter höstmyset..
för mig så blir det ju att packa ner alla grejer så här in på höstkanten ..sen så blir det ju lagom att jul piffa..

men jag har inte riktigt kunnat hålla mig utan piffat om lite i fönstren innan visningen..lite fler plaättar i luften blev det allt..

Dina filtar är så fina..tänk vad de piffar upp soffan..

jag har inte heller sett filmen..ska iväg när allt lugnar sig..
ha det så bra..
kram anna

Anonym sa...

Idag och igår var det lika varmt som de där heta sommardagarna i somras...jag orkade knappt stappla mig runt 5 km med hunden då solen stekte...men så fick jag höra att det ska regna imorgon, så då bestämde jag mig för att pyssla ute och nu sitter jag här vid datorn och är sååå trött...en dag utomhus och efter alla bröllopsbestyr så kom väl tröttheten...
Då kändes dina plädar mycket inbjudande kan jag lova...
Skön avslutning på helgen med film och afternoon tea...var ligger detta "engelska" paradis?
Kram till dig goa Ann-Katrin,
Bella
Bella

Mitt hvite hus sa...

Herlige tepper du har, likte veldig godt det med roser:O=) jeg skal også se Mammamia, gleder meg veldig til det:O=)
Ha en fin ettermiddag!
klem kerstinO=)

♥ Fyra årstider sa...

Idag är det ritkigt sommarväder, men ibland kan det kännas som höst. Fina filtar!
Kram Lotta

Emma sa...

vilken härlig helg du haft. Bor mitt på landet så jag kan inte promenera sådär till ett mysigt te cafe:( Men men, det lät så härligt att nästa gång jag tar mig till stora stade ska jag besöka detta ställe:)
Kram Emma

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Åhhh
Klart jag kika in när de finns massa filtar.. urmysigt..
jag måste bulla upp med lite sköna stickade plädar nu...
kram Linda

Veronica sa...

visst är det underbart med lapptäcken. Jag har precis beställt ett nytt från Alvas hus, vi får se när det kommer. Jag längtar....

Kram Veronica

Annas skattkammare sa...

De täckena och plädarna ser så gosiga ut att vira in sig i under kalla höstkvällar. Otroligt fina var de också allihop! Men visst är det skönt att vi fått lite mer värme i några dagar.. Ja jag skulle också vilja se filmen, alla pratar så gott om den, men jag ska se musikalen till helgen i Globen så jag kanske ska ta det en annan vecka.. =) Ha det gott! Kram /Anna

Stämningsfullt sa...

Hej!
oj så många fina täcken och plädar du har!!
Vad mysigt ni verkar ha haft det :)
Kram!

Mamma C sa...

Så mysigt och roligt det lät. Förts en bra film sedan ett afternoon the. Vilken söndag
Kram mamma c

Jojo sa...

Hej!
Vilka snygga filtar du har!

Gillar också att plocka fram såna i överflöd så att de räcker till allihopa!

Ha det bra och njut av den sista värmen! (här uppe tycks den ha varit och farit redan..)

Kram Jojo

Solsjö - Under en vind sa...

Jag får behärska mig för att inte bränna lönen på kviltar och plädar...fniss...vad fina dina är!

Igår och idag har det varit strålande fina dagar, hoppas att det håller ett tag till!

Visst är Mamma Mia sevärd, jag var där förra veckan och tyckte lika mycket om den som musikalen!

Ha det gott! Kramar!

C De-sign sa...

Hej vilka underbara täcken!!! Du har en utmaning att hämta inne hos mig! Kram fr C

Radhusdrömmar sa...

Åh ja.. visst var den bra?! Jag har nästan lust att se den igen.

Fina täcken du har köpt!
Och den flaskkorgen blev ju jättefin.

Kramar Johanna

NinaH sa...

Med alla de vackra filtar & täcken du samlat runt dig måste höst-kurning bara bli till en lyckostund!
Mysig söndag ni haft också - med afternoon tea som avslutning! Låter ljuvligt!

My White Cottage sa...

Precis som du så gick jag från biosalongen med ett fånigt leende på läpparna efter att ha sett Mamma Mia. Jag har köpt soundtracket och återupplever nu filmen nästan varje dag! *fniss*

Varma kramar från Jenny

PS. Dina plädar är urfina! Jag har en quiltad pläd men skulle också vilja ha fler! De ger mersmak!!! :)

Jenny Oak Fae sa...

TACK för din gulliga kommentar!!!

Ha en bra dag : )

KRAM, Jenny

<3

Elzie sa...

Haha, det där täcker från Jysk har jag också. Fast vi använder det till hunden i husvagnen *s*. Lite synd kan jag tycka ibland.
Hoppas du får en bra dag själv.
Kram Elzie

alegni sa...

tyvärr syns inte en dags vedklyvning i armarna ;) jag skäms över mina överarmar o visar mig aldrig i ärmlöst utanför hemmet (p.g.a. många bantningskurer hänger det alltför mycket löst skinn där...)
mamma mia var en härlig film. alla som gick ut ur biosalongen hade ett brett leende på läpparna!
härliga plädar - jag blir sugen på nya jag också!
kram,
ingela

Kathys Home sa...

Å så fina filtar å täcken, visst är de väl härliga de quiltade täckena...men ack så dyra för min lilla plånbok, hittade jättefina i Charlottenberg i en butik när jag var där...menmen när jag blir rik någon gång kanske...hahahaaha..Ha det gott ...tjingeling kat.

Dalatorpet sa...

Jag vill tacka dig för att du delar med dig av ditt. Härligt med filar, mys och jag älskar brasans tider mmm hösten är en underbar tid.

No.15 sa...

Fina plädar.Så fint du har det !
Mvh mia ny i blogg världen.

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

Jag är också en filt/quilt-människa :)
Köper ständigt nya quiltar..hittade helvita quiltar som ser ut som din ib larsen och blev så glad över priset att jag löpte tre (!) stycken *hihi*...de brukar ju kosta så otroligt mycket (minst tusenlappen) men jag hade tur att hitta på rea och slog till!

Nu har jag läst i kapp mig bland dina inlägg..jaghar så lite tid nu för bloggande att jag inte hänger med känner jag. Men det är härligt när man kan titta igenom det man missat och njuta av en massa härligt på en gång :)

Du har alltid fina bilder och bra och spännande text, så det är alltid en fröjd att titta in hit :)

Kram du goa!
Mia

Ps hör av dig om du skall ner till Göteborg någongång framöver så kanske vi kan ses :)

A home far away sa...

Ohh så många fina filtar o plädar du har, det är härligt att vira in sig en kall vinterdag:-

Mamma Mia filmen har inte premiär förrän den 18 september här...det är så märkligt för alltid annars brukar vi hinna se filmer här lååångt innan de kommer till Sverige, men nähä inte denna gång bara för att jag längtar så:-

Kram Gunilla

Anette sa...

Ja - snart är det dags för filtar och plädar och du har verkligen massa fina...Njuter också av den sköna sensommaren - skönt!
kram nellie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så många fina filtar du har! Det är härligt att svepa in sig i en sån... Och billiga var dom ju också...
Nu väntar jag på att få se dina koftor också!
Kram
Marie

Annika sa...

Hejsan,
så många fina filtar och plädar, nu vattnas det ju i munnen på mej med =)
Så fint sovrummet var med den nymålade sängen.
Ha en fortsatt skön vecka, kram Annika