söndag 17 augusti 2008

Gilla läget!

Det är bara att inse... sommaren går på sista versen, hösten är på besök, än så länge bara på visit men snart är den här för att stanna!
Jag gillar höst, det är inte det, hösten med sina sprakande färger höga luft!
det är bara det som kommer efter, vintern, den lååånga lååånga årstiden med mörker och snö!
men som överskriften skriver... det är bara att "GILLA LÄGET"
Vi kan inte stoppa tiden, den fortgår hur vi än beter oss!
Och kanske, kanske vore det tråkigt om vi inte hade några årstider alls.
Att ha samma väder jämnt, inte se naturens växlingar.
men vissa årstider kunde väl i ärlighetens namn få var lite längre
Idag är det som om hösten gör sig påmind lite extra, den gläntar på dörren och det både blåser och regnar samtidigt

En av högpunkterna är väl ändå lite nya blommor inne när vi byter årstid.
en höstaster är aldrig fel, kostar bara några kronor och det är härligt med en färgklick inne!
bredvid ser ni min nya fina skål på fot, inköpt på en lokal loppis i sommar.
Blev helt förälskad i den med sina fina inristade blommor, och söta lite kullriga kant!
Vitt och trä, det gifter sig bra med varandra, ser ni mitt fina gamla tråg, det har jag haft i många många år, den gamla fina linjalen i trä är också en inverntarie vi haft länge!

Plommon precis inplockade från vårt gamla gamla träd!
det är väl också lite lycka så säg, utan bestprutningar och annat jox, en härlig gåva nu när hösten kommer.
Om man kikar riktigt noga på bilden så ses min dotter Evelina sova där på soffan.
Vi har ätit långfrukost och nu är hon trött..IGEN!!
Ha en fin söndag, själva ska vi ta det lugnt, taket håller på att bli lagt och sen ska vi in till söder för att gå på lägenhetsvisning för Josefin.
Kram //A-C

30 kommentarer:

Mamma C sa...

Visst är hösten fin, men sommaren är alldeles för kort. Nu kommer den långa mörka årstiden. Men det är bara att längta till nästa sommar.
Kram Mamma C

My Lovely Things sa...

Hej vännen!!
Jaa visst är hösten här..men i går var vi på Liseberg...Då var det sommar värme...

I dag kyligare,,
Jag astrer är så fina..tänk vad härligt det är med höst, mys och alla fukter som mognar..
Ha det så bra..från en rätt mör Anna..
kram

Viola sa...

Hejsan, visst är hösten fin, men i november vill jag inte vara med. Tyvärr är det ju sällan vinter så hösten kan kännas som ett halvår ibland. Glasskålen var ju för rar och här är en som väntar på att plommonen ska mogna. Ha det bra i veckan som kommer, kram Viola

Glitter och Marsipan sa...

Ja,sommaren är ju alldeles för kort,det går inte att komma ifrån.
(undrar om den nånsin kan bli tillräckligt lång?).
Vad härligt med egna plommon.
Har också satt in en lila höstaster på mitt köksbord,kunde inte motstå den,när jag gick förbi på stan.
Ha en trevlig vecka.
kram Anette

Hannis sa...

Hej,hej Kändis=))

Vilka fina bilder!

Köpte Amelia, himmel vilket fint repotage!
Badrummer är ju en dröm!
Kram Hannis

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Jag gillar åxå hösten. Höstluften gör mig glad :) Bara det inte regnar...

Ser att jag måste kila och köpa Amelia! Vad häftigt!!

Kramar
Flisan.

Anita sa...

Er nok bare sånn ja at det må taes i mot med åpne armer!! ENten vi vil eller ikke! Har kjøpt to asters jeg også , men har de ute!! Roser inne:o) Både potte og fra hagen!! kos deg i høsten! Klemmer!

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej!
Vilken fin blogg du har tycker jag.
Det där växthuset skulle jag vilja vara ägare till. Ha det gott. :o)

IKT i min vardag sa...

Så länge det inte är svinkallt så gillar jag hösten. Luften är så hög och klar. Det är härligt.
Det finns så mycket vackert ute nu som man kan pynta inne med...som t ex aster eller äpplen från det egna äppleträdet.

Ps.kan man få en autograf ;-)

Kram

Skatan sa...

Jag måste erkänna att jag är en av de som gillar hösten. Riktig storm och busväder - då trivs jag bra :) Idag har vi dock avnjutit en sensommardag med klar och frisk luft. Inte heller fel. Skulle gärna ha ditt plommonträd. I mitt nästa liv kanske :)

Önskar en mysig söndagkväll.

Kram.

Annika sa...

Hej!
Det känns verkligen trots denna vackar helg att hösten börjar närma sig, det är något med luften och så naturen förstås.. min årstid är sommar så jag känner ett vist vemod nu när den är över.

Fast jag tycker hösten är härlig med alla sina frukter och bär och dessa vackra färskiftningar på bladen innan de faller av.

Vi väntar på att vinbär och äpplen skall bli klara nu. Har idag varit och plockat blåbär och tidigare i helgen även hallon.
Ha en bra vecka.
Kram Annika
kram Annika

Anonym sa...

Jag tycker sommaren har gått fort,men jag gillar hösten på sitt sätt också.Hösten har fina färger,man kan tända ljus,och pynta med höstblommor och annat inne fix=)) //Karin

Mitt hvite hus sa...

Heisan . alle årstider har sin sjarm syns jeg. Selv om sommeren er favoritten. Høsten med sine nydelige farger. Vinteren med snø og gleden med julen. Våren som lover en ny sommer.O=)

Herlig med plommer fra eget tre. Skal ut å sjekke om noen er modne her også. ha en fin - fin uke:O=)

Marie sa...

Visst känns det att hösten är på ingång. Fast jag är nog en riktig höstmänniska, tycker det är supermysigt! Den tid på året som jag gillar minst är januari och februari, de månaderna hade man gärna kunnat hoppa över för min del.

Härliga bilder och vad gott det såg ut med plommon!

Ha en bra vecka Ann-Catrin!
Kram Marie

Lisas torp sa...

Vilken skön "bakvattenkänsla" du förmedlar här! Och jag håller verkligen med dej - alla årstider har väl sin tjusning och det vete katten om jag inte gillar hösten mer och mer. För att inte tala om våren!!1 Men vintern...vad vore väl våren och sommaren om vi inte hade den trista gräsliga vintern med slask och mörker? Något att längta till! Ja, så är det nog.

Härligt med riktiga plommon och frukter - har själv planterat ett plommonträd nu i sommar som jag hoppas på!

Ha det gott vännen och njut av de mörka mjuka kvällarna!

Kram
Lisa
Lisa

♥ Fyra årstider sa...

Jag gillar hösten och alla krav som minskar i trädgården. Tända ljus, fika och bara bo in sig i soffan...ska plocka in lite höstaster som jag fått efter min farmor.
kram Lotta

Millas hem sa...

Hej!
Håller absolut med...sommaren kunde gärna varit lite längre, men som du säger...inget vi kan göra något åt.
Men den mysiga "ljustiden" är här, krypa upp i soffan och njuta av att vara inne när det kanske blåser och regnar. Ja, det är något visst med alla årstider!
Ha en bra vecka!
Kram Camilla

Stämningsfullt sa...

Hej!
Jo hösten är nog här nu. Det kanske blir fint väder igen men ingen sommarvärme... Fast jag gillar verkligen hösten! En vacker, solig höstdag med frisk luft och vackra färger!
Så fina saker du har på skänken.Nu blev jag sugen på att köpa hem lite blommor :)
Kram!

NinaH sa...

Uhm, lite småmysigt med höst trots allt... (fram till november cirka i alla fall...). Och faktiskt kul tänka på innetrivsel också... Astrar är härliga höst-färg-klickar.
Så fint glasfat på fot du hittat!
Och plommon- ja, det är verkligen en av höstens höjdpunkter,det!

Anonym sa...

Hejsan!

Vad kul med alla repotage hos dig.
Grattis!
Tack för fina ord om veranda.

Här har vi fortfarande sommar så hösten känns rätt avlägsen faktiskt.
Men hösten här är helt underbar!

Ha det gott!

Kram Bodil.

Anonym sa...

Visst är det med blandade känslor man har när hösten kommer speciellt när jag tycker att det bara har varit en veckas riktig sommar.
Kvällarna har varit envist kalla hos oss och fleece jackan har inte blivit oanvänd speciellt ofta.
Idag blåser det o regnar det så inte hunden ens vill gå ut.
Härligt att kunna plocka in sin egen frukt.Hösten är ändå en mysig tid men den kalla långa vintern skulle jag kunna leva utan.
Ha en bra start på veckan
kram ewa

hemtrevnad marie sa...

Hejsan ...vi har ju varit på en minisemester... så jag ser att jag missat massor här!!!
Så kul att ditt badrum är med i tidningen , brukar inte köpa Amelia men får väl göra ett undantag nu!!
Känner igen mig så i det du skrev i förra inlägget...om att ha det fint hemma , det blir verkligen nån kort stund här och där som man har den känslan, med fyra pojkar...!
Och tack för receptet på gräddbullar, min mormor gjorde alltid dom...men jag hittar inte receptet!
ha det gott!
kraaam

lottens vita och gröna sa...

mmm jag är en höst människa jag, älskar att sätta på mig gummistövlar och en stoooor tröja och bara rota runt ute, inga tvång som på våren...sen kommer ju julen..pirr! och efter det längtar jag bara till vår, den där slaskperioden i totalmörker är verdervärdig! mmmm ska nog köpa mig en lite astersötnos, så vackert med en höstfärgklick! varmkram lotten

Unknown sa...

Åh så fina bilder! Men visst är sommaren alltför kort, jag tycker inte om spöregn och blåst. Men visst finns det ändå mkt vackert med hösten! Ha det gott vännen! Kram Petra'
www.metrobloggen.se/romantiskahem

Färjtorp sa...

Så gott med inplockade plommon!! Det är så härligt när man kan gå ut och plocka in sånt man behöver, att ha det i närheten bara. Det är bara njuta av det man har =)

Kram Johanna

A home far away sa...

Hihi, det är ju så jag har det i Singapore, inga årstider alltid samma temperatur, det är tur at det finns aircon!

Men visst saknar jag årstider, men det är allt gott att gå i shorts i december här:_
Ha en toppendag
//Gunilla

Anonym sa...

Här i umeå är det idag grått & trist & regnet bara öser ner. Tycker det är lite smått mysigt att sitta här hemma i mörkret & tända ljus & bara mysa... men visst känns det lite trist att hösten redan är här. Kram kram

En inredoholic sa...

Visst är det mysigt med höst oxå. Får bara lite smått panik när det ena dagen är höstrusk och jag ställer in mig på det.. och andra fin fin väder o då MÅÅÅÅSTE man ju gå ut!? Dessa satans måsten , hihi!

Kram kram
Jannice

Liten Bod sa...

Hej! Har inte läst bloggar på några dagar nu. Det är så skönt ibland att läsa att andra också är osäkra på sig själva och det man åstadkommit! Sjukt hur vi tjejer funkar när det kommer till det. Jag tror att det oftast är tjejer som tänker så. Jättekul att du varit med i så många tidningar! Jag tror att det de vill ha är hem med en genomförd stil, som är lite personligt. Allt behöver inte vara perfekt, bara hänga ihop ... Jag känner också lite fasa inför hösten, vart tog sommaren vägen? Små glimtar av "riktig" sommar och halvdant resten. Nåja, det får bli stearinljus för hela slanten. Snart ska jag ta mod till mig och visa min lilla bod för er andra :) Kram, Tina

Anonym sa...

Hittade hit idag för första gången och jag läste faktiskt reportaget om ditt badrum och blev bara så avundsjuk - så skulle jag också vilja ha det. Är på jakt efter ett skåp som jag kan fälla ner ett handfat i som bara ligger och väntar på det rätta.

Jag gillar din blogg och blir insprierad. Tänk att ha sånt öga för hur det skulle kunna se ut efter lite färg och jag skulle så gärna vilja veta vilken färg du använder till dina möbler och hyllor. Det finns ju så många kulörer så jag tar tacksamt emot ett tips. Har ett gäng gamla avlutade möbler som jag vill sätta färg på.

Tack för en bra blogg.