fredag 15 augusti 2008

Lite nyttigt och helggott!

Inte en endaste autograf och inte några papparazzi, fast jag var på stan igår....
Får nog komma ner på jorden lite hihi!
Nej skämt åsido så har jag inte drabbats av storhetsvansinne eller minsta högfärdighet av att få sitt hem publicerat i tidningar.
Men visst är det roligt och samtidigt en bekräftelse,en bekräftelse som vi alla vill ha i olika sammanhang. det kan ju handla om helt skilda saker för alla och envar!.
Faktiskt har jag aldrig kunnat drömma om att någon velat komma hit och fota, helt allvarligt, jag har en rätt vacklande självkänsla många gånger och inte tyckt att jag räckt till.
Under bloggandets resa sen slutet av förra året har det gått upp och ner, så många fantastiska, vackra hem som jag fått förmånen att kika in i dagligen, ja det har flera gånger givit mig den där känslan att inte räcka till, vad har jag att komma med, osv,
kanske löjligt men jag vill förmedla en känsla att saker och ting inte alla är självklara.
jag går inte och tycker att jag har "finthemma", jo ibland tycker jag det, när jag gått och plockat en halv dag, dammsugit och fixat., kanske köpt en ny blomma
Då infinner sig ett välbefinnande, känner mig rätt tillfreds. När sen resten av familjen och två små vovvar rumstrerat. eller bara LEVT i vårt hus en liten liten stund... ja det där fina, det kommer lätt på skam då.
men det är ju det som är LIVET
Ett hus utan människor i det skulle vara inte vara ETT HEM!.
Så jag lär fortsätta med att bli sur och grinig över alla hundra miljoner skor, alla papper tidningar, kläder, som dräller här i vårt lilla hus. Och var lite nöjd emellanåt när jag det är "finthemma" för en liten stund ibland!.

Den här veckan har väl gått i rasande fart, nu på måndag börjar skolan igen!
inga ungar som vänder på dygnet, inte lika sena middagar och fikastunder i tid och otid.

I förrigår gjorde jag en otroligt god musli, jag bara säger.. GÖR EGEN MUSLI!
Jag ger er receptet på min hemmagjorda musli, jag varierar mig ständigt!


Hemmagjord müsli

Du behöver:

l havregryn, jag tog denna gång en havreblandning med quinoa i

4 dl kruskakli

2 dl solroskärnor

1 dl hasselnötter

1 dl vatten

1 dl lönnsirap eller ljus sirap

2 msk olja1 msk kanel

10 torkade aprikoser

1 dl linfrön

2 dl russin


Gör så här:


Sätt ugnen på 200°c.

Hacka nötterna och lägg i en bunke, blanda i havregryn, , solroskärnor.Blanda vatten, sirap, olja och kanel i en separat bunke och häll den sedan i havregrynsblandningen och röromordentligt.Strö ut blandningen i långpanna och sätt in i ugnen.Flingorna ska rostat i mitten av ugnen i ca 20 minuter.Rör om flera gånger under tiden.Hacka aprikoserna och rör ner tillsammans med russin och linfrön.Låt kallna.


Sen naturligtvis lite helggodis, Mums mums, gräddbullar, Augusta jansson, det finns flera namn på de här små läckerbitarna!

Som är otroligt lätta och hör och häpna inte såååå onyttiga.
jag gör dom i min assistent!

Här är receptet:
Ca 20 - 30 st
4 1/2 dl strösocker
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1 1/2 dlkallt vatten
1 1/2 msk gelatinpulver
1 1/2 dl kokhett vatten
Garnering:4 1/2 dl kokosflingor1 msk kakao

Gör så här:
Blanda strösocker, florsocker, äggvita och det kalla vatnet i en skål.
Rör ut gelatinpulvret i det kokheta vattnet, tillsätt det till sockerblandningen.
Vispa alltsammans med elvisp ca 20 - 30 min till en pösig smet.
Blanda kokos, kakao och häll det i botten på en långpanna 20 - 30 cm
Häll i smeten, strö över ett lager med "strösslet"Låt smeten stå kallt tills den stelnat, skär den i bitar ca 4 x 5 cm stora.
Doppa snittytorna tills hela bitarna är täckta runtom.
Förvara dom svalt.
Tips! De går utmärkt att frysa. Styckfrys dom innan de förpackas så kan du lätt plocka fram dom en och en.
GLUTENFRITT



Trevlig helg allihopa och tack för era söta hälsningar och mejl...
Här ska läggas om tak i helgen, och sambon ska springa midnattsloppet!!

ANN-CATRIN

31 kommentarer:

Linda -Galleri Palla sa...

Jamen visst är det kul!!


Tidningen ska jag vara med i heter "Hennes". Troligen nästa nummer men får återkomma om det där.

Mmm, det var ett tag sen vi gjorde egen musli här hemma, men helt klart slår den alla köpevarianter!

KRAM!

Stämningsfullt sa...

Hej!
Jag känner verkligen igen mig i texten :) Men även om jag ibland också känner som du skrev att "vad har jag att komma med" så är ju bloggandet så roligt!
Ditt hem är ju fantastiskt så jag förstår verkligen att det har blivit så känt :)
Vilka mumsiga recept du bjuder på! Kanske jag hinner göra lite mums mums med barnen på lördag då jag är ledig. Det skulle de gilla!
Ha en bra dag och helg.
kram!

My Lovely Things sa...

hej Vännen!!
ja så äre ena stunden är det iordning..andrastunden kaos..så är familj livet..
du jag mejlar dig!!
kram anna

Willewira sa...

Klart du ska sträcka på ryggen och vara stolt över att de gjort reportage från ditt hem!!

Men jag förstår vad du menar...det är lättare att se alla skavanker och allt som måste göras istället för att se det som är bra.
Det är med städning är ju en never-ending-story, något som aldrig tar slut... tyvärr!
Känner så igen mig på din beskrivning. När man vänder ryggen till så är allt som det var innan man städade.

Vilka härliga recept du bjuder på... önskar jag kunnat sträcka in handen i bilden och smakat på gräddbollarna...MUMS!

Ha en bra dag! Och du, du duger!! :)

Kram Willewira

Mitt hvite hus sa...

Hei=)

Så fint du skriver om hverdagen, som jeg tror alle sammen kjenner på:O=)
Så moro og bli omtalt i en avis.=) Grattis til deg. Du har jo et vidunderlig vakkert hjem=)
ja muslien skal jeg forsøke meg på. takk for at du deler opskriften med oss:O=)

Ha en fin og avslappende helg:O=)
Klem =)

Annas skattkammare sa...

Känner igen mig så i det du skriver. Känner mig också som nobody ibland om man jämför med alla era fina underbara bloggar.. mest kanske för att jag bor i hyreslägenhet och är student och därför inte har lika mycket tid och möjlighet att greja och fixa hemma..

Samtidigt är det världens roligaste, och man får sån energi och inspiration genom bloggandet! Och du har så rätt, allt kan inte vara perfekt stylat jämt, då skulle det inte vara ett trivsamt hem..

Ser så gott ut med musli och bakverk, kanske blir gjort till helgfrukost i helgen.. tack!

Vill bara säga att jag tycker din blogg är underbar! Ha en skön helg! Kram /Anna

Vardagslycka sa...

Sträck på dig och var jätteglad över ditt fina badrum! Så kul att få se det i tidningen, och konstigt nog så kommer känslan "henne känner jag", trots att vi aldrig setts!
Känner igen mig i det du skriver idag, om hur vardagen ser ut. Ena stunden är allt så fint och i ordning och så rätt vad det är har alla kommit hem och grejer flyter omkring överallt! Ibland känns det som ett evigt plockande, men samtidigt är det kul med ett hem som "lever"!
Ha nu en riktigt skön helg!
Kram, Carina

Solsjö - Under en vind sa...

Vilket bra muslitips! Låter hur gott som helst!

Du skriver så sant! ett hem utan människor är inget hem! Man ska leva i hemmet så då blir det stökigt, det är ju inte meningen att det ska stå som ett museum...Har precis haft en kompis och hennes båda barn här på fika, så då blir det också stök..men så trevligt det är!

Ha nu en skön helg, kramis!

Bodil sa...

Det var länge sedan jag gjorde müsli. Men god var den. Kanske provar ditt recept nästa gång. Gräddbollar har jag däremot aldrig gjort. Ser mumsigt ut. Men du har ju också en förmåga att fotografera fint.
Önskar dig också en härlig helg!
Kram Bodil

Veronica sa...

DU om nån räcker väl till. Du har det hur fint som helst. Jag blir grön av avund när jag läser om allt du haft tid att göra och så snyggt som det blir sen..
Tack för härliga recept, de måste jag prova!
Trevlig helg Kram Veronica

Anita sa...

Såå utrolig morsomt å kjenne en kjendis!!!! Syns at hjemmet ditt er så nydelig, så det er det vel unt!! Kanskje jeg skal lage müsli en dag, en sunn variant til skolestart:o) Nå skal jeg på jobb!! Kos deg i helgen! Klemmer fra ANita

Skatan sa...

Gott och nyttigt...bra kombination :)

Ser ursmarrigt ut!

Trevlig helg!

Viola sa...

Hejsan, så klart du ska känna dig stolt! Det är alltid roligt att bli uppmärksammad, men få kanske törs erkänna det. Vad stolt över ditt hem, det är så vackert. Tack för alla recept, kommer att prova godiset, är nötallergiker nämligen. Ha en skön helg, kram Viola

Änglahem sa...

Åhhh...jag kan väl få en autograf*lägger huvudet på sned*!! Jag köpte tidningen igår...och jag är som en stolt höna här....-Titta, Anki...henne känner jag!!*fniss*.....Se så fint badrum hon har!!....Jag tycker det är jätteroligt för dig lilla fia lia!!!

Vi har pratat om detta förut, men det du beskriver idag....så känner jag med...just nu går jag och städar och pular...blir inte riktigt nöjd, så dum en är (läs:jag här)!...så då hamnar jag här istället för att göra nytta! Fy på mig*tihi*...spark i baken Ullis..jobba!jobba!..

Ha en skön helg!!
Kramar, Ullis

Nattmaraton?....tossigt, låter som något min gube skulle gjort.

Unknown sa...

Jag känner igen mig så i det du skriver...

Ibland undrar jag om det bara är jag i familjen som gillar ordning...?skrattade gott när jag läste.

Tack för recepten o ha en trevlig helg!! Kraaam Pia

Elzie sa...

Vad är det för dålig stil? Är dom inte på hugget i din hemstad? Ha, ha!!!

Håller fullkomligt med dig. Ett hem är inget hem utan att det bor folk där. Som stökar till, som inte ställer tillbaka grejer efter sig etc. Finns inget värre än hem som ser ut som utställningssalar. Må vara att det ser ut så när man fotar dom, men sen ska man leva i dom också.
De där recepten såg frestand ut. Måste jag prova nån gång.
Hoppas du får en bra helg.
Kram Elzie

Bodil sa...

Nu har jag varit och köpt Amelia. Ett jättefin reportage och fina bilder. Kul!
kram Bodil

Anonym sa...

Vilka mumsiga recept du delar med dig av ;o) Jag har en utmärkelse till dig på min blogg.
// Kram Mia

Kathys Home sa...

Självklart är det roligt att få vara med i ett reportage med sitt hem....Inget konstigt med det tycker jag..men det viktigaste är ju att man trivs själv eller hur? Vet att jag kämpat med den där självkänslan men nu SITER jag i det...hahahaha..Du din musli kan man ju inte låta bli att göra..Ha en skön helg..kramelikram kat

Mamma C sa...

Klart man ska vara superstolt. När dom gör hemmahos repotage :-)
Jag brukar oxå göra egen musli. Mumsen brukar jag göra till jul. Min gamla pappa är som tokig i dom. Men nu blev jag sugen att göra dom nu. Det blir nog så.
Kram Mamma C

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej vännen!!!

Men GRATTIS !!!! igen!!!

Så roligt för dig...måste ju köpa den tidningen sen när jag ska till butiken.Inte undra på att du blir stolt.jag blir ju stolt för att jag *känner* dig...*LER*

läckra recept du bjuder oss på!
måste pröva en dag...ser superduper gott ut.....

..hihihi..vad full i skratt jag blev när jag såg barnens tvspel...hihihi..klart det ska vara ett VITT xbox360....ska oxå köpa ett till hösten..

ser framemot fler reporatge hos er!

Ha det bäst!
Kram Nilla

LantlivsAnette sa...

Förbenat också..jag skrev en lååång kommentar och den bara försvann !!
Jag ville bara berätta att jag köpte Amelia igår..wow !! Himmel vilket bra reportage !!
Så vackert badrum så det är inte klokt alltså !!
Jag visade karln min och sa
-Ett sånt badrum vill jag ha..och han instämde !!
Just nu är vårt badrum så fult så jag skulle aldrig våga visa det , jag har försökt piffa till det med snygga handdukar , krokar och en vacker spegel..men ujj..det är långt kvar..
ha en skön helg Kram Anette

Hem och Lycka sa...

HIhi, vad roligt du är ;-) Men himla skoj med reportagen!

Mums, det där såg gott ut! kram

MiaMaria sa...

Hej!

Men så roligt med Amelia också och vad kul att du fotat och visar oss.........

Men så härligt med hemmagjord musli...och goda bakverk slår ju aldrig fel........

HA nu så gott denna lördag!
MiaMaria

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Vad roligt att bli uppskattad av tidningar, men blir du inte lite stressad när de ska komma och ta kort att allt måste vara perfekt och fint? Skulle jag bli men jag har nog prestationsångest i allmänhet tror jag. Vad kul att kolla runt på din sida och se allt fint och få recepttips.
Ha de bra//Marie

C De-sign sa...

Hej och tack för kommentaren inne hos mig! Det var ju roligt att du också minns en skolväska! OCH STORT GRATTIS till alla reportage! Jag tycker också att du har kloka funderingar...man känner ju så ibland att man inte har "något " att komma med! Men så är det ju inte! Vi har bara olika saker att komma "med". Jag tycker att bloggarna speglar så mycket av oss..... personlighet...och tankar även om mycket handlar om inredning och att "fixa" i ordning! Ett levande hem...med bullätande ungar framför tv-n och hundar i huset....det är livet det!!! Tack för ditt recept...jag måste äta glutenfritt så det passade mig perfekt! Önskar dig en skön fortsatt helg! Kram fr C

Lisas torp sa...

Åh, så jättekul för dej med reportaget! Det är ju klart att det MÅSTE ju bara finnas en anledning till att ditt hem blir fotat stup i kvarten! :)
Du är verkligen värd den uppmärksamheten och så jätteroligt och inspirerande för alla som läser tidningarna! Jätteglad för din skull är jag!

vilka smarriga recept du presenterar! Både Mysslin och mumsbakelserna! Oj, så gott!!!

Ja, nu börjar allt ta sin vanliga vända igen - vardagen..typ!
Är själv tbx i Sthlm också! Lite chockartat är det varje gång, men man vänjer sej!!
Ha en riktigt skönt helg!
Kramar
Lisa

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

Känner igen mig på pricken..ibland känns allt kaotiskt och fult och sedan när man gjort i ordning eller fixat nånstans så trivs man och tycker om sitt lilla hem..det går upp o ner :)

Åh vad länge sen jag gjorde egen müsli..! Det är ju så himla gott, en helt annan sak än köpt müsli.

Kram din going!!!
Mia

lottens vita och gröna sa...

hejhopp min goa vän! duuuuuu jag har nu sett det, köpte amelia och njöt, vilket härligt badrum, såååååååå unikt, varmt med ljuva uttänkta detaljer som bara du är bäst på! jag förstår dig, man trampar ju runt här och där och inspireras men då och då får man ju känslan i magen att ens eget är väl inget att hänga i julgran, det är han luther som hoppat upp på axeln...hörru du är då inget...han ska vi ta mig 1000 slänga av oss anncatrin, vi kan och vi vill och jag tycker att just du är såååå härlig! varmvarmkram i morrn ska här göras nyttig musli, tack för ett underbart recept, lät ju smaskens! //lottenpotten

På min gatan i stan sa...

Men va bra! Jag har faktiskt letat efter ett recept på egen mysli! :-)
Det ska jag prova!

ha en fin morgondag!

Kram!

♥ Fyra årstider sa...

Vad mycket gott på en och samma gång. Egen musli måste jag prova. Fint hemma, det är inte ofta man känner så. Kom hem från kreta igår och min mamma hade gjort fint, då blev jag glad.
Kram Lotta