lördag 12 januari 2008

Ljusterapi...blomterapi..TACK!!

Januari...ohhh den är verkligen inte sådär speciellt kul...det är en lång månad, plånboken är tunnare än tunnast.Ljuset vägrar att infinna sig och våren känns oändligt lååångt borta!
Igår så var i allafall solen på blixtvisit...i ca 30 minuter strålade den så härligt,
Vovvarna hittade varsin liten solfläck i uterummet och jag såg genast att fönstrena behövde putsas
...nej jag njöt också faktiskt,om än en väldigt liten stund...men som man säger underbart är kort, det mulnade snabbt på och det eländiga regnet strilade som vanligt.

Jag har i allfall köpt lite blommor som förgyller och ljusar upp lite. det kostar inte så fasligt mycket men man blir lite piggare av dom i min fina kruka från "Bortom bergen"
Titta så vackert det blev när solen strålade, och vad fantastisikt den skiftar i färg.. från skugga och sol...i just love that color!!! Mina tulpaner i vitt och ljust rosa, har jag satt i en vacker soppterrin...jag älskar gammalt porslin
Visst är den fin...jag brukar ha alla möjliga blommor i den.. allt passar ju en skönhet!!!

Nu får ni ha en härlig helg!! Hoppas solen får lysa lite..kanske ta en promenad, läsa en bok, pyssla eller något annat som får er att koppla av.
Själva ska vi på fest...tror nog jag ska ha min nya "Odd Molly" på mig... den vita!!

Största kramen till er...ni gulliga med så rara kommentarer...ni förgyller verkligen min tillvaro.
Ann-Catrin

56 kommentarer:

Beas sa...

*suckar och gnyr* Bilderna från ditt hem är ju från den bästa av inredningstidningar...så oerhört vackert. Och tulpanerna var ju ren LYCKA i sina underbara toner av vitt och svagt rosa.

Jag älskar även hur du satt upp tavlorna på några inlägg längre ner....liksom huller om buller...så där så att man fick känslan av att du satt upp dem vid olika tillfällen och att upphängningen var mer av arten "Åhhh...dig ska jag hänga här..." precis så som jag önskar att jag skulle "våga" göra. Jag är så orolig för att sätta upp tavlor att väggarna i det närmaste förblir tomma. Måste tänka om där...tänka att det egentligen inte spelar någon roll HUR man sätter upp dem, utan ATT man sätter upp dem.

I senaste Drömhem & Trädgård var det också ett oerhört fint hem där ägarinnan gjort precis som du och hon menade att tricket VAR just att inte sätta tavlor så symmetriskt. Jag blev lika trollbunden då. Det svåra är ju bara att hitta ramar som fungerar ihop.

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Jättefina bilder du bjuder på ! Jag har ej hittat vita tupaner än inför helgen men jag ska ut på en shoppingsväng idag medans de stora barnen är i slalombacken och maken är på hockeycup tredagars 20 mil bort,så jag hoppas att det finns några loppisar som har lördagsöppet.Är det ok att länka? MVH Maria Villa Nyhem

Änglahem sa...

Vilken bra början jag fick på dagen idag med dina underbara blombilder!! Känns som att det finns hopp iaf mot mörkret. Vi hade också sol en liiiten stund igår. Underbart, om än kort så är det där med hopp om ljusare tider.
Här var det faktiskt ljust redan kl 8 när jag följe barnen till skolan och det var första gången på evigheter.

Väldigt fina "vaser" blommorna står i! Den överst m blå blomma var ju jättefin. Det är bra när man kan använda sakerna till annat än de från början är tänkt=soppterrinen.

Ha en underbar lördag, hoppas att du får lite solsken idag igen.

Kramar
Ulrika

Anonym sa...

Ååååh sååå fiiint du har det, måste genast ta mig ut & köpa några nya blommor & en härlig vit tulpanbukett! Trevlig helg & kram kram :)

Grindelunda sa...

Vilka underbara bilder du har, man fylls av vårkänslor. Det kan sannerlien behövas nu när det är så grått. Ingen sol har lyst här ännu efter alla helger, men det kommer.

Kathys Home sa...

Det är verkligen underbart med blommor och när solen lyser in sådär som du fångat på bilden...ÅÅÅ, jag blir så sjuk, här hemma regnar det och jag sitter i mörkret..fyfy, å så ska jag ju åka till sjuklingen i Bromma..Tänkte jag skulle passa på att sticka in till den där nya blomstercentret de öppnat för att köpa på mig lite..Ha en kul kväll ni festprissar, å absolut skall du väl ha din OddMolly....Kram Kat..

ängeln i vitt sa...

Va fint du har fixat till blommorna. Tulpanerna är superfint i soppterrinen.

Ha det gott
Kram carina

faster atta sa...

Ååå, vilken härlig blomsterprakt du bjuder på!

Anna - På landet Mot skogen sa...

Så vackert!
Tulpanerna i sina ljusa färger är så ljuvliga!!

Vad skönt det är när solen kikar fram en stund, man får genast mer energi!
Jag och svärmor pratade gråväder igår,hon hade visst läst i tidningen att vi bara hade haft 10 minuter solsken här under hela december!! Inte undra på att man är trött...

Tea Kristin sa...

Jeg elsker tulipaner - de er så vårlige og så har de så fin lyd når man tar i dem! :)

Radhusdrömmar sa...

Ja, blomterapi funkar ibland. Köpte lite tulpaner och en kruka med krokus igår. Det känns lite mysigare hemma då.
Ha en bra helg!

Kram Johanna

ChatrinesLiving sa...

Heisann!
Jeg har en utmerkelse til deg i min blogg!
Ha en super helg!
Klem:)

Smått och gott hos Lina sa...

Åå så vackert! Visst förgyller blommor tillvaron!

Ha det bra!
Lina

alegni sa...

det ser så fräscht ut med färska blommor. själv är jag lite lat med att byta vatten o sånt, så de få gånger jag köper hem blommor, håller de inte länge.
en kristallkrona handlade vi i stället idag. hoppas den håller längre ;)

me and alice sa...

Hej A-C!
Visst blir man piggare av blommor. Speciellt så vackert som du arrangerar dom. Din soppterrin är underbar.
Klart du ska ha Odd Molly på festen. Den är så snygg. Ha så kul på festen...
kram Susanne

Evelinas hus sa...

Vad mycket fina inlägg jag har missat! Tulpanerna i soppterrinen är så vackert, å allt det andra också.
Ha en skön helg.
Kram Caroline

n o r d i n g å r d e n sa...

Å vilken härlig inspiration!!! Och en gammal soppterrin och ljuva tulpaner, såååå vackert!!! Ha en trevlig kväll!! Mari.

Staket & Designkonsulterna sa...

Ja, det är helt underbart med blommor, det piggar upp och man blir på gott humör...även när det är grått & trist ute.

Fin soppterrin du har... jag är som tokig i dessa. Det blir så fint att ha blommor och tulpaner i dom.

Kramizzar/ Annelie

Anonym sa...

Underbara bilder! Fick ni lite sol iallafall.. jag minns inte när den var framme här hemma senast.. uscha!
Blommor blir man verkligen gald av! Mina liljor är på väg att ge sig.. Så snart ska jag köpa något nytt fräscht och ersätta dem med! :)
Ha en fortsatt skön lördag!
kramkalas!

Ann-Sofi sa...

Vilka härliga bilder!
så ljust& fint här är det bara grått o trisst..

Mvh ann-sofi

NICOLINAS BONING sa...

Vilka vackra bilder på vackra blomster i solsken du bjuder oss andra på idag:-)
Tack för det!
Hoppas ni har kul på festen och att du har något skojsigt att rapportera om därifrån...
Kramar/Birgitta

Marie sa...

Vi hade också sol en liten stund igår, härligt! Blommor piggar alltid upp mig, de kan verkligen förgylla den mest tråkiga dag. Jättevackra bilder, underbart med tulpanerna i soppterrinen.

Hoppas ni får det trevligt på festen!
Kram Marie

Lily of the valley sa...

Jo, visst piggar blommor upp!
Underbara bilder du visar.
kram Lily

Anita sa...

Åhh! Den suppeterinen var helskjønn! Vil ha!!! Vil ha!!
Ha en flott kveld videre!!

Emma Clara sa...

köpte årets första tulpaner i dag...rosa...det är så härligt med krispiga tulpaner!!!!

Hanna i Det stora grå huset sa...

Oerhört fina bilder i vanlig ordning! Dina tulpaner var sagolika... Visst är gamla soppterriner fantastiska till blommor, jag har själv några stycken, och de är ju bra både som kruka och som vas.. O finare än vanliga tycker jag..
Hoppas att eran kväll blir lyckad!
Kram Hanna

MiaMaria sa...

Men så underbart ljuset är där men tyvärr inte här!

Så vackert!
Miamaria

Poppins sa...

Tack för härliga vackra foton som ger löften om våren! Visst är blommor bättre än vitaminpiller. :) Man kan inte låta bli att bli på gott humör när man ser dessa härliga blomster.
Hoppas festen blev bra och att du trivdes i din Odd Molly.
kramar

Solsjö - Under en vind sa...

Tack för en liten vårkick av alla dina fina blommor!!! Hoppas att ni varit på en trevlig fest! Kram!

Katarina sa...

Hej A-C:)
Så himla fint ni har hemma, ser ut på din husbild som om ni skulle kunna bo i G:a Enskede( där jag växte upp), ler*
Du , ni har ett väldigt vackert hem . tack för all inspiration du ger !
Kram Katarina

My White Cottage sa...

Ljuvliga bilder att njuta av... tack!!! Här hade vi precis en underbar soluppgång men nu har molnen lagt sig som ett kompakt lock över himmeln...*aarrrghh* Vill ha solljus!!!

Hoppas ni hade det trevligt på festen! Ha en skön söndag!

Kramar från Jenny

Snäckornas sjö sa...

Oj, vilken vitaminkick jag fick av dina vackra blombilder!!! Måste nog iväg och köpa blommor.

Här regnade det hela dagen i går, men i dag skiner solen (och jag sitter inne framför datorn!!!). Underbart!!!

Skatan sa...

Ja men visst fungerar det! Med blommor och ljus alltså! Jag satte själv en första tulpanbukett i en vas i köket i gårkväll. Var gång jag passerar blir jag glad.

Önskar mer sol på de i norr och söder!

Sköt om dig,

Skatan

Pernilla sa...

Åhhh underbara blommor.. blir helt till mig.. tack för terapin :-)

Med önskan till dig om en underbar söndag.

kram Pernilla

Lilla Blanka sa...

Ja visst är det underbart när solen skymtar lite då o då..!
Vilka fantsastiska bilder du visar..åhhh, underbart vackert! Soppterrinen är såå fin!!!
Kram vännen, ha en bra söndag!
Mia

Ulli sa...

Visst är det härligt med tulpaner! De finns ju i en uppsjö av kulörer. Blommor är en viktig inredningsdetalj. De ger liv åt ett hem.

Ha en fortsatt trevlig kväll!
Kram Ulli

Nostalgia sa...

Ahh;) Dette gir vårstemning!
Vakkert og hvitt overalt med blomster som hvisker om vår.

Ha en fin uke!

Anonym sa...

Ja, just nu längtar man efter lite ljusterapi...

Vårt lilla hem sa...

Oooh så vackert! Och vilka blommor sen! Vackra bilder du tagit med!

Visst är det härligt med lite sol! Idag har faktiskt solen vart framme nästan hela dagen, såå skönt! Då blir promenaderna med hunden lite roligare! :)

Ha en fin söndagskväll! kram, Jenny

Lisas torp sa...

TACK, för den fina vårkicken med dina blommor!
Ja, men behöver allt i den vägen nu och precis som du säjer - januari är ingen kul månad!!!!
Men idag hade vi ju sol heeeeela dagen! Helt underbart!
Så spännande med din catering! Det blev säkert jättelyckat!

Ha´t gott!

Kram

Lisa

Anonym sa...

Blommor är härliga.Var på vippen att köpa en sån där blå fin blomma i veckan men blev tvärsnål.
Hoppas ni hade kul på festen.
Kram ewa

Anonym sa...

Gud va härligt att äntligen få se lite blommor, med färg som lyser upp tillvaron!!!Nu inspirerade du mig så mycket att jag ska nog ta mig tid att åka iväg och köpa lite fina blommor & växter redan i veckan =)

kram kram

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Ååå så härligt vårliga bilder...njuter.
Så duktig fotograf du är *LER*
Du undrade om jag säljer semlor oxå...hihi..ja det gör jag.
Jag tar 130 kr inkl.frakt för dom.Om du vill beställa så mejla mig bara.
"dammsugarna" är påväg !!!
Kramelikram Pernilla

Nygammalt sa...

Du sätter verkligen ord för mina känslor också...och därför behövs dina fina bilder exta mycket nu. Färska blommor ska jag också införhandla när jag har flyttat.
Kram på dig!

Katarina sa...

Är det sant????
Bor du i Enskede Gård ?
Nästan otäckt , men jag tyckte det kändes bekant, Va skoj, ler *


Ha det allra bäst !
Kram Katarina

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ja va kan jag säga som inte redan de andra 45 redan sagt ;-)
Men hallå översta bilden trodde jag du lånat från ngn tidning först , den är ju hur fin som helst ! Du är så himla duktig på att fotografera !
Hoppas helgen varit bra ! Här har det varit vårväder idag , varmt och soligt , märkligt !
Kramisar !

me and alice sa...

Hej Ann-Catrin!
Hoppas ni hade kul på festen...
Jodu, visst har vi det stökigt ibland.
Tur att man kan knöka ihop eländet när man tar kort, fniss...
Skämt åsido...
Det är jättekul att Alice också är intresserad. Lite väl intresserad ibland. Helst vill hon ändra på sitt rum en gång i veckan. Pust!
Kul att din äldsta börjar visa lite intresse för gammalt... Kanske ska släppa ihop henne med Alice, hi,hi.Det kanske smittar av sig.
kram Susanne

Blommiga Karin sa...

Vad fint med lite vårigt i krukorna.Nu blev jag oxå sugen på något nytt i blomväg.
Jag har satt in ditt fina kort som jag fick av dig i en gammal fin ram.Det blev bra tycker jag=)
Ha en trevlig kväll!/Karin

Karin i Villa Grå sa...

Som vanligt visar du SÅ fina bilder från ditt vackra hem! Ögongodis tycker jag om *ler*

Visst gör det en otrolig skillnad att solen tittar fram, om så bara för en kort stund.

Kram, Karin

Dubbelörn sa...

Vilka ljuvliga vårkänslor du förmedlar!! Ska ut o käpa vårblommor nästa vecka. Älskar som du det där vita med lite rosa ;)...
Vi har suttit här hemma o planerat o drömt tillsammans med våra trädgårdsböcker...

Kramar

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ha, ha nej det är inget märkvärdigt alls med mina struntbilder *rodnar blygsamt * .
Jag är lite opedagogisk att förklara , men here we go :
Gå in på det inlägg du vill länka till , tryck på överskriften så att det bara är just det inlägget som visas , kopiera den länken och gör sedan som du brukar när du länkar .
Förstod du ??
Återkom gärna , om det inte funkar eller om det var något annat du menade !?!
Kramisar

Anonym sa...

Åhhh härliga vita och rosa tulpaner! Man kan aldrig få nog av dem... Tulpanens dag är ju på tisdag den 15 jan. Då får man köpa sig en extrafin bukett, tycker jag ;)

My Lovely Things sa...

hej bloggade runt och hittade din sida. Verkligen inspirerande läsning. Vad fint du gjort med fotona över skänken.
Kram Anna

Anonym sa...

åhh.. vilka härliga blommor du visar! Fräscha!
kram/ruffa

linnea-maria sa...

Vilken fin lila-blå färg på klockorna. och tulpanerna var ju jättevackra. Du har fin hemma ;) /linnea-maria

Tidsmästarinnan sa...

ljus och vår!! kom nu då!!
(jo, jag håller med om det där med fönstren... :-)
Tulpanerna i soppterrinen var ju bara helt ljuvliga. En sån vill jag ju också ha!
Hoppas du får en bra vecka!
Kram
S.