onsdag 30 januari 2008

Våriga kuddar

Igår var jag och sambon på Hasseludden, ett japanskt litet retreat i Nacka utanför Stockholm. Denna gång åt vi bara underbar mat.. vi hade nämligen ett presentkort som gick ut nu den sista denna månad.
För snart ett år sedan bodde vi över där...mediterade, yogade, badade japanskt och gick på suhiskola.
Jag kan verkligen rekommendera det stället om man har lite pengar kvar på fickan och vill stressa av.
Så fort man kliver in genom dörrarna så infinner sig ett lugn och inre harmoni.
Alla "hasar" omkring i morgonrock och tofflor med sin lilla tillhörande korg..man t om äter middag i deras japaninspirerade rockar. Innan det japanska badet tvagar man sig under tystnad och med en speciell ritual.
Nåväl.. igår var det bara middag som gällde.. vi hade inte tid med mer..men underbart och gott var det!!..Och jag påminde sambon både en och två gånger hur mysigt vi hade det sist.. vi får väl se om han vill lätta på plånboken igen snart!!!
Min underbara mamma förärade mig lite våriga kuddar till soffan... De är sydda av gamla fina lakan, en gammal duk och ett örngott med fint monogram Ja det är bara hur söta som helst...jag är helt förälskad.. tänk vad man kan göra av gamla nerspillda dukar och slitna örngott.
Vet ni... jag vägrar tro på det men..på radion säger de att det ska bli SNÖ.... OCH KALLT!!!
Skrev inte jag precis att vi redan kommit överens om att vi hoppar över vintern... den har ju inte behagat sig hittills precis.(inte i Stockholm i allafall). Om den kommer nu går jag i strejk... ta mig tusan!!!

Nu ska jag gå och prata förstånd med vädergudarna....idag är det SPÖREGN!!!
KRAMAR//A-C


54 kommentarer:

Karin i Villa Grå sa...

Det låter som om ni hade det HÄRLIGT! Hoppas att maken din njöt i fulla drag han också så att ni kan återvända dit snart igen ;-)

Kuddarna är ljuvliga, din mamma är ju helt otrolig..! Kan man sy sådant själv? Varför lyssnade jag inte på tanten som hade oss i syslöjd en gång i tiden?

Igår kändes det som vår - idag är det vitt ute och snön vräker ned. Det är platt här och blåser alltid. Alltså blåder snö och regn alltid ner sidledes. För att stå ut intalar jag mig att jag är på Island; det gäller bara att blunda så att jag inte ser alla träd när jag tänker så *ler*

Ha en bra dag i Estocolmo!

Kram!

Villa Nyhem anno 1918 sa...

åhh vilken snäll mamma du har och jättevackra kuddar hon har skapat åt dig ,vad glad du måste ha blivit! Ha en bra vecka Maria Villa Nyhem

Anonym sa...

Åh så mysigt de där lät med Hasseludden, har faktiskt hört talas om det.Man behöver sånt,faktiskt ganska ofta.Kuddarna, ja du dom var snygga.Din mamma måste vara en fena i fantasin och att sy.
Här är vädret ganska skönt ett par minusgrader och varken regn el snö.
Men visst vore det skönt att få se solen lite mera.
Ha en skön dag
kram ewa

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Vad härligt ni verkar ha haft det.Det skulle verkligen min älskling å jag behöva..lite lugn å ro...hihihi..med mycke MYS...fniss.
Sicken mamma alltså...Henne är du glad i förstår jag.Hälsa henne å säg att de var de vackraste kuddar jag sett...wow!!!
Kram Pernilla

Ps.Hörde nyss på radion att snön är 6 mil från mig just nu...huvva.Det hade jag inte beställt!

Grindelunda sa...

Vilka underbara kuddar!!! Fantastiskt söta, och de andas verkligen VÅR.

Hasseludden har jag läst om, och det verkar vara en själslig och kroppslig upplevelse. Det är verkligen behövligt med längre och kortare pauser i vår stressade tillvaro. Mysigt med middag på tu man hand. Lyx mitt i vardagen.

Än får hojen stå, det är full vinter...men jag längtar.
Kram Gilla

Anonym sa...

Hej vännen!!

Tack för dina goa rader!!
Jag sitter här på jobbet nu och är lite smått chockad över responsen jag fått på detta. Milda matilda.. Över 100 kommentarer och en hel drös med mail!!
Inte ens i min vildaste fantasi kunde jag tro att man hade så många som brydde sig om mig och min lilla fnuttiga blogg! haha

Det gör mig på så gott humör igen, det värmer långt in i själen!! Får mig att vilja kavla upp ärmarna och kanske blogga lite snart igen, inte ska dom ha det nöjet att få mig att sluta med det som jag älskar att göra!

Spårningen på idioterna är i full gång. Om dom bara visste...
Den dagen jag får reda på vilka dom är.. Då kommer jag har tuggat ordentligt med taggtråd.

Tusen tack igen för dina rader!!

Ha det bäst så länge!!!

KRAM!!!!

LantlivsAnette sa...

Halloj !
Jag har hört talas om Hasseludden..vad härligt !!
Ohhh du..det var vackra kuddar..himmel så fina..nu har du några till att puffa på varje dag..hii..hii..det är bra,vi får inte vara sysslo lösa ;)
Jaa..vad är det med vädret..vi har också en så konstig vinter,smällkallt ena dan..tö väder nästa..nääee..nu vill vi ha vår och sen sommar..åhh så härligt med lite värme o sol..
Ha det så bra Kram Anette
P.s hälsa mamma att Anette blev väldigt imponerad av kuddarna !!

Radhusdrömmar sa...

Åh vad mysigt det låter med Hasseludden. Man behöver sånt där ibland :-)

Jättefina kuddar som din mamma har sytt. Vad snällt!

Vadå snö??? Nääää jag vill ha VÅR!!

Väldans trist väder idag ju.... Usch!

Kram Johanna

Smått och gott hos Lina sa...

Åå vilka underbara kuddar! Jättesöta!

Kram Lina

Anonym sa...

Jättefina kuddar i soffan1

Designe sa...

Oj, va mycket vackert jag har missat här! Skänken blev ju superfin och minibyrån och spegeln! Jag har ju en likadan spegel...kanske skulle måla den vit jag oxå för just nu har jag den inte uppe!..Så underbart det blev med det lilla vita bordet från barnrummet och alla underbara blommor! Vilket fantastiskt vårbord! ..och hur underbart lät det inte på Hasseludden...de måste ju ha jättegod mat! Nu blev jag hungrig! :) Kram

Designe sa...

Just ja...kuddarna var superfina! :)

alegni sa...

åh, sushi som är så gott! allt det övriga på hasseludden låter också prima, själv är jag dålig på att unna mig sådant...
o kuddarna! jättesöta o passar som hand i handske i ditt hem!
kram!

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka otroligt fina kuddar din mamma har sytt, de var ju helt bedårande och vilken vårkänsla över dem!!! Låter mysigt på den där Hasseludden, har hört många som varit där och varit nöjda men jag tror jag håller mej till HasselBACKENS Brunch, den älskar jag!! Ha en fortsatt skön vecka, vi "Ses"!! Och du, du har det helt otroligt vackert hemma!! Mari.

Bodil sa...

Underbara kuddar. Helt i min smak.
Kram

husnummer30 sa...

Jättefina kuddar! Förstår att du blev glad. Och vad lyxigt med middag ute på Hasseludden.

Måste berätta att här har vi faktistk fått snö idag! Ganska mycket snö kom under morgonen och förmiddagen, nu får vi se hur länge det ligger kvar dock...

Ha det bra! //Jill.

Ps. Visst får du lägga till mig bland dina favoriter! Bara skoj tycker jag!

Änglahem sa...

Ann Catrin...har du pratat med vädergudarna än..?!
Vinter vad är det?? VILL HA VÅR NU!! Jag går i strejk med dig med om det blir snö och slask och skit!! Men nu bor ju jag lite längre söderut så vi slipper det nog...*sägs mycket hoppfullt*

Vilka UNDERBARA, SÖTA kuddar din mamma sytt.Helt ljuvligt söta ju...! Du var säker på att hon inte lånades ut...? Sjuttsingen oxå... Hälsa henne att hon syr så fina saker så man blir grön av avund allstå!!

Ha en bra ons em!
Kramar
Ulrika

My Lovely Things sa...

va härligt det låter med hasseludden!
Vilka underbara kuddar din mamma har sytt till dig.Helt fantastiska!
Kram Anna

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilka otroooligt vackra kuddar din mamma gjort! DOm får man lägga ned huvudet försiktigt på och bar njuta...
kram
Marie

MiaMaria sa...

Gissa om man blir sugen på att sy kuddar när man ser dessa vackra...
Vad dinmamma har varit duktig!

Ha´det så himla gott!

Idag har vi fått snö men jag tror den blaskar bort....

Miamaria

Allis sa...

Hasseludden är härligt!!
Din mamma är toppen och vilka fina kuddar hon har sytt, nu fick jag lite inspiration och ideer till vad gammalt tyg och trasiga sängkläder kan användas till.
Kram E

Klarafina sa...

Suck! Vilka underbara kuddar!

Dorthe ♥ sa...

Det verkar vara ett helt underbart ställe! Dit skulle jag gärna vilja åka. Sånt är balsam för både kropp och själ.
Vilken underbar mamma du har...och duktig är hon!

Kramar
Dorthe

Hanna i Det stora grå huset sa...

Vilka helt underbara kuddar din mamma gjort till dig! Oj,oj vad snällt!
Du, det där med vädret. Suck. Fick världens chock imorse när jag klev ur sängen. Hade ju hoppats på en tidig vår. Istället blev det en sen vinter...
Ha det gott!
Kram Hanna

Vårt lilla hem sa...

Ooo så underbara kuddar! Förstår at du är förälskad i dem :)

Det är såå fint på Hasseludden! Låter som ni haft en riktigt mysig middag där! Och såå härligt när tid finns för lite spa, det är bland det bästa jag vet :)

Ja ser det snöar :) Iallafall här, blä. Kallt får det gärna va,men det är bättre snön inte kommerför den smälter ju alltid direkt igen och slask gillar vi inte :)


Kraaam! Jenny

Solsjö - Under en vind sa...

Tack för in rara kommentar hos mig idag, den gjorde mig så glad!!!

Vilka kuddar!!! Den där mamman ska du vara rädd om!
Mysigt med en middag på tu man hand, det borde man göra oftare!
Må bäst, kramis!

Kathys Home sa...

Hejdu, ja Hasseludden vore nåt det. Skulle vilja åka på spa å bara ta hand om mig själv, men som sagt det är inte ofta de pengarna finns över...Vilken toppenmamma du har...jag vill också haaaaaa ....Å idag snöade det här hos mig, gränsen gick nog i UpplandsBro tror jag...men det är nästan borta redan..:))men prata på med gudarna du vetja...Kram kat.

Marie sa...

Hasseludden låter som ett riktigt härligt ställe!

Vilka helt ljuvliga kuddar din mamma har sytt til dig, hon är sååå duktig!

Här har det också regnat idag, urtrist väder. Hoppas dock inte att det blir en massa snö, jag hoppas du pratar förstånd med vädergudarna!

Kram Marie

junhe sa...

ohh, vad mysigt...när jag började på mitt nya jobb för 5 år sedan fick mina arbetskamrater åka till hasseludden för en planeringsdag (jag som var ny fick hoppa in som vikarie för de andra=(...de hade jättemysigt...så sedan dess har jag velat åka dit =) dt låter som ni haft dt mysigt ni oxå/ kram J

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Jätte söta kuddar, de skulle man ju drömma underbar drömmar på!!

Fin blogg!!

Annika sa...

Det låter som att ni har haft en kanondag =)
Vilka supersöta kuddar, tänk vad mycket man kan göra med lite fantasi, ha en skön torsdag och hoppas att vädret blir bättre idag.

Kram Annika

me and alice sa...

Hej Ann-catrin!!!
Har redan gått i strejk... Här är det flera dm snö. Blä!
Hasseludden lät som att det vore något för mig...Hasa runt i morgonrock o tofflor, tvaga sig under tystnad, yoga.....
Har sagt det förut. Men din mamma är verkligen fantastisk!
Vilka fina kuddar hon sytt!!!
kramisar Susanne

Hanna sa...

Vilken mamma! Borde nog sätta min i arbete =) Kuddarna var ju helt underbara. Å vad härligt att beöka hasseludden...drömmer om en tripp ditt.
Ja du jag fattar ingenting...nu sa ju du att vintern har fått sin tid på banan å sen bara vaknar man en morgon åsså är det snö utanför. Jag vill inte skotta fram bilden mera.
Ha de gott
kram kram

ängeln i vitt sa...

Hälsa din mamma att hon är otroligt duktig. Lyllo dig som har så många underbara kuddar..suck igen..

ha det gott
Kram Caina

Dubbelörn sa...

Hasseluddens Yasuragi har vi varit på med övernattning. Helt ljuvligt!! Satt i utomhuspoolerna, -15 i luften, ångorna fr det varma badet o så utsikten över trädtopparna... Vill tillbaka!!!

Kramar

Lilla Blanka sa...

Ojoj, så fina kuddar..helt underbara!
Kram
Mia

Skatan sa...

Tittar bara in en kortis och säger hej! Allt väl? Fina kuddar du har sytt : )

Ha en fin dag.

/Skatan

linnea-maria sa...

Oj vilka snygga kuddar! Vilken händig mor du har.
Jag var på Hasseludden för en månad sedan, middagen på deras restaurang är verkligen toppen. Ja det är ett toppenställe, tyvärr fick jag sådan baksmälla av allt badande så jag hade migrän när jag åkte hem. Men jag kommer absolut åka dit igen och då ska jag se till att dricka ordentligt med vatten. /linnea-maria

Millas hem sa...

Mysigt...när du berättar om Hasseludden, sådant skulle man behöva en rejäl dos av oftare.
Hälsa din mamma, att det var några utav de vackraste kuddar jag sett.
Utstrålar lugn...på något sätt!
Kram Camilla

Jessan sa...

Har hört talat om det stället! Ska flörta lite med min gubbe nästa gång han behöver ta lite ledigt. Att hasa runt i tofflorna och morronrocken låter så underbart skönt....Visst är kuddarna ljuvliga! Inte tu tal om annat! Förstår att du är förälskad...Men som vi märkt innan så har du en riktigt ljuvlig liten mamma! Du har inte ändrat dej om uthyrning av henne? Hihi... Jag kommer upp med ett plakat till dej så demonstrerar vi mot vintern.....jag har nämligen också hört det tisslas och tasslas i buskarna om blåst,snö och andra otäckheter.....HUA! Vi kanske kan dansa en vår-dans tillsammans och tillkalla alla vår gudar vi kan hitta?? Ha en underbar kväll! Kramar Jessan

Lisas torp sa...

Så härligt ni måste ha haft det då! Har inte varit där...men fyller ju jämt i år - och kanske....kunde man få nåt sånt i present då...typ!! Ja, hela paketet med spa och hela faderullan! Det kommer jag att behöva efter denna våren med stambyte å allt!
Har din mamma varit i farten nu igen!! Hon är ju otrolig!!! Underbara kuddar - de är ju som smycken!!!! Oj, så vackra!!!

Hälsa mamma å säj det!!!

Kram

Lisa

IKT i min vardag sa...

Hasseludden...så avundsjuk jag blir! Ska unna mig en liten ansiktsbehandling nästa vecka ialafall!
Kuddarna är såååå sööööta!
Här har det efter evigt regnande vänt och börjat snöregna...horisontellt...nice.

Kram Linda(jag länkar dig om det är ok?)

Färjtorp sa...

Så söta kuddar, förstår om du blev förälskad i dem =)
Kram.

Poppins sa...

Hur var det med din mamma... Det gick inte att adoptera henne, eller hur? :) Åh, vilka fantastiskt vackra kuddar hon sytt.
Här är det ingen snö men full storm (igen...). Kryper ihop inomhus och är glad att jag har mitt lilla hem.
kramar

Anna - På landet Mot skogen sa...

Åh, vad mysigt ni måste ha haft det! Det vore nå´t, att smita iväg och äta middag tillsammans :)
Jättefina kuddar du fått! Vilken rar mamma du har! Och duktig!

Jag älskar ditt vårbord! Vilken fantastiskt bra idé att samla ihop lite vårkänsla sådär :)

Hörde också att det skulle bli oväder. Ser inte fram emot det precis... jag vill ha vår nu! (Ja, jag vet... det är ju bara januari...)

Ha en fin kväll!

Jes/Vita villa vila sa...

Ann-Catrin - NU tar jag och adopterar DIN mamma, jag med ;) Vilka ljuvligt underbara små kuddar!!! Så fiffigt & bedårande sött, hälsa henne det! Gör sig jättefint på soffan din!

Hasseludden låter verkligen underbart. Jag som älskar jaanskt - måste bara dit & äta hi hi! Tack för tipset!

Önskar dig en superfin kväll! KRAM Jes

Evelinas hus sa...

Oj vilka fina kuddar din mamma har gjort.
Någon snö vill inte jag veta av nu, jag vill ha vår ju.
Kram och trevlig helg.
Caroline

Guldkorn i min vardag! sa...

Lät härligt med lite spa, kunde man få låna din mamma kanske? underbara kuddar hon kom med!
Kram Ulla-Bella

Karin i Villa Grå sa...

Vad spännande att du tagit del av upplevelserum, som jag antar är samma sak som sinnesrum! Visst borde vi alla ha tillgång till sådana? Det är väl iofs det vi är ute efter när vi tänder ljus och sjunker ned i varma bad - vi vill stimulera våra sinnen *ler*

Det ska bli jättekul att experimentera med färger i minstingens rum och hjälpa henne så att hon på allvar kommer igång med sin lek. Nu har hon en visserligen vacker syrenlila färg, men den är också lite dyster och dämpande.

Faktiskt så tänker jag våga mig på att sy kuddar också, men de kommer garanterat inte att bli sådana mästerverk som de du visar. Känns helt overkligt att någon kan sy sådana vackra kuddar själv!

Kraaaaaaaaaaam!

Karin

Staket & Designkonsulterna sa...

Himmel vilka fina kuddar....dom skulle jag gärna vilja ha i min soffa.

Så mysigt att kunna få varva ned med lite meditation...det skulle jag behöva göra... tillsammans med min man och bara få vara.

Snöa, det kom jätte mycket nu i kväll när jag åkte hem från Nora och det började blåsa ordentlig så bilen var svår att hålla i styr....usch hoppas att det stabiliserar sig så våren få komma istället.

natti natti och kram från mig/ Annelie

ChatrinesLiving sa...

Hærlig tur du har hatt!:)
Å så nydelige puter!! Virkelig sommerlig og fint. Ja her hos meg har vi full vinter. Jeg er jo ute å måker 2-3 timer om dagen... Akkurat når man er ferdig kommer det mere snø. Uff... jeg venter på våren jeg:)
Riktig god natt til deg!
Klem:)

Lindesnäs-Annika sa...

Vilka fina kuddar, din mamma måste vara en riktig guldpärla!
När du pratar med vädergudarna kan du hälsa dom att västkusten håller på att drunkna och nu i det senaste blåsa bort!!!! Jag funderar allvarligt på strejk!! JAG VILL HA VÅR! :)
Kram
Annika

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Trodde jag hade lämnat en kommentar här !?!?
Jag har legat i feber några dagar och då vet hon icke vad hon göra ...
Vilken Mamma du har då , hmmmm. Här är det tvärtom , jag syr åt min *morr*.
Alldeles underbara var kuddarna i alla fall hälsa mamma det och om hon behöver adoptera någon liten vilsen , som hon vill sy och greja åt så kan jag alltid ställa upp , no problems ;-)
Ha det gott du inspirerare , och gå in på tradera och köp en egen kvarn , de är ju gratis , nästan !!
Trevlig helg !
Kram / FeberLoppan

Philura sa...

Vilka söta och "våriga" kuddar.

Cathrine