söndag 20 januari 2008

En söndag, en semla

Igår kväll, efter "Stjärnorna på Slottet", ett för övrigt trist avsnitt igår..inte speciellt underhållande att titta på när folk roar sig på Tivoli..hua!, bestämde jag mig för att göra minisemlor...
ja ni som följer min blogg såg kanske mina minimuffins förut...jag gillar lite minisar sådär... är inte något kakmonster.. .
...nej då är jag mer åt godishållet om jag får välja.
Men vad är det som får en människa vid sina rätt så sunda vätskor att börja baka en lördagskväll...hmm ja det måste jag nog reda ut så småningom... De blev så goda i allafall... och man kan nog äta två med gott samvete "fniss".
Jag vill tacka på min mammas vägnar om lovord till henne ni är så söta..och många av er verkar ju ha som mig fantastiska mammor... men jag måste tyvärr meddela att nej hon går inte att adopteras och nej jag hyr inte ut henne.....Jag tror jag behåller mamsen så länge jag någonsin får!!
Men vet ni...jag ska en sväng till Formex idag med...jag har ju så nära gudbevars... jag ska ta med mig två stycken semlor till mamma.. för hon står ju där...och har gjort nu i ett antal dagar... rätt så sliten i rygg och fötter kan jag tänka. Hon har sett ut lite montrar och saker som hon BARA måste visa mig!!!

Fatet som semlorna ligger på har min mormor målat...kopparna och den söta tårtspaden i nysilver komer från mina gammelfastrar, soppterrinen är en del i en stor serie gammalt danskt servis.
Jag tror nog stormen har bedarrat...Vi i Stockholm klarade oss rätt så bra tror jag...visst blåste det ...men värre har man varit med om. Solen lyser så vackert från en klarblå himmel idag..hoppas ni får en härlig avslutning på helgen så ses vi snart igen!!!


Kramar A-C

33 kommentarer:

Änglahem sa...

Jag hade också hållt fast vid en mor som din!

Åhh...vad smarrigt det ser ut!!...minisar..jaa då måste man ju kunna äta miiinst två!

Ha en bra söndag!
Kram
Ulrika

Beas sa...

Superhärliga semlor!!! Mums!

Själv har jag ingen mamma kvar i livet, hon dog när jag var elva, så jag blir alltid lite gladledsen så där när jag läser om andras innerliga förhållanden till sina mammor.

Jag får försöka göra mitt bästa för att vara en bra mamma åt mina egna barn istället. :-)

Kram Bea

Hanna i Det stora grå huset sa...

Semlor.... Det är bland det godaste jag vet! Jag har blivit ett riktigt kakmonster sedan jag slutade röka, så för mig är det inget problem att trycka i mig 2 st. Stora...

Du visar riktigt fina bilder igen! Så kul att titta in här!
Kram

ChatrinesLiving sa...

Mmmm, så godt det ser ut!!!
Kos deg i dag!
Klem fra chatrine:)

Dorthe ♥ sa...

Du är ju helt makalös!!! Så duktig och energisk. Dom ser underbart goda ut...mums!!!

Kram
Dorthe

Sara sa...

Vad härligt att ni har sol, härnere är det bara grått,rätt deprimerande faktiskt, men lite frisk luft hade jag behövt så det blir en promenad iallafall. Jag åt också semlor igår,mums vad det är smarrigt!

Maria sa...

Mmmm....inled mej INTE i frestelse, jag bara älskar sådana semlor, och dina ser urläckra ut!!

me and alice sa...

Tjingeling!
Men du är då så duktig! Baka semlor och allt!
Varför bor inte jag granne med dig. Jag som verkligen är ett kakmonster. Jag slår Hannas två semlor lätt!!!*fniss*
Hoppas du haft en härlig helg!
Krama din goa mamsing från mig!!!
Kram Susanne
ps. vilken fin soppterrin...

Anonym sa...

Semlor de e gott det.
Nästa helg blir det nog det då min mamma fyller år. Hon brukar alltid bjuda på det då.
Kram ewa

Unknown sa...

Nämen... semlor!
Sååå gott och så fina!
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

alegni sa...

mmm... semlorna ser smarriga ut. jag bjöd också på sådana, fast lite större i torsdags. förresten kallar vi dem fastlagsbullar här. går du till affären o ber att få semlor här hos oss, ja, då får du småfranska :)
kram!

Anonym sa...

Minisemlor låter utmärkt för min del - jag äter sällan och aldrig upp en hel nämligen *s*

MiaMaria sa...

Jasså inte får man låna lilla mamma.... attans också.......

Och gud så gott det ser ut...mums!

Ha´det så himla bra!
Miamaria

Tankar tar tid sa...

Semlorna ser väldigt mumsiga ut! Jag har hittills kunnat hålla mig från att köpa några men snart åker man väl dit när man är på affär´n och handlar.

Jag är ny i bloggvärlden och jag har lagt till dig som en länk på min blogg. Jag vet inte hur det är, om jag skulle bett om lov först? Om du inte tycker att det är OK tar jag naturligtvis bort den på en gång och ber om ursäkt.
Christina

På min gatan i stan sa...

Ååååh...va goda dom ser ut!!! :-)
Det blir gott för din mamma det.

Ha en fin kväll!

Kram Martina

Katarina sa...

Men vilken underbar mamma du har , håll hårt om henne och glöm aldrig att säga hur mycket hon betyder för dig, man skall vara rädd om underbara mammor:)
Så du har varit på mässan i dag igen, men vilken lyx!!
Vad såg du i dag ?
Jag tror jag missade massor i går , det är ju så mycket;)
Så rara semlor borde man banne mig inte få fota för att sedan sukta resten av oss bloggare som INTE bakade minisemlor på lördagkvällen, hihi*
Du e en så rar person, jag gillar skarpt att besöka din blogg;)

Kramar så det räcker resten av helgen från mig !
Katarina

Jessan sa...

Mums! Älskar "selmor" som jag sa när jag var liten. Dina ser kanon goda ut...Det låter som om det kunde vara jag som börjar baka en lördagkväll...skönt att höra att det är fler som inte alltid är vid "sina sundaste vätskor" Kram!

Designe sa...

Ojojoj...va gott med semlor!...Jag åt en igår oxå..hade kunnat äta fler för det var såå gott! Vilka fina stolsöverdrag nedan med spets på knytet! :) Kram

Ann-Sofi sa...

Tack!
Mums vilka semlor(:

Lily of the valley sa...

Mmmm! Semlorna ser goda ut!
Jag tänkte köpa en innan idag men som tur var så hade cafeét stängt!
Har blivit ett riktigt kakmonster med åren. I februari är det tre år sedan jag slutade röka och kaksuget har nog smygit sig på sedan dess.
ha en underbar vecka
kram Lily

Lisas torp sa...

Ja du, vad som gör att man bakar en lördagskväll tål väl att tänkas på, men "Stjärnorna..." var ju ingen hit, och man kan ju känna för lite aktivieteter av annat slag som ju DU gjorde!
Och småsemlor är ju såååå goda, de får ju inte vara för stora - det blir bara för mycket!
Har ännu inte lyckats äta min första och enda semla i år (håller igen lite) men den kommer säkert.
Förr fanns ett bageri på Banérgatan som hade just så små och otroligt goda semlor, de var nog de godaste jag ätit.Bagaren för österrikare, måste vara därför - de är ju kända för sina bakverk. Ja, de smälte i munnen!

Jo, du ska vara glad för din mamma och det verkar du ju vara! Så glad hon ska bli! Att stå på mässa är oerhört tröttande för alla sinnen också!
Ha en bra vecka sen!

Kram

Lisa

faster atta sa...

Underbara semlor!!!! Ska nog ta och härma dej imorgon... ti-hi.... Hoppas att du hade det bra på formex!

Millygarden sa...

Hade gärna smakat dina semlor, dom ser smarriga ut.

Kram en ny bloggare/
Marina(millygarden)

Bodil sa...

Tror du jag blir sugen, eller sugen.....
Kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka vackra och säkert goda små minisemlor och så mysiga bilder, njutbart!!! Jag har lite c-vitaminer i min blogg i dag : ) Ha en toppenvecka!! Mari.

Lilla Blanka sa...

Ljuvliga semlor..! ÅH vad jag skulle vilja hoppa över till dig o ta mig en sån där smaskig en ;)
Kul att se ert skåp framöver också!
Kram
Mia

Radhusdrömmar sa...

Vad goda de ser ut!!!!
Mums! Nu blev jag sugen på en semla.
Men har tyvärr inte ingredienser hemma så jag kan baka nu.
Nej det får bli en glassbåt istället :-)

Ja visst var det fint idag med sol som tittade fram

Ha det gott!

Kram Johanna

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Vilka söööta små minisar...hihihi...något för min mage.....hihi...
Nyfiken på din formex visit...spricker snart av nyfikenhet...nån måste ju visa bilder snart...*LER*
Kramizar Pernilla

Staket & Designkonsulterna sa...

Jösses vilka semlor!!...ser ut att komma från ett bageri.

Tur att din mamma har dig oxå.

Har varit på Formex hela dagen och den var verkligen kanonbra...så nu väntas det att få hem alla de fina sakerna man besällt.

Ha en bra sändagskväll
kramizz Annelie

Marie sa...

Semlorna ser supergoda ut och vad mycket fint porslin det är på bilden! Lyckliga du som har varit på Formex idag igen, jag är inget avundsjuk!!!!!!!!!!!!

Här har det också varit sol idag, härligt!

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Kathys Home sa...

Visst var det härligt på Formex, mycket fint att se å många ideer fick jag också..bara vänta till våren. Tänk en sådan liknande pedistal hade min farmor och farfar i sitt hem, nu är de borta och jag vet inte riktigt vart den hamnade..Ja, igår var vi så trötta efter allt promenerande så inte gjorde vi några semlor inte..:)) Ha en skön vecka ..kram kat

Hanna i Det stora grå huset sa...

Pssst.... Din kommentarklocka går fel.... ;-)

Poppins sa...

Mums! Semlor är min man mycket svag för. Jag ska inte visa bilden för honom för då måste han ut och köpa direkt...
Gillar din fina servis, helst den rosa koppen. Tror vi är svaga för porslin båda två? :)