lördag 5 januari 2008

Rätt ska vara rätt..

När man sätter ut en bild på små cupcakes så hör det ju till artigheten att man lägger ut receptet därtill.. så här mina vänner kommer det. Ingredienser
100 g smör
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins, och 200 grader om du vill göra små.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
Rör ner smält smör, mjölk

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter (Provstick med en potatissticka, den ska vara helt torr när när du dragit ut den)
Jag sätter alltid mina formar i en muffinsplåt när jag bakar stora muffins. Utan plåten så flyter pappersformarna ut och de tappar de lätt formen. Med plåten som stöd för formarna får man höga och fina muffins. Till de här små sötnosarna halverade jag recetet och lade dom i dubbla formar, då behöll de formen bra!
Glasyren blandar jag till med 1/2 äggvita, ca 1 dl florsocker och en gnutta ättilsprit.


Här visar jag ursöta bilder på Britta i snöväder...och har då mage att inte lägga ut en enda bild på lillsyrran...det är bra ni säger till Någon måtta får det väl vara!!! Det här är Ylva, hon är 2 år med den nätta vikten av ca 2 kg , hon är blandning mellan chihuahua och chinese crested. Är faktiskt frukten av en tjuvparninig och härstammar från Midsommarkransen här i Stockholm Hon är nästan helt naken.. en lättsam liten vovve som trivs i ett varmt knä eller under en gosig filt. Hon har inte så höga krav på tillvaron..bara hon får vara med så är hon nöjd!!.

Den utlovade möbeln jag tänkte visa idag....är inte alls klar...har liksom haft annat för mig .. och nu är det alldeles för mörkt för att måla det sista.. men den är varken rosa, grön eller brun...utan den är........... ja det får jag visa en annan dag helt enkelt. ha nu en mysig lördagskväll så ses vi förr än ni anar!! Kram A-C

20 kommentarer:

Anita sa...

Åhh! De muffinsene var jo kjempefine!! Sånne vil jeg også bake, men jeg kunne tenkt meg at de skulle stå framme til pynt, og det er nok ikke så lett å få til!!
HA en fortsatt go helg!
Klem!

Lily of the valley sa...

Så fina och så gott det låter med dina cupcakes.
Lilla Ylva(så fint namn)är så söööt
kram Lily

Staket & Designkonsulterna sa...

Tack för receptet, de ser helsmarriga ut. Vilken sötnos, ser så pigg och busig ut.
Kramizz, Annelie.

Anonym sa...

Vilken underbart söt vovve! Man blir ju kär! :)

Beas sa...

Men gud vilket underbart kort på lilla vännen. Så otroligt bra skärpa och ljuset är bara så underbart...och intensiteten i det. Jag är lyrisk. Det där kortet måste du rama in för katten...eller jag menar...för hunnan. :-)

Otroligt fint!

Kan passa på att fråga dig, du som virkar lite...har du stött på något "mellanspetsmönster" någonstans, alltså sånt man fäller in i lakan eller liknande? Tycker jag har så många mönster, men har inte funnit något alls, bara uddspetsar och annat. Klurigt att hitta annat.

Kram Bea

Radhusdrömmar sa...

Vilka söta cupcakes, nästan så man inte skulle vilja äta dem... fast bara nästan. Är det lika goda som fina, så måste de vara jättegoda!
Får ta och testa receptet någon dag.

Kram Jo

stina sa...

Men vilken urgullig vovve....har hon smaskat på dina muffinsar eftersom att hon slickar sig runt munnen? Kram stina

Marie sa...

Tack för receptet, de ser verkligen smaskiga ut!

Ha en bra söndag!
Kram Marie

Ps. Måste säga att både Britta och Ylva är riktiga sötnosar!

Designe sa...

Ojojoj vilka läckra kakor!...Ser riktigt mumsiga ut! Vilken söt lite vovsing! Ha en riktigt skön helg! Kram :)

Anonym sa...

Tack för att du tittade in. Välkommen igen! Du har jättemysigt hem och fina bilder!

Maria sa...

Oj, sådana fina muffinsar skulle jag inte ens lyckas med i drömmen *blink*

Söta hundar!!

LantlivsAnette sa...

Åhh va bra med receptet,men jag vet inte vad det är med mig nuförtiden,jag bakar så himla sällan...bättring nu i år kanske !

Åhhh..lilla Ylva..vilken liten goding..ojj..ojjj..

Vad spännande att få se det du målar..kan inte tänka mig annat än vitt..hi..hii..
Kram Anette
P.s Jag fick ett sy il igår,får väl visa vad det blev sen,vitt är det i alla fall....

Lilla Blanka sa...

TACK för receptet och den URSÖTA bilden på Ylva hihi hon ser underbar ut!
Kram
Mia

Änglahem sa...

Åh milda matilda så gullig lilla Ylva är!!! En riktig liten sötnos!

Vad bra att du lade ut receptet på dina mumsiga cupcakes, får nu ser om jag får tummen ur - det är så segt just nu. Får försöka sparka mig själv därbak.

Vi fick snö igårkväll, riktigt vackert, men det var igårkv/natt NU på fm töar det narturligtvis. Inge roligt alls...

Ha det så mysigt i erat vita snölandskap, passa på att njuta.

Kramis
Ulrika

alegni sa...

den vovven kunde man stoppa i fickan o ta med sig hem!
hemtex här hos oss har alldeles för lite prylar, eller kanske det är tur, med tanke på habegäret man begåvats med...
förresten så har jag shoppat i ditt shoppingcentrum många gånger. en av mina närmaste vänner bodde många år i enskededalen o vi besökte globen varje gång vi var i trakten!

alegni sa...

jag måste ju erkänna att kista centrum nog slår globen med hästlängder, men i kista måste man ha många timmar till sitt förfogande. globen skummar man igenom rätt fort :)

Unknown sa...

SötYlva!! Och vilken snygg dress hon har på sig, hon är som en bakelse hela hon.
:-)
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Mmm..va goda de ser ut, jag kopierar ditt recept, hoppas det är okej?
Måste verkligen prova göra dem :)
Gottegris som jag är haha :D

Ha de!
Kramkram B

Gårdsromantik sa...

Men vilka härliga cupcakes - och dekorationen mums - klart vovven slickar sig runt munnen!

Kram Maud

Anonym sa...

Hej
har bakat dina muffins på morgonen
JÄTTEGODA. Jag har provat många olika recept men dettab recept var toppen fyllde hälften med blåbär.

Kram från en som myser i Höstrusket

Harriet