onsdag 9 februari 2011

smaskigt

Igår morse gjorde jag några små smarriga godbitar som jag vill dela med mig till er..
De blev så där lagom sega, söta och alldeles underbara små bitar man längtar efter ibland när sötsuget sätter i.
Valnötter och kanel är en rätt så oslagbar kombination.
Recept
Smält 100 g smör med 3 dl farinsocker i en kastrull
Låt det bubbla någon minut men inte koka
Låt stå och svalna.'
 ca 10 min
Blanda i ett ägg och en äggula, vänd ner ca 80 gr grovhackade valnötter och 1 tsk kanel
Smörj en  18 x 18 cm form och lägg i ett bakplåtspapper i botten
Häll upp smeten och grädda i 175 gr i ca 20-25 min

känn med sticka i mitten av kakan, när den känns seg på gränsen till torr är kakan klar
Låt stå och kallna ett tag (jag låt den stå i kylen) och stjälp sedan upp kakan och dra bort bakplåtspappret.
Skär i lagom stora bitar
Förvara i kylen.


Mums säger jag och kram
Ann-Catrin

8 kommentarer:

Trivsamma förändringar sa...

Åhhh va gott det såg ut!

Ha en skön onsdag, kram Maria

Nanna sa...

oh fy vad det där såg gott ut!!!

alegni sa...

fasen, vad gott det låter. och jag som försöker undvika socker just nu. aj, aj...
kram
ingela

Mitt hvite hus sa...

ÅÅ det både så og hørtes godt ut... MMMm fikk vann i munnen jeg nå..

klemmer 0))

Fröken C sa...

Vad mumsigt det ser ut:)))
Dessa måste jag testa att göra, men får byta ut valnötterna mot mandel. Är superallergisk mot nötter.

Ha det gott!
Kram C

Mamma C sa...

DEt är kommer garanterat att provas någon gång här.
Kram mamma C

Tidsmästarinnan sa...

jag med! jag med!
:-)
jag gillar dina tips!
stor kram
Susanne

Ylva sa...

låter helt otroligt gott, väldigt sugen på att testa i helgen. Tack för tipset!