fredag 17 oktober 2008

De flesta har ingen..

... matkällare.
I äldre hus finns det ofta en sån.
Många väljer att kanske göra ett större badrum,, förråd, bastu eller helt enkelt bara ännu ett utrymme att lämpa av "alla grejer" istället för den ursprungliga matkällaren som var viktig förr i tiden då inte kyl och frys fanns.
Vi har behållt vår och det är något jag är glad för... perfekt att ställa mat som inte ska stå för kallt eller för varmt när man ska ha gäster eller större fester hemma.
Nu är det där också ett utrymme i vårt hus jag kan må dåligt över, känna irritation över.
det är nämligen inte alltid ordning och reda där. rätt som det är står det ett par kassar kläder till insamling, prydnadsaker jag tröttnat på, tomglas till förbannelse, toapappersbalar och gud vet allt.
Inte den där fina matkällaren med glasburkar och hemgjorda inläggnigar, saft och sylt och annat man ALDRIG hinner göra!
Ibland är det fint men lika ofta är det skrutt.
Jag har i allafall varit och plockat in lite färska örter som jag hängt på tork över vintern. perfekt i mörkret där det är lagom temperatur.
För i min lilla örtagård växer det vilt, det är fortfarande så milt ute ändå!
Sen när jag krattar det sista i trädgården senare i höst lägger jag ett tjockt täcke löv över alla örter så de inte fryser.
Det är en fantastiskt känsla att tidig vår glutta under täcket och titta på de spirande små gröna bladen.. snacka om att gå händelserna i förväg eller hur!!
Här är vår matkällare:

Såna här gamla nycklar har vi..


Här Zizzi hamnade min nymålade träkorg



Nu vill jag önska er en skön helg alla fina som läser min blogg!!

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Tjolahopp'

Ann-Catrin

37 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Nydelige dører og nøkler=) Er dette matkjelleren din?? fantastisk flott=)
Nyt helgen=)
klem

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Jag kan fortfarande känna hur det luktade i min mormor och morfars matkällare i deras gamla norrbottensgård... *ler* Jag tyckte det var härligt att snoka omkring där bland alla burkar :)

Jag önskar Dig också en härlig hösthelg!

Kramar
Flisan.

Ina sa...

Jag håller med dig.. man prioriterar många andra rum.. men inte det som man eg. borde ha - större...(ialla fall i mitt fall). Tänk att kunna sylta, safta och samla örter...

Underbart rum.. och önskar jag hade ett jag med...

//ina

Dalatorpet sa...

Men du har ju det super fint i matkällaren :-) vi fick täppa igen våran för den skulle hamnat mitt på tomten när vi rev uthuset så det hade sett lite konstigt ut :-)

Anonym sa...

Här har du en till som har kvar matkällaren i vårt hus och det är jag mycket tacksam över.

Och faktiskt... jag använder även matkällaren för just mat, glasburkar och sådana där saker som hör till en matkällare.

Massor med fynd kan man göra där också eftersom min svärmor lämnade efter sig en hel del gamla kökssaker när hon flyttade här från huset.

Jag anar att det är din matkällare som du visar på bilderna och den ser ju så jätte fin ut med örterna från din örtagård där. Riktigt hemtrevligt får jag väl säga... hi hi !

I vår matkällare är det också städat och fint faktiskt och alla saker på sin plats. Ordning och redornas kvinna - det är jag ! MEN hyllorna är inte vitmålade - utan naturligt trä så att säga. Kanske jag skulle ta och måla där...

Ha en fortsatt trevlig fredag !

Kram Kram

Emma sa...

hahaha, vi hade faktiskt tänkt att eventueltt göra om vår matkällare till bastu, snacka om att känna sig träffad.
Hade gärna haft den kvar OM jag gjort allt det där du skrev,saft,sylt och annat gott. Men en sak som fick mig att överväga att ha den kvar är väl när man ska förvara mat inför kalas och sånt:)

Trevlig helg
Kram Emma

Nygammalt sa...

Jaaa, instämmer! Tänker på min mormors källare där hon hade bla sin sylt och annat smått och gott.

Önskar dig en trevlig helg!
Kram.

Unknown sa...

Va lustigt precis så har vi det i vår matkällare här hemma med:)

Jag tror att det enda vi har i matväg är en paket juice! Haha, så trösta dig med att du iaf inte är ensam. Vi har en åtminstone:):)

Ha en go helg du med, kram Pia

alegni sa...

det är ju hur snyggt som helst där inne!
varken maken eller jag fattar hur vi var så dumma att vi inte byggde en liten matkällare under köket. nu är det för sent, eftersom vi har vattenburen golvvärme o skulle spräcka vattenledningarna ifall vi började bryta upp golvet.
skön helg!
kram,
ingela

Anonym sa...

Vad mysig och vad kul att ni bestämde er för att behålla matkällaren :)
Måste vara perfekt och kunna ställa in saft och sylt m.m.

Trevlig fredagkväll.
kram!

Skomakartummen sa...

En sådant skafferi/källarrum skulle vara perfekt, när vi har främmanden ställer vi maten ute på verandan... tja funkar bara på vintern och den kan inte stå över natten för då finns den nog ingen mat kvar såååå en sådant förråd skulle man ha....kram sari

Leamarlené sa...

Du har det ju jätte fint i matkällaren. Jag har ingen. Bara en jobbig källare på hundra kvadrat och massor att städa där hela tiden. Ett gammalt kylrum har jag. Blir ganska kallt där på vintern...där förvarar jag mat.
Kram, Marlene

Anonym sa...

Hej igen vännen !

Vad roligt att du också tycker om mina höga lyktor... och den gamla träsoffan.

Vet du, här hemma blev det också kladdkaka ikväll, och det är ju sååå gott ! Chokladberoende som jag dessutom är så var det ett perfekt val av min familj... hi hi !

Ha en fortsatt trevlig kväll !

Kram Kram

Liten Bod sa...

Så gammal och fin din matkällare är! Härligt med "ruffa väggar"... Vi gjorde faktiskt också en matkällare i vårt hus när vi byggde -89, mycket beroende på att jag växte upp med en tror jag. Som du säger är den oumbärlig när man ska ha mycket folk hemma. Vi förvarar dessutom all återvinning där i väntan på bortforsling, så där ser det ut som skrutt ofta... Jag har planer för den också, men tiden räcker ju inte för allt på en gång! Ha en skön helg du med! Kram, Tina

Annas skattkammare sa...

Vad härligt med en egen matkällare! Tycker det ser mycket mysigt ut! Trevlig helg! Kram /Anna

lottens vita och gröna sa...

oh så härligt utrymme, min farmor hade en matkällare när jag var liten, min bror och jag lekte alltid affär där med alla burkar med konserverade frukter och sylter, vad duktiga de var att ta reda på allt då!

ha en underbar helg! varmkram lotten

Mamma C sa...

Vilken superfin matkällare du har. Kan riktigt känna den doften som är i dom.
Ha en bra helg
Kram mamma C

Karin Lindström sa...

Hej!
Så fint du har det, och härlig dörr! Jag har tänkt i flera dagar att jag ska plocka örterna, och i natt blir det nog frost. Jag hoppas de klarar sig för nu blev jag så inspirerad!

Ha en jätteskön helg!

Många kramar
Karin

Sara Mårtensson sa...

Din matkällare är ju jättefin! I min mor å fars hus finns det en matkällare och där har vi vår potatis och gele + en massa annat. Det är precis som du säger ett perfekt ställe att förvara mat på under julen eller när man har många gäster. Jag vill då självklart ha en matkällare då vi skaffar hus.

Ha en trevlig helg!!

Kram Sara

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Ser finfint ut! Visst är det en lyx att ha sådana förvaringsutrymmen! Här har vi dessutom en jordkällare...men tro inte att vi använder den inte...

Kram Annica

A home far away sa...

Härligt med matkällare, det hade vi i vårt första hus men inte vett att upskatta det tyvärr...så fint ni har i eran!

Vet ej om jag glömt att säga att du har vunnit lavendelhjärtat i min tävling, hör av dig till min mail: nilla.lindgren@hotmail.com och lämna din adress.

Ha en fin helg
Kram Gunilla

Anonym sa...

Vilken mysig matkällare...har ritat in ett stort skafferi i vår tillbyggnad...längtar så efter att kunna ställa undan drickebackar och kunna samla mina burkar med torkade kantareller där (är en passionerad kantarellplockare).
Tror du ni kommer iväg i helgen?
Stor kram kära vän,
Bella

Gårdsromantik sa...

Vilken vacker matkällare vi har - vi har en sån där lucka i golvet ner till vår källare med uthuggna block - lite mer rustikt.

Kram Maud

Unknown sa...

Nämen ÅÅHH!! Just detta uttryck syftar på ditt förra inlägg med träskål och ljusstakar! Nu kliar det minsann i mina fingrar oxå. Har skullat måla en hel drös med dessa jag samlat på mig men då inte kommit mig för än. Nu så ...
Matkällare skulle jag innerligt gärna vilja ha, men som Peter säger, vi kan inte ha allt. Det är nog mest för att han inte har 'sin' bastu. Ja ja.. Tack så hjärtligt för kommentaren oxå. Nu ska jag kolla webbloppisen o sen gå o måla!!
Ha en mysig lördag!
Kram Malin

Stämningsfullt sa...

Hej!
så fint ni har det oi matkällaren!
kul att ha en sån :)
Kram!

Marina sa...

Oj så fint ni har i matkällaren. Vi har en men där är inte alls så trevligt som i er.
Kanske skulle ta ett rycck därnere??? Tål att funderas på minsann.

C De-sign sa...

Jo, nog finns det en "dold" matkällare ...någonstans i källaren.... men jag har det inte så "mysigt" där.....( massa skräp...och dåliga samveten...) Härligt med alla örter du tagit in! Önskar dig en skön helg! Kram fr C

Elzie sa...

Mysigt med matkällare. Har också en som jag målade för några år sen. Var så skönt att få det gjort.
Och praktisk förvaringsplats för mat. Dom var inte dumma de som kom på det *s*.
Hoppas du har en bra helg.
Kram Elzie

Annika kort & gott sa...

Vilken underbar matkällare! Jag tillhör den skara som tyvärr inte har någon matkällare och jag saknar det ofta.

kram Annika

Anneli sa...

Härligt - Härligt
Vilka fina bilder... :-)
Kramis/Annelie

Lallis - liv och leverne sa...

Åh jag håller h elt med dig.
När vi bodde i hus, hade vi jordkällare och det älskade jag! Nu saknar jag ett rejält skafferi/jordkällare otroligt.
Vilka fina bilder du visar:)
KRam Lallis

bykerstin o. butikblandannat sa...

Läckra bilder! Kan verkligen känna dofterna från örterna.. Åå träljusstakar har också hamnat under vitpenseln hemma hos mig. Så roligt med snabb å fin förvandling! Dina var verkligen söta. Tack å lov för IKEAs ljus, IKEA säger säkert detsamma om oss ljusomaner :p
Hoppas helgen varit härlig! Kram Kerstin

Lisas torp sa...

Vilken härlig källare med alla örter och så fint du har ordnat det! Bara nyckeln och dörren är ju ett smycke!
Jo, jag håller verkligen med - vilken tillgång det måste vara att ha en sån källare - eller ett riktigt skafferi, men det håller ju inte kylan på sommaren som en riktig källare gör! Så klokt av er att behålla den!

Hoppas att helgen blev skön. Själv är jag lite lätt mörbultad efter en intensiv helg på torpet m.m.!
Ha en skön söndagskväll och tack för fina inlägg hos mej!
Kram
Lisa

Viola sa...

Viist är det något speciellt med gamla matkällare, när jag hade mitt första hus så förvarade vi pelargoner och äpplen i deta utrymme, perfekt för detta, hoppas din helg varit bra, kramis VIOLAN

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Ja det måste vara jättepraktiskt att ha en matkällare! Så söt den lilla korgen var också!

Kram och ha en fin kväll!

Susanne

Allis sa...

Hej!
Jag måste bara tala om att vi har en jordkällare som vi förvarar saft, sylt, dricka, 100 kg potatis och 50 kg lök i. Jätte bra!! Skulle för allt i världen inte vilja vara utan den!! Källarkullen utgör också ett bra spanings ställe för våra hundar!
Ha en skön vecka!!
Kram Eva-Lis

Zizzi sa...

Vad fin träkorgen blev :-)
Det såg ju mysigt ut i er matkällare!
Kram cissi