tisdag 21 oktober 2008

Rakspegel modell äldre och härligt skavd

Jag har haft några rakspeglar här hemma, men den jag visar idag är nog den allra allra finaste.
Jag skulle nästan vilja visa er baksidan för den är så fin, jag tittar alltid grundligt på både baksidor och undersidor eller inne i lådor, de vittnar om möbelns ålder..
Speglar kan jag inte få nog av.. ni som läst min blogg ett tag VET att jag kan gå helt bananas över en vacker gammal spegel på en loppis eller auktion.
Hjärtat slår dubbelt så fort och habegäret blir överväldigande.
Just den här köptes på en gårdsauktion och den tänker jag varken måla eller ta bort färg på... nej den är perfekt som den är.
Det jag gillar med den förutom det gamla spegelglaset är att den är lite större än traditionella.





Härligt avskavd av tiden..



Vad är det för saker som får era hjärtan att slå fortare??

Kram kram


Ann-Catrin

35 kommentarer:

Änglahem sa...

Hej AnnCatrin,

Du den där spegeln får t om mitt hjärta att slå på snabbt här, genom att bara se den i din fina hörna där!! Den förstår jag att du är glad för...tröttnar du någon gång...*blink*...you know!!*tihi*

Att du är galen i speglar...det VET vi!!*fniss*, men speglar är ju verkligen en sådan fin inredningsdetalj...med ett litet ljus framför som "speglar" sig i glaset*mumma för själen*...

Hoppas att allt är väl med dig annars?!
Här är det mycket just nu, så min ork är tyvärr inte på topp, hoppas,hoppas att den återkommer snart!

Ha det gott min härliga vän!
Många kramar, Ulrika

Zizzi sa...

Väldigt vacker spegel! Och den tar ju upp färgen på några av porlinssakerna som står ovanpå vitrinskåpet, och texten/mönstret på löparen som hänger bredvid. Jag tycker att du gör rätt i att inte måla om den!
Det som får mitt hjärta att slå fortare är fint inslagna paket, presentpapper och servetter!
Kram cissi

Leamarlené sa...

Det där var en vacker spegel. Dom nya är oftast så stela. Önskar míg med en gammal.
Kram, Marlene

Karin sa...

Hejsan! EN sådan fin spegel hade definitivt väckt även mitt ha-begär. En helt underbar rakspegel! Annars väcks mitt habegär av alla möjliga mer eller mindre konstiga saker...helt oberäknelig med andra ord. :D

Hur går det med ert växthusbygge? Jag är lite nyfiken. Vi har nu tak men saknar en vägg. Kanske kommer den på plats i höst eller så får det bli till våren. :)

Ha en riktigt härlig tisdag! Kram Karin

Mitt hvite hus sa...

Ja dette var en meget vakkert speil. Nydelig patina på den:=)
Rakspegel er vakre skulle ønske jeg kom over en slik en dag=)

Nyt dagen Klem

Emma sa...

Jätte vacker spegel. Förstår att man inte kan motstå en sådan. Mitt ha begär väcks nog mest av änglar och gulgröna kokums saker.
Om jag får tänka på det en stund så kommer jag säkert på något annat eller något mer:)
Ha en bra dag. Kram Emma

Stämningsfullt sa...

Vilken underbar spegel! Jag blev kär direkt :) Alldeleds perfekt skavd!
Hoppas du får en bra dag!
kram!

Unknown sa...

Jag gillar också speglar...du den var alldeles underbar!! Själv spanar jag hela tiden efter en rakspegel och nån gång ska jag ha tur:)

Ha dt gott, kram Pia

Skatan sa...

Åh! Jag älskar gamla rakspeglar...har två i en låda som väntar på make over. Min syster pikar mig dock och undrar hur många man kan äga, alternativt ha uppe...

Din är ljuvlig med sin naturliga slitning!

Ha en fin dag,

A.

Anonym sa...

Så fina bilder!

Jenny Oak Fae sa...

Jättefin spegel!!! Själv blir jag också "förälskad" i vackra speglar, brukar även ha en stark tendens att bli "förälskad" i skåp...som jag ju verkligen inte har plats till fler här hemma...men speglar kan man ju oftast få plats med..!

; )

KRAM, Jenny

<3

My White Cottage sa...

Vilken underbart fin gammal rakspegel! Skulle också vilja ha en sån... :)

Tyvärr finns det allt för mycket saker som väcker mitt vill-ha-sinne! *haha*

Stor kram till dig!

Annas skattkammare sa...

Helt underbar rakspegel! Förstår att du inte ska göra något med den, den är så vacker som den är! Gillar verkligen färgen. Ha det gott! Kram /Anna

Dalatorpet sa...

Allt !!! Finns nog inget speciellt utan det är bara den där saken jag ser där o då

Lilla Blanka sa...

Halloj Ann-Catrin!

Även om mitt febertrötta hjärtaslår lite snabbare just förtillfället så får din spegel det att skutta till en extra gång :) Den är verkligen vacker i patinan (hihi, jag låter väldigt rolig när jag använder det ordet..lite som pappan i Lidlreklamen)

Nu tappade jag bort mig totalt..*lätt feberyr* ..jo, jag har också några rakspeglar hemma..kan inte låta bli om jag springer förbi nån på en loppis, de är ju så sööta!

En av dem ser lite ut som din, extra large liksom, fast din har som sagt vackrare patina *hihi*

Kram du goa goa vän, nästa gång hänger du väl med på bloggträffen vi har här nere, så jag får träffa dig...skulle va så himla kul!

Mia

Tina sa...

Så jätte söt rakspegel! Jag har en förkärlek till ljusstakar, vet inte hur många jag har handlat/hittat genom åren. :-) Kram Tina

Elzie sa...

Förstår om du är förtjust i den. ibland skulle man vilja ha reda på historien bakom alla möbler man har köpt. Visst vore det kul. Tyvärr blir det ju inte så när man handlar på loppis.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Lallis - liv och leverne sa...

Men vilken läcker spegel:)
Kram Lallis

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken underbar spegel! Oftast är det ju i ett mörkt träslag från början... men den här var ju redan målad, shabbad och klar!
Kram
Marie

Anonym sa...

Åh vilken jätte fin rakspegel du har där hemma. Den är ju så perfekt som den är så du ska absolut inte måla den.

Kram Kram

Emmas Verden sa...

Hei :)
Hjertet mitt slår fortere når det nærmer seg åpningstid til loppisene :) Det er alltid spennende å se hvilke skatter som er å finne der..Elsker gamle ting med sjel :)
Ha en fortsatt fin uke!
Klem Anne ;)

Anonym sa...

Hej härlig sida jag är nu också lycklig blogg innehavare kika gärna in och ge en kommentar Kram Lotta www.njutbarahem blogg.se

Liten Bod sa...

Den var verkligen kanon! Det är mycket som får mitt hjärta att slå fortare :) Så mycket att jag ofta har svårt att bestämma mig! Just nu letar jag efter någon kul, rostig sak som jag känner igen när jag ser den :) Tillbringare tycker jag mycket om annars förresten! Kram, Tina

My Lovely Things sa...

Åh vännen..så fin den är..
Jag har en nästan likadan som jag håller ås kär,

just nu slår mitt hjärta för julgranskulor i fattigmansilver..
Hua vilket väder det har vart idag..bara öst ner..här blev ju nästan översvämmning jag fick avvärjt den i tid,..

ha det så bra..
kram anna

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej Ann-Catrin, du som är en av mina favoritbloggar men lik förbannat hinner jag inte med alla dina fina inlägg: ) Vilken vacker rakspegel, perfekt och lite större glas som du säger än vad som vanligt är, så mysigt hemma hos dig, den gjorde sig bra där och vilka fina koppar du fyndade, de var ju bara så snygga! Och er matkällare då, så läckert du hade gjort med hängade örter på rad! Du har öga för detta och kul du skriver om hur man blir på loppis, jag känner igen mej, ögonen flackar runt i ilfart: ) Mari.

Lisas torp sa...

Underbar rakspegel och vilken härligt gråvitfärg, avskavd och helt perfekt!!!

Själv älskar jag gamla speglar i alla storlekar!

Kram
Lisa

Nygammalt sa...

Sååå fin rakspegel du har Ann-Catrin! Den gamla slitningen är ju perfekt.

Att hitta gamla (ja slitna) möbler eller saker som har en berättelse bakom, ja det slår mitt hjärta extra för =)

Kram.

Mamma C sa...

Så vacker den är din spegel. Gammal och skavd helt perfekt.
Kram mamma C

Syster vit sa...

Ja den är absolut underbar som den är, vill oxå ha en sån. Kram Liselott

lottens vita och gröna sa...

hallå gumsan!

nääää ohhhhhh aahhhhh
fasen så vacker, så vacker!!!

klappiliklapp i mitt hjärta är för rosor av alla de slag, alltså trädgårdsrosor...och så rostiga ting, hihi! just nu är det lammöron...min nya pysselkompis!!
varmkram lotten

Radhusdrömmar sa...

Åh vilken fin! Gillar att den är så där skavd och att den inte är helt vit. Förstår att hjärtat dunkar på lite extra....

Kramar Johanna

♥ Fyra årstider sa...

Förstår att du tycker om den, underbart vacker.
Kram Lotta

Myownhome sa...

Vilken fin spegel! Gamla fina speglar kan man nog inte få för många av. Eller jo... om man bor i en lägenhet med inte så många rum, som jag.. :P

Väldigt fin i alla fall!

Millas hem sa...

Barnen...maken...inredning! I den ordningen! :)

Gillar din rakspegel! Precis rätt patina!
Ha en bra torsdag!
Kram Camilla

Lilla huset på prärien sa...

Åh vilken vacker spegel. Jag har ingen rakspegel ännu men letar efter en fin. Gillar verkligen ditt skåp också! Det skulle jag kunna komma och hämta vilken dag som helst :)

Kram Jenny