torsdag 16 oktober 2008

Det kliar i fingrarna

När jag ser gamla träsaker, kan vara som här ljusstakar, fat eller liknande så kliar det i fingrarna att förvandla, att ge det ibland rätt trista "klumparna" ett nytt liv, ett nytt liv framme istället för att stå undangömd i ett skåp, nedslängd i en flyttlåda i hopp om att någon ska förbarma sig över den.
För ofta är det fina saker när man tittar närmare på dom, hemslöjd för dyra pengar från en semester, ja riktigt vackra hantverk.
Jag tycker de förtjänar ett bättre öde och handlade dessa på Myrorna för några veckor sedan.
Tog resolut fram den vita förvandlingsfärgen och nu platsar de i "finrummet" igen!


I fatet ligger minimaränger, de som blev över när jag gjorde marängsviss i helgen

Var på Ica och skulle handla blockljus till de "nya" ljusstakarna. men hu så dyra de var... 35 kr /st....det var dyrare än själva ljusstakarna ihop och jag blev snål... Blockljusen får vänta till jag åker till Ikea igen.. för där har de humanare priser!
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Det är ett grått och småregnigt Stockholm idag.... riktigt höstväder!
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Kram
Ann-Catrin

38 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Gomorron vännen !
Jaa här är det grått och lite regnigt också..men jag har ju mina gummistövlar..hii..hii..
Faktum är att dom är verkligen toppen då jag tar mina promenader med Nisse...
Ojjj vad du målar och grejar , himmel så fina sakerna blev nu..vad är det för nåt vitt fint du har i skålen ? är det godis ? himla snyggt..
Och vet du, stearin priserna har gått upp, vi fick ett brev om det från vår leverantör på ljus...dom förklarde att priset har stigit i hela världen...det märks faktiskt...några kronors påslag blir mycket i slutändan för kunden...
ha det så bra Kraaam Anette

Dubbelörn sa...

Så vackert det blev... o gamla saker lyfts fram på ett helt nytt sätt.

Jag vågar inte längre köpa blockljus på IKEA. Det höll på att sluta med en förskräckelse!

Den brann så snabbt ner där den stod i en hållare. Upptäckte när lågorna började flamma upp o då låg det redan stearin över hela spiskransen...

Numera betalar jag "dyra" pengar men får kvalitet somo brinner läääänge ;).

Vet inte om jag hade otur...

Kram

Vackrare vardag sa...

Tänk vad lite färg kan göra! De blev ju superfina allihopa! Och du har helt rätt, jättesynd på så fina grejer, om de inte får komma till nytt liv igen;)

Ha en skön helg!

Stämningsfullt sa...

Hej!
Det där var en enorm skillnad det! Så fint det blev! Tur att det finns människor som du som räddar de stackars bruna klumparna, haha.
Här är det också regnigt och trist :( Hoppas att det spricker upp lite sen...
Ha en bra dag!
kram.

Hannis sa...

Tänk vad många som går förbi gamla träklumpar och fnyser åt dom.
Så vips med färg så blir dom som nya och framförallt vackra!
Fint blev det!

Visst är det trist att det regnar igen.
Här har det öst ner sen i går kväll.
Blev lite bortskämd av solen jag=))

Kram Hannis

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej ehj vännen!!!

Så vackert det blev med vit färg på.hihihi..jag går oxå runt på loppisar å tänker vitt...hihihi...så tokig man är.Just nu har jag massvis med målningsprojekt på bänken.

Kram Nilla

Anonym sa...

Dem blev verkligen fina i vitt! Ska leta efter gamla träsaker nästa gång jag besöker myrorna :)

Zizzi sa...

Vad fint det blev! Vilken skillnad! Det är så man måste tänka när man springer på loppis. Hur den skulle se ut i en annan färg. Vad hände med "korgen" i trä som står längst bak på första bilden?
Kram cissi

Lotta sa...

Hej, jag får nog botanisera runt bland mina gömmor. Jag kanske kan hitta något "fynd". Dina saker blev fina när de blev vita. Nytt liv. Jag undrar vad du använder för färg när du målar dessa.
kram Lotta

Skatan sa...

Heja målartjejen!!

Snyggt blev det :)

Önskar dig en fin höstdag.

Kram,

A.

Useful Art sa...

Ja de blev ju riktigt fina, tyckte särskilt om fatet!

Ojdå, jag som faktiskt tänkte gå till Ica idag och köpa blockljust till min nya lykta. Hade bara ett rosa hemma och det passar inte riktigt. Men då får väl jag också vänta på Ikea då hihi :)

/Sara

Dalatorpet sa...

Fint det blev :-) här i Dalarna är det riktigt grått och trist idag

Jenny Oak Fae sa...

Helt klart en lyckad makeover!!!

: )

KRAM, Jenny

<3

Anita sa...

Koselig med høstvær også, om ikke hele tiden da;o) Så fine de tingene ble! Du ser virkelig muligheter i det meste! Hva er marägsviss????? Har aldri hørt om det jeg! Nå skal jeg bake boller, igjen! Er sååå koselig med duften av nybakt!! Kos deg fortsatt! Klem!

Liten Bod sa...

Det är mina takter! Gå med i 'Bort-med-furu-fraktionen'! Precis en sådan ljusstake med öra har jag också målat. Visst är det dyrt med ljus? På ÖB har de billiga blockljus, och Rusta ibland förutom IKEA. Kram, Tina

Annas skattkammare sa...

Så fina de blev efter din förvandling!! Otroligt vad lite vitfärg kan göra.. Visst är det grått och regnigt.. Hoppas på lita kallare väder och mera sol framöver! Ha det gott! Kram /Anna

Unknown sa...

Tänk vilka underverk de blir med lite vit färg...

Här nere i GBG trakten har det ösregnat men nu kl. 13 skiner solen och det blev helt promenadväder. Koplar på voffsingarna och beger mig ut.

Kram Pia

Hem och Lycka sa...

Vilken förvandling! Så snyggt! kram

Anonym sa...

Japp, sådär ska det gå till! Tackar för före-bilden också, det är mycket roligare när man kan jämföra hur fint och fräscht det blir efter!

Kram i regnrusket!
Susanne (tidsmästarinnan, men det går ju inte att logga in och kommentera just nu - GAAAHH!)

Elzie sa...

Jo, är nog bättre att handla sånt på det stora varuhuset. Något som jag lyckades glömma sist jag var där! Smällar man får ta *s*.
Jättefina saker du köpt. Gubben har ett sånt träfat till frukt som det kliar i fingrarna på mig att få måla om, men han blir nog galen då!!
Ha en skön kväll.
Kram Elzie

Evelina sa...

Hej,hej..

Vad fint det blev efter din vita förvandling! Oj, vad sugen jag blir på dina "minimaränger"..=)

Kram Evelina

Anonym sa...

Her stikker en norsk jente innom, hehe...:) Jeg det ble kjempefint det du gjorde der, -det skal jeg huske på neste gang jeg ser tre-ting på loppemarked!

Lallis - liv och leverne sa...

Ja, det är otroligt vad det kan göra lite med färg:)
Minimarängerna ser ju såå goda ut!
Och det har varit likadant väder här i Örebro idag. TRIST!
Kram lallis

Mamma C sa...

Här öste det ner när jag tog cykel till jobbet. Så fint det blir med lite vit färg. Ljus är faktiskt skit dyrt. Skulle köpa vanliga långa ljus idag när jag var och handlade. Men blev lite snål när jag såg priset. Så jag väntar oxå.
Kram mamma C

♥ Fyra årstider sa...

Jag var på myrorna idag, så här får vi också ta fram färgen.
Kram Lotta

Anonym sa...

Hejsan Kära vän,
Har varit sjuk...feber, förkyldning, huvudvärk och hosta...därav min frånvaro...men nu är jag här igen...
Man blir lika förvånad varje gång man ser det...jag menar hur bra allting blir när man målar det vitt...såg skrivbordet som du målade när jag ringde...såå fint, förstår att det var svårt att skiljas ifrån...så är det fredag imorgon igen..hur fort går inte tiden...vet du vad...jag fick ett stylinguppdrag som skall ske nu på lördag...så spännande...skall berätta hur det går...
Önskar dig en härlig helg!
Största kramen,
Bella

Emma sa...

visst är det kul att ge nytt liv. På myrona kan man verkligen fynda små skatter. Har kommit på att det är perfekt att samla på sig och sedan ge bort i present.

Kram Emma

LantlivsAnette sa...

Good morning !
Du, idag visar jag mina sänglampor..kika in sen så får du se dom...
Jaaa himmel vad veckorna springer iväg , det är redan Fredag igen..
Idag regnar det här, vilken tur att jag har mina gummistövlar..Hii..hii..
Kram Anette

alegni sa...

det är helt otroligt vilka under lite vit färg kan göra!
jag har också i höst konstaterat att blockljus är onödigt dyra, men å andra sidan bränner man ett ljus i ganska många timmar...
kram,
ingela

Viola sa...

Hejsan, ja tänka vad man kan göra underverk med vit färg, dom blev ju så fina, jag handlar mina blockljus på RUsta, har bra priser, så slipper man IKEA:s ibland långa köer, ha en riktigt bra helg, kramis VIOLAN

Mamma Linda sa...

Hej hej. Du har något att hämta hos mig :-)
Kram Linda

Viveka i Bläckhornet sa...

Gomorron!

Ja visst är det fantastiskt vilken förvandling det blir med lite färg. En sak man tidigare inte lagt märke till blir plötsligt blickfång:)

Hur ska det gå nu då när ljuspriserna stigit,jag som är "ljusberoende".

Ha en skön helg/Viveka

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Gud hva hvitfarge gjør for saker !
De ble virkelig nydelige!

Og ja himla forskjell på prisene når det gjelder stearinlys...Ikea er redningen tjihii!
Ha en flott helg
Klem

Hem och Lycka sa...

Du har nåt att hämta hos mig! kram!

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Så fina saker du hittat och så fint du förvandlat dem också :) Så snyggt det blev med mini-marshmallows i!

Mysigt med ljus men jo de är inte billiga. Såg ett jättesnyggt på Nordik här och jag tror de ville ha 267 kr för ETT inte så stort ljus! Men gott doftade det!

Ha en skön helg!

Kram Susanne

My White Cottage sa...

Hallå där!

Ja, man blir så glad över förvandlingen som sker med hjälp av vit färg! Jättefina saker!

Det var ett tag sedan jag målade något här hemma nu... Nu blev jag sugen på att förvandla något jag med! :)

Önskar dig den finaste av helger!
Kramar från Jenny

Radhusdrömmar sa...

Vad snäll du är som "tar dig an" träsakerna och ger dem nytt liv :-)

Fina blev de i vitt!

Ha en mysig helg!

Kram Johanna

Hjerterom sa...

Det ble kjempefint!Det er ikke alltid det skal så mye til å forandre noe :)
god helg
Siw