torsdag 2 oktober 2008

Köket, lite detaljbilder

Ni som läser min blogg vet väl vid det här laget att vi inte bor i ett särskilt stort hus, nej det är rätt så litet , ett stenkast från Stocholms city.
En villaidyll som barnen har vuxit upp i.
Det tar exakt 12 minuter med tunnelbana och man står mitt i "smeten" på Sergels torg, eller sju minuter och du är vid Slussen. (typiskt stockholmare va.. räkna minuter)
Det kan man inte tro när man stiger av vid vår "hållplats".
Här råder lugn och ro och det är nästan lite "skyddad verkstad" hemma i våra kvarter.
Jag är så nöjd att bo här, vi trivs så himla bra, barnen kan lätt komma hem om kvällarna "läs nätter, tidiga morgnar" och det är inget busliv.
Grönt och fint är det här med, det enda jag saknar skulle väl vara närheten till vatten.
Man kan inte få allt!




Ja vi gillar också stolarna,, så himla snygga, de är inköpta på auktion i Dalarna för läänge sen!

Elementskyddet har Anders snickrat själv.
Eftersom vi har så smala fönsterbrädor har jag helt enkelt lattemuggar som krukor, perfekt och passar ypperligt till kryddor eftersom de är rätt så höga.
Pärlsponten bidrar till en mer lantlig känsla i vårt annars ganska moderna kök
Den höga stolen satt Evelina och Ludvig på när de var små, lite rolig att ha kvar och perfekt när man ska klättra högt upp i skåpen



Jag älskar vitt i alla nyanaer. men det är roligt att smyga in en färg här och där.
Min prickiga "godisskål" köpte jag i Danmark i somras på rea för en tia

Ni har säkert sett min prickiga kopp förut. den bara älskar jag, tyvärr är den andra sönder.
Mina frukostkoppar bredvid fyndade jag i somras på loppis, för 30 kr och då var det allihop.. vilket kap så säg!

Det blev en del bilder nu men jag har faktiskt tagit lite fler och de ska jag visa alldeles snart.
Tack för all fin uppskattning för vårt kök. man blir allt lite hemmablind och tänker inte riktigt på hur det ser ut.
Någon kommenterade att vi har en så fin kristallkrona i köket... och tänk.. den har jag inte haft en tanke på på länge... och nu när ni uppmärksammat den så.. men vad fint det är med den... Tack gulliga ni för underbar feedback, den är guld värd ska ni veta.
KRAM// Ann-Catrin

50 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Låter underbart att bo på det viset! Och att ditt hem är vackert har jag ju redan konstaterat ;-) Varifrån kommer skålarna till vänster om den prickiga muggen och fatet? Jättefina! kram!

Jenny Oak Fae sa...

Jättefina bilder!

: )

ROLIGT att ni trivs så bra där ni bor, jag trivs inte alls där jag bor...har helknäppa grannar dessvärre..!

KRAM, Jenny

<3

alegni sa...

du tar så fina bilder också, a-c!
stället ni bor på låter ju fullkomligt - om man bortser från avsaknaden av vatten då ;)
ha en skön kväll!
kram,
ingela

Knitty, Vintage and Rosy sa...

Allt är så söt. Du har en härlig hem.

Everything is so pretty. You have a lovely home.

Lisa
Knitty, Vintage och Rosy

Evelina sa...

Supermysigt! =)

Visst är det fint med pärlspont... jag tröttnar aldrig på det..

Kram Evelina

rosenfröjd sa...

väldigt mysigt kök. ser inbjudande o varmt ut äv. fast det är vitt o ljust. Varma hjärtan som klappar o slår o inreder med varma händer kanske ....oj, vad poetisk jag blev nu då :-)

Ha en härlig kväll!
kramis/
¨M¨

Brunkullan sa...

Riktigt fint! Och med alla söta skålar också! Jag gillar också prickigt:)
Susanne

Anonym sa...

Åh! Mitt i alla lantliga idylliska bloggar känner jag såå igen mig hos dig. Räkna minuter det är vad vi 08 gör :)

Vi åker snabbtåget på Roslagsbanan 13 minuter och då är man vid Tekniska högskolan. Antingen promenerar man till Karlavägen och alla mysiga inrednigsaffärer där eller tar buss el tunnelbana vidare.

Vi bor oxå idylliskt (södra Täby) med stora ängar och skogsområden precis utanför huset.

Det ser så mysigt ut i ert kök. Fina elementskydd mannen har gjort

Kram LEna

Anonym sa...

Ert kök ser ju jättehärligt ut! Gilalr de fina detaljerna också. Vågen t.ex. är ju himla fin...

Ha en skön kväll!
Kram M

Unknown sa...

Du har det så charmigt!

Visst blir man hemmablind, vi älskar också vårt område, precis som erat är det lugnt o skönt, lummigt o grönt, trivsamma grannar och nära till centrum(3 min)fast här snackar vi litet bycentrum fast det är perfekt iaf.

Ha det gott o tack för att du delar med dig av erat hem! Kram Pia

Mitt hvite hus sa...

Du har iallefall klart å innrede med en meget god stil i ditt hus. Kjøkkenet er så sjarmerende og herlig fint=)

Nyt dagen videre. Klem Kerstin

Viola sa...

Vad härligt du skriver om deitt hem, ni verkar bo så mysigt, med närheten till stan och trygghet för ungarna. Ditt kök är verkligen fint med allt det vita. Oj, oj ,oj stolarna, ja vad säger man om dom, SUCK kanske underbara, ha en bra kväll, kram VIOLAN

Anonym sa...

Jag gillar verkligen elementskydden! Smart sätt att bli av med de där fula installationerna.
A-M

Mamma C sa...

Så skönt att bo sådär. Vi bor lika dant. Nära stan men ändå landet. Vi har väl 1 mil till stan. Tryggt och bra för barnen att växa upp.
Ni har ett sådant fint kök.
Kram mamma c

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vilket drömkök.. Du måste vara fantastiskt duktig på att fixa. Du har rätt om det där med vatten. Vatten är underbart tycker jag och jag kan faktiskt skymta Ströms vattudal..Lite mycket sly på granntomten bara. Ni räknar minuter och här räknar vi mil och timmar(fniss). Jag har ofta 20 mil på jobbet på morgonen...men det tar väl ungefär lite över 2 timmar och där nere hos er hinner man inte så långt på den tiden, eller hur???Må så gott. Kram

Klarafina sa...

Du har verkligen ett fint kök! Den prickiga skålen är jättesöt!

Anonym sa...

Elementskydd i köket vill verkligen jag också ha! Snyggt.
Prickiga koppar och skålar är också sååå fint.
Varma hälsningar Tulipa

Emma sa...

Jätte fina bilder. Massor av fina saker. Förstår varför du döpt din blogg till "fint hemma"
Kram Emma

Karin Lindström sa...

Hej Ann-Catrin!
Sa du lite bilder! Men vilket underbart kök ni har. Det ser jättestort ut tycker jag. Du har ju sån känsla för detaljer!

Tack för all inspiration, jag måste nog gå och "piffa" lite nu *fniss*!

Många kramar
Karin

Skatan sa...

Du visar så mycket fint, men jag fastnar enbart för raden där du skriver din sons namn. Vi har sådana problem att komma på ett pojknamn. Det finns ett som vi har funderat på en längre tid och du kan ju ana vilket det är... :)

Kram!

Anonym sa...

Det låter verkligen idylliskt som det ni bor... centralt... men ändå i en underbar miljö utanför city.

Du har såååå vackert där hemma i köket. Ljust och hemtrevligt med mycket fina saker runt omkring.

Godisskålarna - dom skulle jag inte tacka nej till :)

Ha en fortsatt trevlig kväll.

Kram Kram

Levindas Värld sa...

Underbart charmigt kök med såå många vackra inredningsdetaljer samt möbler :)

Ha det gott!

Marika sa...

Hej, tycker du visar sa fina inspirerande bilder..
Du hittar en liten utmarkelse fran mig till dig pa min blogg.
Ha det gott!
/Marika

Lisas torp sa...

Ah, så mycket fint du visar! Ert kök är verkligen jättevackert - personligt och fantasifullt!

Så härligt att bo så nära stan och ändå ha en känsla av landet! Jo, det präglar just den stadsdelen som ni bor i! Jättefint och pitoreskt är det ju där och ändå nära till allt!

Ha en riktigt skön helg nu!
Kramar
Lisa

Inspiration i vitt sa...

Vad skönt att höra att ni trivs så bra, verkar vara ett härligt ställe att bo på.
Du har det så fint i köket och vad fiffiga elementskydd de var jätte fina.
Gillar dina vita stolar oj vad de var fina.
Kram på dig/Ingela.

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Så fint ni har det :) Så snyggt elementskyddet var och så praktiskt med lattemuggar som krukor! Gulligt att ha kvar stolen också, snacka om nostalgi :)

Mmm gillar hjärtskålen, jag har lagt in några links där ni kan hitta den, många som fråga efter den :)

Vad härligt att ni trivs så bra där ni bor, perfekt att bo så nära ju! Vad är det för område?

Kram o ha en fin helg!

Susanne

Zizzi sa...

Jag tycker att du har så fint i ditt kök! Jag tycker om att du inte har så mycket saker på själva diskbänken och "köksbänken", utan att du har det mesta uppe på vägghyllorna och bardisken (som jag också älskar). Det gör att det inte ser stökigt ut, utan att var sak har sin plats, och det gillar jag!
Kram cissi

Elzie sa...

Där kan man prata om att du var hemmablind! Och en annan lantis har väldigt svårt att förstå att det kan finnas ett sånt ställe så nära storstadens glitter som det ni bor på. För mig är allt i huvudstaden "storstad" *s*.
Vilka mysiga bilder du visar.
Hoppas ni får en skön helg.
Kram Elzie

Marina sa...

Så vackert kök ni har! Fräscht och charmigt.

LantlivsAnette sa...

Gomorron där i köket !
Åhh så fint du har det...vackert porslin också.
Min kopp har jag köpt på MIO möbler,vi har nämligen varit där o kollat på nya soffor..Oxford..ohhh så fina.
Kolla på Ikea deras nya bordslampor i krom ,dom finns i svart också..jag har köpt två i krom ..jättefina,lite gammeldagsa..
Ha det gott
Kram Anette

Tidsmästarinnan sa...

Hej Ann-Catrin!
Grattis på födelsedagen i efterskott!! (Vilken otroligt bra present - London!)

Jag tycker ert kök riktigt andas harmoni på något sätt, jag gillar det verkligen.
Vårt eget är helt förskräckligt, vi måste renovera men det känns som en hög tröskel att komma igång med allt annat praktiskt man ska fixa hemma, tid med barnen och så vidare... blörk.

Men nån gång så!
Hoppas verkligen vi kan ses, om inte på mässan så tar vi en lunch eller en fika snart!
Stor kram!

Nygammalt sa...

Det är sy mysigt i ert kök. Och JA, här räknas det alltid minuter ;)

Ha en trevlig helg!
Kram.

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Sitter och njuter av dina köksbilder och samlar intryck och ideér till vårat blivande .Men oj vad bra ni bor , bara tolv minuter , helt suveränt !!
Hoppas du får en fin helg !!
Kram/Loppan

Stämningsfullt sa...

Hej!
Åh ni har så himla fint kök! jag gillar verkligen blandningen av modernat och gammalt!!
Jättefina skålar och koppar ni har på hyllorna! fint med en liten färgklick :) Pricken över i är ju kristallkronan!
Hoppas du får en bra dag!
Kram!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej älskade vän!

Ja jag kan bara säga som jag brukar...älskar ert kök.
Längtar så tills vårt är klart.men med liten plånbok får man ta lite pö om pö...*LER*

Maken ska byta fönster på övervåningen...det sitter bara gamla sommarfönster där nu.
sen ska jag börja måla i pojkarnas blivande rum...längtar.Pärlspont på väggar å tak som ska bli svagt grått hade jag tänkt med ljusblåa detaljer.

ha en underbar helg!
Kram Nilla

junhe sa...

ditt kök är helt underbart!!!

gillar det hemsnickrade elementskyddet =)

ha en bra helg/ kram junhe

"M" sa...

Vilket mysigt och suveränt boende ni har....verkar vara såmysigt...och fint...kramar

Annas skattkammare sa...

Hej Ann-Catrin! Ja det låter verkligen som ni hittat en pärla till boende..

Vad fina detaljbilder du visar från köket, så snyggt alltihop! Köket blev jättefint, och stolarna bara älskar jag..

ha en trevlig helg! Kram /Anna

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ni har ett jättevackert kök! Härligt också att ha så nära till allting fast ni bor i en storstad!
Kram
Marie

Anonym sa...

Upplever inte att ni har ett litet kök eller hus.Det känns så harmoniskt o mysigt.Förstår att ni trivs.Njuter verkligen av dina fina bilder.
Kramis ewa

Radhusdrömmar sa...

Åh det ser ju såååå mysigt ut! Önskar att jag hade ett sånt kök.
Charmigt!

Ja det området du bor i är verkligen mysigt. Min svärmor har ganska nyligen flyttat dit.

Hoppas att du får en toppenhelg!

Kram Johanna

♥ Fyra årstider sa...

Väldans vad fint du har, ditt kök är alldles underbart.
Kram Lotta

Katta sa...

Kul att du tittade in till mig Ann-Catrin man tappar varandra här i bloggvärlden med ibland. Jag bor ju också nära stan med både villor och bostadsrätter omkring vilket gör att det känns tryggt och bra här med barnen och lätt att ta sig till stan vi kan ju gå in, men vi kommer ändå att flytta så småningom eftersom vi letar större.Vilket jättefint kök ni har, gillar svartvita kök det är ju så klassiskt. Ha en bra helg, kram Katta

Lilla Blanka sa...

Hej Ann-Catrin!

Jamen du..då kunde vi ju vara kreativa ihop :) åh vad det hade varit kul om du kunde vara med på vår pysselkväll...!

Njuter av alla vackra köksbilder..så fint ni har..nu blir jag ännu mer sugen på att hugga tag i vårt stora köksprojekt..som innebär att vi tömmer ut allt..river väggen mellan köket och "matsalen" och gör ett stooort nytt kök (puh, vilket jobb, men jag kan se framför mig hur det kommer att bli...)

Hur går det med växthuset..jag tänker på din stackars goa make som sliter i sitt anletes svett därute för jämnan :)

Jag vill oxå göra ett till..ett större..som är nära huset och kan funka som uterum/orangerie...

Kram goa vän!
Mia

Jenny Oak Fae sa...

TACK för din gulliga kommentar!!!

Jag försöker att hitta ett annat boende...

KRAM & trevlig helg!

/Jenny

<3

Anonym sa...

Jättefint kök. Jag har exakt likadan kaffekvarn:). Gillar dina stolar!!

Anonym sa...

Hej vännen min,
Har haft en riktigt bottenvecka så jag har varit dålig på att kommentera...ser så mysigt och ombonat ut i ditt kök...maken tjatar varje dag om att han ångrar att vi bytte ut köksbordet mot ett barbord och två barstolar...köket blev härligt rymligt men vi äter sällan tillsammans trots att vi har ett stort matsalsbord i vardagsrummet...så är det...olika tider...olika behov...
Nu längtar jag efter att få "tjöta" lite i telefon med dig igen...jag ringer dig i nästa vecka...
Stor kram,
Bella

Marie sa...

Det låter som ni bor i en riktig idyll mitt i storstan, härligt! Vi trivs också bra där vi bor, fast vi bor ju inte precis i storstan, hihi. Saknar dock stadslivet ibland, vi bodde ju i många år i Göteborg.
Så många fina bilder från erat kök, det ser så hemtrevligt ut! Älskar de vackra stolarna och du har så mycket fint porslin!

Ha en härlig helg!
Kramar Marie

IKT i min vardag sa...

Ert kök är så vackert och trivsamt...och helt i min smak. det gäller även de prickiga sakerna på hyllan ;-)

Kram

Karin sa...

Hej vännen! Så många fina bilder från ditt kök som jag har missat. Litet med naggandet gott - eller hur!? :) Ni bor verkligen helt perfekt, det är ju underbart att ha allt i närheten men ändå inte precis inpå. Själv har jag turen att bo alldeles i närheten på Gbg:s botaniska trädgård. Brukar skoja och säga att jag har världens vackraste granne. :D Så många fina detaljer! Förstår att du gillar den vit-prickiga koppen. Helt i min smak! Och de fina skålarna, vilket fynd!

Jag hoppas att du får en riktigt härlig hösthelg! Kram Karin