onsdag 1 oktober 2008

Ombyte förnöjer

Jag möblerade om köket för några veckor sedan.
Vi har alltid haft köksbord (förut en rektangulärt slagbord) i köket så länge middagarna åts på bestämda tider och tillsammans
När sen barnen växte och middagarna vid köksbordet blev mer sällsynta och vi byggde vårt uterum så bytte vi ut köksbordet till förmån för en rejäl "köksbänk".
Så har vi haft det i säkert två år nu, men så helt plötsligt blev längtan efter att sitta i köket igen påtaglig.
Ett runt gammalt bord hittades i gömmorna och stolar modell äldre har vi en uppsjö av.
Vips hade jag kånkat in allt och nu är det mysigt att sitta där och äta igen.
Är vi fler än fyra så väljer vi uterummet/verandan. där vi kan duka upp till många!
Jag ska visa lite mer bilder alldeles strax!


Idag har jag en helt ledig dag och alldeles själv hemma.
det hör till ovanligheterna,
inte ens vovvarna är hemma och jag kan göra precis vad jag vill.
Det är t.om så att kvällen blir ensam också för Anders och Ludvig ska på match.....
Det är regn i Stockholm idag, jag har tänt ljus inne och tänker inte göra tusen ärenden ute¨på stan som jag brukar när jag är själv och inte har någon tid att passa.
Jag tror jag ska ta tag i dammsugaren, för dammigt är det och... fy vad tråkigt det lät... men jag njuter ju också av ett städat hem, och när jag lägger mig i soffan sen så är tillfredställelsen stor.. i allafall för en stund!
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
KRAM// Ann-Catrin

39 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

Ser jättefint ut..!

: )

KRAM, Jenny

<3

alegni sa...

så snyggt det ser ut, ann-catrin!
snart är alla träd kala här o vi övergår till den färglösa årstiden, men vi gillar ju den färgskalan också, inte sant ;)
kram,
ingela

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Så fint ni har det! Och grattis i efterskott!! Jag blev en smula rörd när du skrev att ni inte äter tillsammans längre... de växer ju upp de små :( Eller tja, självklart vill jag se honom växa upp men tanken på att han inte kommer bo hemma... huuu. Nåja, han är ju bara 4 än så länge! :)

Kram o ha en fin dag!

Susanne

Vardagslycka sa...

Vad fint det blev! Det är ju så kul att förändra litegrann, byta lite platser på några möbler osv.
Skönt med en ledig dag! Jag öppnar kl 16 idag, men jag har tagit det lite lugnt på morgonen ( en liten sovmorgon ) och plockat lite grann. Nu har det kommit 3 pallar med varor från 3 olika leverantörer så nu ska det grävas i kartonger!
Ha det så bra!
Kram, Carina

Skatan sa...

Godförmiddag!

Gillar som sagt ert kök...gillar stolarna ännu mer ;-) Håll hårt i dem!

/A

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så fint ni har det. Och vad trevligt att kunna vara lite ombytlig. Äta i köket ibland, ute i verandan ibland. Gillar stolarna!

Ha det fint!

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Ann-Catrin!


Sååå fint det är... Mmm njuter för fulla muggar av dina bilder...

Önskar dig en härlig dag nu när du får vara helt ensam.. Det låter sååå underbart... Händer väl mig om ca 6 år när den minsta börjar skolan, fast jag längtar redan!!! ;)

Fick ditt mail, och svar kommer! vill ta det när ingen står bredvid och pockar på uppmärksamhet! :)

Kram på dig!
Hanna

Hanna i Det stora grå huset sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Liten Bod sa...

Hos oss äts det i alla delar av huset på alla möjliga konstiga tider! Så blir det väl med 4 vuxna som har olika tider. Köksbord har vi alltid haft ändå, även om det ofta är täckt av post.... Ditt kök blev fint på detta sätt också! Kan du inte komma hem till mig nästa gång du är ledig och på städhumör??? Kram, Tina

Willewira sa...

Det blev ju jättefint!! Inte för att jag trodde något annat... ;)

Nog är det så att köket är hemmets hjärta och man gärna tillbringar tid där...

När det är rent och snyggt vill säga... Är nog lite som du - tycker om när det är rent. Sen om det är det alla gånger är ett annat kapitel.

Titta in hos mig och du hittar en överraskning.. :)

Kram Willewira

ängeln i vitt sa...

Först skickar jag en hel säck med grattiskramar till dig :-)

Sen måste jag få yttra mig om ditt kök. Ja men shit vad fint ja, det var fint förut oxå. Du har så underbara detaljer överallt.

Kramiz / Carina

Elzie sa...

Ser jättemysigt ut. Lyckliga dig som har en uppsjö av stolar att ta till. Jag kan inte ens hitta TVÅ som jag gillar och som håller ihop *s*. Men nån gång ska väl även den här hönan hitta nåt.
Hoppas du njuter av dagen. SJälv har jag semester hela veckan och har det så gott så.
Kram Elzie

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Åäåh , nu blir jag lätt nervös ...vi ska ju till att göra om köket här och inte ha en matplats där ... men e det kanske dumt ...
Men matplatsen kommer hamna ändå i samma på någe vis för vi ska ta bort en vägg så matbordet hamnar där på sidan om liksom , om du förstår ... snacka om vilsen :-)
Men ditt kök ser ju så rofyllt ut , jag hoppas du sitter där nu med ngt gott framför dig bläddrandes i en inredningstidning och struntar i den där dammsugardragningen ;-)
Tack för dina goa kommentarer , de värmer ska du veta .
Regnblöta kramar /Loppan

Mitt hvite hus sa...

Det ble kjempefint=)

Nyt roen og stillheten=)
Klem =)

Eva Linnea sa...

Hej! Kul att få titta in i ditt trevliga kök. Kram EL

Jenny Oak Fae sa...

TACK för din gulliga kommentar...blev så GLAD!

: )

KRAM, Jenny

<3

Anonym sa...

Va fint det ser ut!! Jag har kommit en fas där jag inte vill ha vårat bord i köket utan en liten söt soffa som vi har på vinden...
Ja ja vi får väl se.

Skönt att njuta när man är själv hemma och jag njuter precis som du när hemmet är rent och snyggt!! Framför allt när man har plockat upp allt som ligger och skräpar på fel ställe. Ja idag är det verkloigen mörkt ute, trodde aldrig det skulle ljusna idag.

Kraam från Pia på fyran

Hem och Lycka sa...

Vad fint! Underbara stolar, jag blev helt förälskad i dem.. kram!

Dalatorpet sa...

vad fint det blev i köket, ha det så mysig nu när du har helt egen tid :-)

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hejhej

Åh vad trevligt det ser ut. Jag skulle absolut inte ha nåt emot att slå mig ner vid bordet i köket med en matbit eller en kopp kaffe!

Kramkram
Annica

Mamma C sa...

Så fint det blev små förändringar kan bli hur fint som helst.
Kram mamma C

Hannis sa...

Så ljuvligt vackert!!
Harmoni känns det som.

Regnet ja,det öser ner i Uppsala.
Sitter inlindad i en filt men fryser ändå=))

Kram Hannis

Anonym sa...

Snyggt med kristallkronan i köket!
Allt väldigt fräscht.
Låter ljuvligt att ha en dag för sig själv utan några speciella krav.
Hälsningar Tulipa

Annika sa...

Hej
Vad fint du har det i köket...ljust och vackert.
Du har något att hämta hos mig
Kram Annika

Skomakartummen sa...

Roligt när man kan göra om lite, då känns det som ett helt nytt rum. Fint blev det också ;0)
Kram sari

me and alice sa...

Hej A-C!
Åh vad fint det blev i köket!!!
Hoppas du hade en härlig dag alldeles för dig själv...
Visst är det lite tråkigt att inte alla har möjlighet att äta samtidigt. Ibland blir det så här hemma också. Någon är på träning mm... Fast vi försöker att så ofta det är möjligt att äta tillsammans...
Kram på dig tjejen och ett bamse stort grattis till dig i efterskott. Ta emot för här kommer ett jättelass med kramar!!!
/Susanne

Färjtorp sa...

Blev bra med ditt runda bord där i köket.

Kramar.

Emma sa...

Ja köket är ju ändå lite av en samlingsplats tycker jag. Sitter tyvärr oftast där. Men det kan ju i och för sig beror på att vi inte haft matsalsmöblemang förens i söndags:)

Kram Emma

LantlivsAnette sa...

Åhh så fint det blev med ett bord i köket , alldeles lagom stort.
så där är det i vår familj också,vi äter på olika tider , flickorna har träningar , sambon jobbar skift...
Så det gånger vi äter tillsammans är det härligt , som en riktig familj..
Oooppss nu är den STOORA ikea reklamen tillbaks hos oss...hii...hii..
Kram Anette

Majas mammelucker sa...

Mycket snyggt...visst är det underbart med uterum..vi brukar sätta på gasolen och sitta där och njuta i värmen och tända ljus...sååå mysigt...
Hoppas du hade en mysig dag för dig själv..inte fel..
Hade gott! Kram Maria

Annika sa...

Vilket mysigt litet bord att äta vid i köket =)

Fasar lite för den dagen mina barn är stora och inte bor hemma längre, då får vi nog lov att byta ut vårt stora långbord mot ett sånt där litet och mysigt vi med.

Ha en bra kväll,
kram Annika

Lisas torp sa...

Så jättevackert kök du har! Bordet passade ju perfekt och stolarna är urfina!

Ja, visst är det skönt med en dag för sej själv ibland när man bestämmer helt vad man ska göra - eller inte göra!

Ja, jisses, vad det regnade idag - hösten är verkligen här nu det märks!

Hoppas morrondagen blir jätteskön också med eller utan dammsugare!:)

Kram
Lisa

Kathys Home sa...

Visst är det väl så...!!! Hoppas du hade en skön ensamkväll..//kram kat

Zizzi sa...

Jag tycker jättemycket om ditt kök! Både nu och när du har julpyntat det!
Kram cissi

Leamarlené sa...

O..visst är det skönt att få vara helt ensam hemma en hel dag fast man ska städa. Städningen är ju dubbelt så roligare då och det går fortare....och samtidigt hittar man lite pyssel att göra emellan.
kram Marlene

Millas hem sa...

Hej!
Så fint ni har det i ert kök, mysigt det låter att tända lite ljus och bara "vara".
De ulliga "råttorna" kan vänta!
Jag är annars precis likadan, ska hinna så mycket när jag är ledig.
Medveten närvaro är inte det lättaste, vi tänker ofta på vad vi ska göra sen. Tror att jag ska hoppa på meditationskursen som ska börja här snart! :) Alltid lär man sig något!
Ha en bra dag!
Kram Camilla

Inspiration i vitt sa...

Ojoj vilket vackert och frächt kök du har.Bara fina saker i köket.
Kram/Ingela.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ja det regnade väldans i Stockholm igår... inget kul väder alls, för mig som var där på besök. Men så var jag ju inne på mässan hela tiden, så det gick ingen nöd på mej...
Det är så fint i ert kök, vill se mer...
Kram
Marie

Zizzi sa...

Glömde skriva att jag också bor i en villaidyll strax utanför stockholm! Jag tycker att det är skönt att ha nära till stan, men ändå känns det tryggt att ha barnen ute sent på kvällarna.
Kram cissi